پزشک و سلامتزندگی و سلامتورزش و سلامت جسمانی

حرکت حیاتی است

حرکت حیاتی است: هر نوع ورزش می تواند بر سلامتی شما تأثیر مثبت بگذارد. شما هوشیارتر، قوی تر می شوید و حافظه شما می تواند بهبود یابد. علاوه بر این، بهتر می خوابید. خطر ابتلا به بیماری ها و شکستگی استخوان نیز کاهش می یابد. بنابراین سعی کنید تحرک بیشتری در زندگی روزمره داشته باشید و از نشستن خودداری کنید.

خوب است که در فضای باز پیاده روی کنید.

به شما به عنوان یک بزرگسال توصیه می شود که هر هفته به مدت حداقل دو ساعت و نیم به نوعی فعالیت نسبتاً شدید انجام دهید. همه نوع آموزش مهم است، حتی تمرینی که از طریق فعالیت های روزمره می گذرانید. به عنوان مثال، می تواند دوچرخه سواری به جای رانندگی، رفتن از پله ها به جای آسانسور، چیدن قارچ یا تمیز کردن باشد.

در این متن نکاتی در مورد اینکه چگونه می توانید از نظر بدنی فعال تر باشید و چگونه شروع کنید خواهید یافت. هیچ وقت برای شروع دیر نیست. و فواید زیادی برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت. به یاد داشته باشید که بهترین تمرین تمرینی است که انجام شود و هر قدم مهم باشد.

در ادامه مجله خبری ضدایکس  با ما همراه باشید

ورزش فواید بسیاری برای سلامتی دارد – حرکت حیاتی است

با حرکت هر روز، تناسب اندام و قوی تر می شوید.

بدن شما برای حرکت ساخته شده است. وقتی حرکت می کنید، اتفاقات زیادی در بدن شما می افتد که شما را هوشیارتر و قوی تر می کند. فعالیت بدنی به شکل پیاده روی سریع، باغبانی یا زندگی در فضای باز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های روانی را کاهش دهد.

وضعیت نشستن را بشکنید – در استراحت حرکتی انجام دهید

حتی اگر چندین بار در هفته ورزش کنید، همچنان نشستن طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. بنابراین، در صورت نشستن زیاد، افزایش ورزش روزانه اهمیت دارد. در طول روز چندین استراحت کوتاه داشته باشید.

روزی نیم ساعت ورزش کنید

برای به دست آوردن شرایط خوب و عضلات قوی باید خود را فعال کنید. نیم ساعت فعالیت نسبتاً شدید در روز کافی است. لزومی ندارد که در یک زمان باشد. یک ربع تا دو بار در روز یا چندین تمرین پنج دقیقه ای به همین خوبی کار می کند. به یاد داشته باشید که هر قدم مهم است.

عضلات خود را در زندگی روزمره ورزش دهید

دو تا سه بار در هفته تمرین قدرت عضلات خوب است. بالا رفتن از پله ها هم برای تناسب اندام و هم برای قدرت عضلانی پاها مفید است. برای اینکه حرکات شما تاثیر واقعا خوبی داشته باشد، باید گرم شوید و ضربان قلب و تنفس خود را بالا ببرید.

همه اشکال حرکت تاثیر مثبتی بر بدن شما دارند

ورزش مناسب می تواند فواید زیادی برای سلامتی، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی داشته باشد. حرکت منظم ماهیچه ها را تقویت می کند که به نوبه خود از مفاصل و اسکلت محافظت می کند. همچنین تحرک و تعادل شما را افزایش می دهد که به نوبه خود خطر افتادن و شکستگی استخوان را کاهش می دهد.

ورزش همچنین بر وزن، چربی خون، فشار خون و قند خون در جهت درست تاثیر می گذارد.

استرس کمتری خواهید داشت و بهتر می خوابید

با حرکت، گردش خون افزایش می یابد . این به سلول ها اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری جذب کنند. سپس بدن می‌تواند راحت‌تر از چیزهایی که می‌تواند برای بدن مضر باشد مراقبت کند، مانند هورمون‌های استرس بالا مانند آدرنالین و کورتیزول . با استرس کمتر احساس بهتری دارید و خواب بهتری خواهید داشت.

وقتی حرکت می کنید مغز تأثیر مثبتی می گذارد

فعالیت بدنی به طرق مختلف بر مغز تأثیر می گذارد. وقتی حرکت می کنید و ضربان قلب خود را بالا می برید این اتفاق می افتد:

  • شما بلافاصله احساس خوشحالی می کنید. این به این دلیل است که مواد خاصی در مغز ترشح می شود که با افسردگی مقابله می کند. این مواد انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین نامیده می شوند  .
  • شما حافظه بهتری خواهید داشت.
  • چیزهای جدید را راحت تر یاد می گیرید.
  • مشکلات را راحت تر حل می کنید.
  • توانایی بهتری برای تمرکز پیدا می کنید.
  • ممکن است متوجه شوید که شادتر و هوشیارتر هستید. این به این دلیل است که اندورفین در مغز ترشح می شود که گاهی اوقات به آن مورفین خود بدن می گویند.
  • تجربه می کنید که درد کمتری دارید. سلول های عضلانی شروع به تولید پروتئین هایی می کنند که از طریق جریان خون پخش می شوند. پروتئین ها مسکن هستند، شادی بخش هستند و با استرس و افسردگی مقابله می کنند.

هنگامی که به طور منظم ورزش می کنید، عملکرد مغز شما افزایش می یابد. بر اساس دستورالعمل های جدید آمریکایی، شما همچنین کنترل بهتر تکانه و اضطراب کمتری خواهید داشت.

هنگام حرکت خطر ابتلا به بیماری کاهش می یابد

هنگامی که به طور منظم ورزش می کنید، خطر ابتلا به بیماری، به عنوان مثال، برخی از این بیماری ها کاهش می یابد:

  • بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا ، آنژین صدری، حمله قلبی و سکته مغزی .
  • بیماری های متابولیک، مانند دیابت نوع 2 و چاقی .
  • سرطان، مانند سرطان روده بزرگ و سرطان سینه .
  • افتادن  و شکستگی، مانند شکستگی لگن.
  • بیماری های روانی، مانند زوال عقل و افسردگی .
  • مرگ زودرس، به هر دلیلی.

بی حرکت نشستن خطر ابتلا به بیماری و درد را افزایش می دهد

ورزش نکردن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و بیماری های مختلف را افزایش می دهد. به عنوان مثال، چاقی شکمی ، دیابت نوع 2  و بیماری های قلبی عروقی و همچنین کوتاه شدن عمر.

همچنین می توانید سفت تر شوید و ماهیچه هایتان سست تر شوید. می تواند باعث درد شود. برای مثال می توانید کمردرد ، درد در شانه ها و گردن  یا RSI داشته باشید .

اگر بدن شما در بخش‌های زیادی از روز غیرفعال باشد، تعادل و هماهنگی نیز بدتر می‌شود. هنگامی که عضلات ضعیفی دارید، مفاصل شما راحت تر آسیب می بینند.

در زندگی روزمره حرکت کنید

در اینجا چند نکته وجود دارد که باعث می شود شما هر روز حرکت کنید:

  • سعی کنید هر نیم ساعت یک بار خودتان را فعال کنید. بدن خود را دراز کنید و اگر فرصت دارید راه بروید.
  • بدن را طوری لمس کنید که مناسب شما باشد. به عنوان مثال، اگر فرصت دارید، برخیزید، چیزی را در اتاق دیگری بردارید، دستان خود را دراز کنید، یا تا روی زمین خم شوید. چیزی را از روی زمین بردارید و دراز کنید و چیزی را از یک قفسه پایین بیاورید.
  • اگر شغل اداری دارید، می توانید موقعیت کاری خود را با استفاده از یک میز قابل تنظیم ارتفاع تغییر دهید .
  • تمرینات خمشی، کششی و تعادلی ساده را چند بار در طول روز کاری انجام دهید. اگر ضربان قلب خود را بالا ببرید خوب است زیرا باعث افزایش جریان خون در عضلات می شود. می توانید تمرینات را در خانه نیز انجام دهید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا