کودکان

رشد کودک در سنین 4-5 سال

رشد کودک در سنین 4-5 سال:

در این سن، کودکان اغلب  قدرت تخیل زیادی دارند. آنها زیاد صحبت می کنند، سوالات زیادی می پرسند و در مورد افراد دیگر کنجکاو هستند. کودکان به طور فزاینده ای در حرکات خود اعتماد به نفس پیدا می کنند و از چاقو و چنگال به تنهایی استفاده میکنند اما مراقبت والدین الزامی است.در این سن کودکان تا حد زیادی هنگام بازی و دویدن و انواع فعالیت ها می توانند تعادل خود را حفظ کنند.

همه کودکان منحصر به فرد هستند و رشد متفاوتی دارند. با این حال، برخی از ویژگی ها وجود دارد که برای اکثر کودکان در یک گروه سنی رایج و معمولی است. اینها در اینجا توضیح داده شده است. مجله اینترنتی ضدایکس

رشد در دوره های سنی مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود

رشد در دوره‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی پیش می‌رود و می‌تواند از کودکی به کودک دیگر، حتی بین خواهر و برادر، بسیار متفاوت باشد.

رشد برای کودک هم سرگرم کننده و هم سخت است. این بدان معنی است که او گاهی اوقات مضطرب می شود، خلق و خوی خود را تغییر می دهد و نیاز به نزدیکی یا توجه بیشتری نسبت به قبل دارد.

رشد کودک تحت تأثیر شرایط بسیاری قرار می گیرد. شرایط و رویدادهای فردی وجود دارد که می تواند بر چگونگی رشد کودک چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است کودک نارس به دنیا آمده باشد ، ناتوانی داشته باشد یا در حال تجربه یک تغییر عمده در زندگی باشد.

تاثیر والدین بر رشد کودک

کودک در این سن همچنان به بزرگسالان وابسته است، اما به طور مستقل فکر و عمل می کند. شما بسیار نقش مهمی دارید و به طور فزاینده ای فرزندتان را راهنمایی خواهید کرد. کودک برای انتخاب تفریحات بیرون از خانه، انجام کارهای خانه و بازی با دوستان نیاز به کمک و تشویق شما دارد. اینکه کودک چگونه احساس می‌کند و رشد می‌کند تا حد زیادی تحت‌تاثیر این است که چگونه شما و دیگرانی که برای کودک مهم هستند، نزدیکی، توجه و چیزهایی را که او نشان می‌دهد به او نیاز دارد، می‌دهد. در این صورت کودک احساس امنیت می کند.

آنچه کودک فکر می کند، می فهمد و احساس می کند

در سن 4 سالگی اتفاقات زیادی در رشد کودک رخ می دهد. در این سن تفکر و زبان کودک بیشتر شبیه بزرگسالان می شود.

او در برنامه ریزی و هماهنگی بازی ها و وظایف بهتر عمل می کند. به عنوان مثال، کودکان در حیاط مهد کودک می توانند برای مدت طولانی بدون حمایت بزرگسالان بازی کنند، قوانین بازی جدید و محتوای جدید را در طول بازی اختراع می کنند. اکنون کودک در تشخیص تصاویر و اشکال نیز دقیقف تر می شود. او همچنین در پیدا کردن محیط اطرافش نیز دقیق تر از قبل عمل می کند.

در این سن بسیاری از کودکان عزت نفس بالا و خوبی دارند و به توانایی های خود ایمان دارند. آنها می توانند و خودشان توانی هایشان را می دانند. کودک در اکثر مواقع دوست دارد به طور مستقل عمل کند و از شما به عنوان والدین دورتر شود، اما همچنین باید در آغوش امن شما باشد.

خواندن  نکاتی برای حرکت دادن کودکان

بازی های تخیلی و فانتزی

بچه های چهار ساله بازی های فانتزی زیادی انجام می دهند. قهرمانان و شخصیت های فیلم ها و کتاب ها اغلب در بازی آنها گنجانده شده است. کودک ممکن است گاهی اوقات در تشخیص خیال و واقعیت کمی مشکل داشته باشد. خطرات خیالی می توانند واقعی باشند، مانند ارواح و تخیلات در مورد حیوانات خطرناک.

درک کودک از احساسات و رفتارها

اکنون کودک راحت‌تر متوجه خواسته های دیگران می شود و میتواند شادی و یا غم و هرگونه احساسی که بزرگترها از خود بروز بدهند را در چهره شان متوجه شود. کودک همچنین شروع به درک می کند که رفتار دیگران ممکن است به این دلیل باشد که آنها اطلاعات دیگری غیر از آنچه کودک دارد دارند. بنابراین، یک کودک چهار ساله می‌تواند رفتار دیگران را هم با آنچه که دیگری می‌خواهد و هم با اعتقاد دیگری توضیح دهد.

درک اینکه دیگران وقتی ساکت هستند، منتظرند یا ایستاده اند، هنوز برای کودک دشوار است. همچنین درک اینکه می توانید با فکر کردن و نتیجه گیری چیزهایی یاد بگیرید دشوار است. در عوض کودک معتقد است که شما باید چیزی را تجربه کرده باشید تا چیزی در مورد آن بدانید.

کودک 4 ساله هم می تواند قوانینی را اختراع کند و هم از آنها پیروی کند. کودک می تواند قاعده ای را که در یک زمینه اعمال می شود به زمینه دیگر بیاورد.

کودک شروع به درک مفاهیم می کند

بسیاری از کودکان شروع به درک معنای مفاهیمی مانند بزرگترین، طولانی ترین، برابر، مخالف، بیشتر و کمتر از آن می کنند. نظم را هم می فهمند، مثلاً ناهار قبل از شام می آید. آنها معمولا حداقل چهار رنگ را می شناسند و به اعداد و حروف علاقه مند هستند. کودک می تواند تصوری از فصول داشته باشد و می داند که شما می توانید در تابستان در دریاچه یا دریا شنا کنید و در زمستان سورتمه سواری کنید.

کابوس، ترس از تاریکی

کودکان اکنون می توانند بیشتر مضطرب شوند و مثلاً خودشان جرات رفتن به توالت را نداشته باشند. ترس از تاریکی و دیدن کابوس برای کودکان این سنی رایج است .

برخی از کودکان به معنای مرگ فکر می کنند . کودک 4 ساله اغلب می تواند بپذیرد که مرگ برای همیشه است و همه می میرند. درک این موضوع که فقط موجودات زنده می توانند بمیرند و مرگ ناشی از کار نکردن بدن است، دشوارتر است. افکار کودک در مورد مرگ تحت تأثیر فرهنگ و دینی است که او را احاطه کرده است.

نحوه رفتار کودک با دیگران و رشد اجتماعی

دوستان اهمیت فزاینده ای برای کودک پیدا می کنند. کودکان 4 ساله می توانند بازی های تخیلی وانمودی و نقش آفرینی را با کودکان دیگر انجام دهند. این می تواند مهم باشد که همه از قوانین گروه پیروی کنند. احساسات می توانند نقش مهمی در بازی داشته باشند. ایفای نقش در یک گروه از این جهت با دیگر بازی ها متفاوت است که بیشتر طول می کشد، بیشتر در مورد همکاری است و باعث می شود کودکان بیشتر درگیر شوند. این نوع بازی چیزهای مختلفی را یه کودک آموزش می دهد.

این واقعیت که کودک اکنون راحت‌تر درک می‌کند که دیگران چگونه فکر می‌کنند به این معنی است که او بهتر از قبل می‌تواند همکاری کند، سازش کند و نوبت خود را صبر کند.

درک درست و نادرست چیست؟

برای بسیاری از کودکان تصمیم گیری و برنامه ریزی برای انجام کارها جالب است. این می تواند برای مثال ساختن یک دوره، نقاشی یک قلعه یا تصمیم گیری در مورد نقش افراد یا شخصیت های مختلف در بازی باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند شما یا سایر افراد نزدیک را درگیر کنند.

خواندن  آسیب های اسکلتی در نوزادان

کودک اغلب می داند که چه چیزی درست و نادرست تلقی می شود، اما هنوز در تمایز بین ادراک خود و دیگران مشکل دارد. کودک از خودش شروع می‌کند، اما بیشتر و بیشتر شروع به درک این موضوع می‌کند که دیگران می‌توانند متفاوت فکر کنند و به یک چیز به روش‌های مختلف نگاه کنند. کودک در به حساب آوردن دیگران و دلسوزی نسبت به دیگران بهتر می شود، اما هنوز به طور کامل رشد نکرده است.  در این سن، بسیاری از کودکان اجتماعی هستند، اما گاهی اوقات می خواهند تنها باشند.

به کودک بیاموزید که چه احساسی نسبت به دیگران دارد

کودک 4 ساله اغلب در یک گروه خوب و فشرده بازی می کند بدون اینکه هیچ بزرگسالی در آن نقش داشته باشد، اما گاهی اوقات دعوا و درگیری وجود دارد.

وقتی کودک کودک دیگری را ناراحت می کند، خوب است که شما به عنوان یک بزرگسال به کودک بگویید چه احساسی نسبت به کودک دیگر دارد. مثلاً بگویید: “وقتی عروسک را از ورا گرفتی، او را ناراحت کرد.” وقتی کودک یاد می گیرد که اعمال به چه چیزی منجر می شود، انگیزه اخلاقی اندیشیدن افزایش می یابد. همچنین به کودک دلسوزی بیشتری نسبت به فردی که غمگین شده است می دهد.

هدف این نیست که کودک احساس گناه کند، بلکه هدف این است که کودک فرصتی برای انجام کارهای خوب داشته باشد.

توانایی های کودک در این سنین

در این سن، معمولاً کودکان این کارها را انجام می دهند:

  • تا ده می شمرند.
  • بدون شمارش سه ماشین را می بیند.
  • می تواند حداقل چهار رنگ را تشخیص دهد و نام ببرد.
  • شروع به دریافت ایده بهتر برای استفاده از زمان می کند.
  • از آواز خواندن، شنیدن قافیه، رقصیدن و بازی تئاتر لذت می برد.

صفحه نمایش و رسانه های مختلف

شما به عنوان یک والدین حدودی را در اطراف خود تعیین می کنید و به کودکان یاد می دهید که با رسانه های مختلف کار کنند. شما برای فرزندتان تصمیماتی می گیرید که فکر می کنید بهترین هستند. خوب است از افراط و تفریط پرهیز کنید. هرگز اجازه ندهید کودک به  بیش از حد به صفحه نمایش نزدیک شود. دسترسی نامحدود کودکان به صفحه نمایش مضر است، زیرا زمان زیادی را از فعالیت بدنی، بازی، معاشرت و سایر وظایف می گیرد. همچنین نشستن طولانی مدت در کنار صفحه نمایش برای بدن کودکان مضر است.

مهم است که زمان جلوی نمایشگر جایگزین زمانی که شما با هم هستید، یا زمانی که کودک مجاز به حرکت و بازی در فضای باز است را نگیرد. بچه ها باید زیاد حرکت کنند و فعال باشند. بزرگترین مشکل صفحه نمایش ها این است که زمان زیادی را از چیزهایی که کودکان بیشتر به آنها نیاز دارند می گیرند.

دیدگاه های متفاوتی در مورد تأثیر تلویزیون و بازی های رایانه ای بر کودکان وجود دارد. برخی از برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی و بازی‌های رایانه‌ای مناسب سن می‌توانند برای یادگیری در این سن مفید باشند. به عنوان مثال، در این سن، اغلب کودکان با صفحه نمایش به عنوان یک ابزار آموزشی در مهد کودک مواجه می شوند.

به یاد داشته باشید که وقتی کودکتان از صفحه نمایش استفاده می کند، نظارتی مشابه با سایر فعالیت ها داشته باشید.

نمونه ای از برخی توانایی های کودک در این سن

  • حداقل از چهار کلمه در یک جمله استفاده می کند.
  • به جای نام از کلمه “من” استفاده می کند و نام خانوادگی خود را می داند.
  • اغلب از «چرا» و «دوباره فکر کن» استفاده می کند.
  • قصه ها را بازگو می کند، زیاد حرف می زند، اختراع می کند و با کلمات بازی می کند.
  • در مورد آینده صحبت می کنند، به عنوان مثال “فردا می خواهم به خانه پدربزرگ بروم”.
  • شروع به استدلال برای دلیل خود می کند.
  • شروع می کند تا بتواند نوبت خود را صبر کند.
  • چند ثانیه روی یک پا بایستید.
  • لباس های خود را که بدون دکمه های کوچک  باشد می تواند دربیاورد و بپوشید.
  • دست و صورت خود را به تنهایی میشوید.
  • می توانند خودشان به توالت بروند، اما ممکن است برای خشک کردن نیاز به کمک داشته باشند.
خواندن  تغذیه کودک در سنین 1-6 سالگی

نکاتی در مورد کارهای سرگرم کننده که می توانید با هم انجام دهید

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • هنگام پاسخ دادن به سؤالات در مورد چرایی، یک سؤال بعدی در مورد موضوع بپرسید. سپس مکالمه را توسعه می دهید و به کودک کمک می کنید تا زبان را تمرین کند.
  • بازی های تجاری یا دیگر نقش آفرینی را انجام دهید که در آن کودک تشویق می شود با کلمات بازی کند و زیاد صحبت کند.
  • با هم کتاب بخوانید.

درک واقعیت

در این سن، کودک شروع به ترسیم از واقعیت می کند. بچه‌ها نقاشی می‌کشند چون سرگرم‌کننده است، پردازش تجربیات، هم چیزهای خوب و هم چیزهای بد است.

در سن 4 سالگی، اکثر کودکان می توانند یک پا و سر بکشند، یعنی یک سر گرد با چشم ها و پاهایی که مستقیماً به سر می چسبند. در سن 5 سالگی، کودک معمولا جزئیات بیشتری را ترسیم می کند و اغلب نام اکثر اعضای بدن را می داند. برای اینکه بفهمید کودک چگونه بدن خود را درک می کند، می توانید از او بخواهید که یک انسان بکشد. سپس کودک معمولاً قسمت هایی از بدن را می کشد که خودش بیشتر از آنها آگاه است.

توانایی در انجام کارها با دست

کودک در انجام کارهایی که با دست انجام می شود توانا تر می شود. بسیاری از کودکان دوست دارند کارهای دستی انجام دهند، مانند شکل دادن به شکل و نقش با گل رس یا ساختن گردنبند از مرواریدهای کوچک. برخی از حرکات سخت تر هستند، مانند ریختن شیر در لیوان. ممکن است کودک دوست داشته باشد حروفی بسازد، ترجیحاً حروفی که به نام خودش درج شده باشد

نکاتی در مورد کارهای سرگرم کننده

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • یک بازی انجام دهید که در آن مانند حیوانات مختلف راه بروید. وقتی وارد، روی، زیر، پشت سر، کنار کسی یا چیزی می شوید، به یکدیگر بگویید.
  • از کودک بخواهید عکس های مجلات قدیمی را برش دهد. به این فکر کنید که آیا کودک راست دست است یا چپ تا قیچی مناسب را بدست او بدهید. قیچی مناسب برای چپ دست ها وجود دارد.
  • از تصاویر کلاژ بسازید.
  • یک کتاب کاردستی به کودک بدهید یا الگوها و اشکال هندسی را بکشید که کودک بتواند از آنها نقاشی بکشد.
  • انواع مختلف خانه ها را با آجرهای زیاد و با عملکردهای مختلف بسازید.
  • در جنگل یا زمین های بازی بازی کنید. اجازه دهید کودک برای رشد و یادگیری بالا برود و همچنین نشان دهد که در پریدن یا بالا رفتن چقدر خوب شده است. بچه ها می خواهند دیده شوند، قدردانی و تایید شوند. وقتی با هم بیرون هستید، کودک می تواند جهان و چیزهای اطراف خود را کشف کند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
11 + 3 =


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا