پزشک و سلامتزندگی و سلامتعادت های سالم

اینگونه وزن خود را ارزیابی می کنید

اینگونه وزن خود را ارزیابی می کنید: اضافه وزن سلامتی شما را به خطر می اندازد. روش هایی برای تشخیص اضافه وزن وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهد. رایج ترین روش اندازه گیری اندازه دور کمر است. مجله خبری ضدایکس

این متن در مورد روش هایی است برای اینکه بفهمید آیا شما به عنوان یک بزرگسال اضافه وزن ناسالم دارید یا خیر. شما می توانید در مورد کارهایی که می توانید خودتان برای کاهش وزن انجام دهید و درمان های موجود برای چاقی و اضافه وزن در متن اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان بخوانید  .

راه های مختلف برای تشخیص اضافه وزن یا چاقی

برای اینکه متوجه شوید وزن ناسالم دارید می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • شما اندازه دور کمر را اندازه می گیرید.
  • شما BMI را محاسبه می کنید، یعنی نسبت بین وزن و قد شما.

چربی داخل معده ناسالم ترین است

در جایی که چربی روی بدن می نشیند اهمیت خاصی دارد. برای سلامتی داشتن چربی زیاد در اطراف شکم از داشتن چربی زیاد دور باسن بدتر است. به چربی هایی که در داخل صفاق و اطراف اندام های داخل معده قرار دارد، چربی شکم می گویند. چربی شکم نوعی چربی متفاوت از چربی سطحی است که در زیر پوست قرار دارد. چربی شکم ناسالم تر است و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند  دیابت نوع 2  و  حمله قلبی را افزایش می دهد .

استرس ، عادات غذایی نامنظم و خوردن قند زیاد و به اصطلاح  کربوهیدرات های سریع می تواند باعث افزایش چربی شکم شود.

هرچه اندازه دور کمر بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری بیشتر است

هرچه اندازه دور کمر شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری به دلیل اضافه وزن بیشتر است. این بدون توجه به قد شما تقریباً به طور کامل اعمال می شود.

برای اندازه گیری اندازه دور کمر

هنگام اندازه گیری اندازه دور کمر:

  1. از متر نواری استفاده کنید.
  2. بایستید و نوار اندازه گیری را به صورت افقی درست بالاتر از ارتفاع ناف قرار دهید.
  3. احساس کنید قسمت بالایی استخوان لگن و قسمت پایینی قوس دنده کجا قرار دارد. نوار اندازه گیری را بین آن قرار دهید.
  4. تا حد امکان آرام بایستید و پاهای خود را کمی از هم باز کنید. درست قبل از اندازه گیری نفس عمیق بکشید و بازدم کنید.
  5. بدون سفت کردن نوار اندازه گیری اندازه گیری کنید.

خطر ابتلا به بیماری در اندازه گیری دور کمر بیش از 94 سانتی متر برای مردان و بیش از 80 سانتی متر برای زنان افزایش می یابد. به خصوص اگر BMI بالای 25 دارید.

در اندازه‌گیری دور کمر بالای 102 سانتی‌متر برای مردان و بالای 88 سانتی‌متر برای زنان، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی عروقی حتی بیشتر است.

اندازه گیری دور کمر، خارجی یا داخلی بودن چربی را در نظر نمی گیرد

با اندازه گیری دور کمر، میزان چربی داخل و اطراف شکم خود را اندازه گیری می کنید. اما اندازه‌گیری دور کمر تفاوتی بین چربی ناسالم‌تر بین اندام‌ها و چربی‌های زیر جلدی کم‌خطرتر ایجاد نمی‌کند. اندازه گیری دور کمر هنوز بهترین روش برای ارزیابی خطر بیماری های ناشی از چاقی در نظر گرفته می شود.

شما که چربی زیادی در اطراف معده انباشته شده اید، حتی اگر BMI طبیعی داشته باشید، خطر ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد. بنابراین ممکن است اندازه‌گیری دور کمر شما حتی با BMI پایین بالا باشد. سپس اندازه گیری دور کمر می تواند به این معنی باشد که خطر ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد.

BMI – شاخص توده بدنی

BMI اندازه گیری رابطه بین قد و وزن است. برای تعریف چاقی و اضافه وزن استفاده می شود. BMI مخفف شاخص توده بدنی است.

BMI را به صورت زیر محاسبه کنید:

وزن خود را وزن کنید و وزن خود را به کیلو بگیرید. طول خود را بر حسب متر در طول بر حسب متر ضرب کنید. وزن را بر آن عدد تقسیم کنید. مثال: 70 کیلوگرم / (1.70 متر X 1.70 متر) = BMI 24.2.

در زیر ببینید در کدام گروه قرار می گیرید و در مورد معنی آن بخوانید.

BMI زیر 18.5 نشان می دهد که شما می توانید خیلی کم وزن کنید

شما که طبق BMI دچار کمبود وزن هستید، می توانید از افزایش وزن احساس خوبی داشته باشید

18.5- 24.9 نشان می دهد که احتمالاً وزن طبیعی دارید

به اصطلاح وزن طبیعی به این معنی است که شما وزنی دارید که برای شما خوب است. سعی کنید با تغذیه سالم و ورزش در زندگی روزمره وزن خود را حفظ کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که حتی اگر طبق BMI وزن طبیعی داشته باشید، اندازه گیری دور کمر بالا یک خطر برای سلامتی است.

BMI 25 – 29.9 نشان می دهد که شما ممکن است اضافه وزن داشته باشید

اضافه وزن به این معنی است که طبق BMI، وزن شما بیشتر از احساس خوبی است. داشتن اضافه وزن بین BMI 25 و 27 می تواند به معنای افزایش متوسط ​​در خطر ابتلا به بیماری باشد. اما اگر به طور منظم ورزش کنید و در شرایط خوبی باشید، خطر ابتلا به بیماری بسیار کمتر از ورزش نکردن زیاد است.
از BMI 27، خطرات فشار خون بالا ،  چربی خون بالا  و  دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی افزایش می یابد  .

اگر می خواهید وزن کم کنید، بهترین راه این است که غذای سالم و معقولانه بخورید. همچنین مهم است که تا حد امکان حرکت کنید. اگر زیاد حرکت کنید، کم یا اصلاً حرکت نکنید، تفاوت زیادی ایجاد می کند.

BMI 30.0 و بیشتر نشان می دهد که احتمالاً چاقی دارید

شما که چاق هستید ممکن است نیاز به کاهش وزن داشته باشید تا از بیماری هایی مانند  فشار خون بالا ،  چربی خون بالا ، بیماری های قلبی عروقی و  دیابت نوع 2 جلوگیری کنید . اینکه چقدر این خطرات برای شما بزرگ است بستگی به میزان چاقی و احساس شما به طور کلی دارد. وراثت برای اینکه چقدر خطر ابتلا به بیماری های ناشی از چاقی شما را افزایش می دهد بسیار مهم است.

تست BMI برای کودکان وبدنسازان مناسب نیست

اندازه گیری BMI دارای کاستی هایی است. به عنوان مثال، مقادیر حدی که برای بزرگسالان ایجاد شده است، برای کودکان قابل استفاده نیستند. برای کودکان 2 تا 18 سال، مقادیر محدود دیگری به جای آن استفاده می شود که با استفاده از فرمولی به نام ISO-BMI، سن و رشد قد را در نظر می گیرد. این در مرکز رفاه کودکان، BVC، و در مراقبت های بهداشتی مدرسه انجام می شود.

آزمایش BMI نیز برای بدنسازان مناسب نیست زیرا این معیار چیزی در مورد اینکه چه مقدار از توده بدن عضلانی است و چه مقدار چربی است، نمی گوید.

اندازه گیری BMI توزیع چربی در بدن را در نظر نمی گیرد

نقص دیگر معیار BMI این است که نحوه توزیع چربی در بدن را در نظر نمی گیرد. بنابراین، خوب است که هنگام اندازه گیری BMI اندازه دور کمر را نیز بررسی کنید. شما که بر اساس BMI وزن طبیعی دارید، همچنان می توانید چربی بیشتری در اطراف کمر نسبت به مقدار سالم داشته باشید. شما که بر اساس BMI اضافه وزن دارید، می توانید وزن خود را به خوبی توزیع کنید و چربی مضر شکم را نداشته باشید.

شما که هم شاخص توده بدنی و هم اندازه دور کمرتان بالا است، اگر به طور منظم ورزش کنید و سالم بخورید، می توانید خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا