رشد کودک در سنین 2-3 سال
همه کودکان منحصر به فرد هستند و رشد متفاوتی دارند. با این حال، برخی از ویژگی ها وجود دارد که برای اکثر کودکان در یک گروه سنی رایج و معمولی است. اینها در اینجا توضیح داده شده است. مجله اینترنتی ضدایکس
رشد در دوره های مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود
روند رشد در دورههای مختلف با سرعتهای متفاوتی پیش میرود و میتواند از کودکی به کودک دیگر، حتی بین خواهر و برادر، بسیار متفاوت باشد.
روند رشد برای کودک هم سرگرم کننده و هم سخت است. کودک گاهی اوقات مضطرب می شود، خلق و خوی خود را تغییر می دهد و نیاز به نزدیکی یا توجه بیشتری نسبت به قبل دارد.
رشد کودک تحت تأثیر شرایط بسیاری قرار می گیرد. شرایط و رویدادهای فردی وجود دارد که می تواند بر چگونگی رشد کودک چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تأثیر بگذارد. مثلاً اگر کودک نارس به دنیا آمده باشد ، ناتوانی داشته باشد یا در حال تجربه یک تغییر اساسی در زندگی باشد.
تاثیر والدین در رشد کودک
کودک در این سن همچنان به بزرگسالان وابسته است. شما و دیگرانی که به کودک نزدیک هستید از نظر احساس، رشد و ارتباط کودک با محیط اطرافش بسیار مهم هستید. او تحت تأثیر نحوه نزدیکی، تشویق شدن توسط شما و برطرف شدن انچه که نیاز دارد،و توسط شما برطرف میشود قرار می گیرد. در این شرایط کودک احساس امنیت می کند.
کودک از بزرگسالان نزدیک خود به عنوان پایگاهی امن برای کشف جهان استفاده می کند.
آنچه کودک فکر می کند، می فهمد و احساس می کند
در این سن، کودک بهتر می فهمد که خودش و شما به عنوان والدین نیازها و خواسته های خود را دارید. اما نیازهای خود کودک معمولا در مرکز قرار دارد. برای کودک سخت است که آنچه را که خودش می خواهد و دیگران می خواهد در ذهن جمع کند.
کودک بهتر درک می کند که افراد مختلف ممکن است افکار متفاوتی در مورد مسائل داشته باشند، اما این مسئله هنوز دشوار است. این باعث می شود خلق و خوی کودک به سرعت تغییر کند و هر گاه مطابق میلش رفتار کردید خوش اخلاق و گاها در صورت مخالفت بدخلق شود.
شناخت خود
در این سن، کودکان می توانند و می خواهند کارهای بیشتری را به تنهایی انجام دهند. این می تواند غذا خوردن، لباس پوشیدن و باز و بسته کردن درها باشد. انجام تمرین جدید برای کودک مهم است. وظیفه شما این است که اجازه دهید کودک تمرین کند و در عین حال به خاطر داشته باشید که کودک اغلب بیش از آنچه می تواند انجام دهد از خود توقع دارد. این یک امنیت برای کودک است که شما در نهایت مسئولیت اوضاع را به عهده بگیرید، حتی اگر گاهی اعتراض کند.
حس مالکیت
اکنون مهم است که کودک بین مال من و شما تمایز قائل شود. کودک خوشحال می شود که به خود و دیگران بگوید کدام افراد، حیوانات و اشیاء به هم تعلق دارند و چگونه.
به اشتراک گذاشتن اسباب بازی ها در این سن ممکن است دشوار باشد.
کودک وقتی در مورد خودش صحبت می کند شروع به استفاده از کلمات تو و من می کند.
کودک از شما برای رشد استفاده می کند
پدر و مادر بودن یک کودک در این سن می تواند هم سرگرم کننده و هم سخت باشد. احساس ناامنی در مورد نحوه برخورد با کودک و داشتن وجدان ناراحت به دلیل عصبانیت یا ناسازگاری معمول است.
این واقعیت که کودک اکنون بیشتر از آنچه فکر و احساس می کند آگاه است به این معنی است که شما به عنوان والدین باید زمان بیشتری را برای درک این موضوع صرف کنید. اینکه کودک و شما تصورات متفاوتی در مورد مسائل دارید، یکی از شایع ترین علل درگیری در این سن است. بهترین راه برای درک فرزندتان این است که به کودک و افکار او علاقه مند شوید. به فرزندتان گوش کنید، با آنها فیلم تماشا کنید و مدام در حال یادگیری در مورد سنین مختلف کودک باشید.
با شخصیت و خلق و خوی فرزندتان سازگار شوید
اکنون که کودک بیشتر و بیشتر در حال کشف دنیای خود است، خوب است سبک خود را به عنوان والدین با شخصیت و خلق و خوی کودک تطبیق دهید. کودکانی که آرام، خجالتی و محتاط هستند، اغلب به والدینی آرام و تشویق کننده نیاز دارند که منتظر کودک باشند و به او کمک کند تا جسارت انجام کارها را داشته باشد.
کودکانی که فعال و پر جنب و جوش هستند، معمولاً به سبک فرزندپروری فعالتر و واضح تری نیاز دارند. به این معنی است که از جمله، باید از قبل بیشتر فکر کنید و چیزهای خطرناکی را که ممکن است کودک به آنها دست پیدا کند حذف کنید. ممکن است لازم باشد برای بازی و گردش برنامه ریزی کنید تا کودک راهی برای انرژی خود پیدا کند. . کودکان فعال ممکن است نیاز داشته باشند که بزرگترها به آنها نزدیک شوند، زیرا گاهی اوقات برای گوش دادن به آنچه شما می گویید مشکل دارند.
برخی از کودکان ممکن است زمان بیشتری برای شروع بازی و سایر فعالیت ها صرف کنند. اول از همه، آنها به والدین صبور و مهربان نیاز دارند.
کودکان 2 ساله می توانند به سختی واکنش نشان دهند، زیرا به اندازه کافی بالغ نیستند تا بتوانند احساسات قوی را کنترل کنند. برای مثال ممکن است کودک طغیان کند یا تحریک شود. برخی از کودکان سریع، زیاد و اغلب واکنش نشان می دهند. کودک نیاز دارد که شما صبور، دوستانه و خونگرم باشید. داشتن سبک فرزندپروری سخت در دراز مدت برای این کودکان خوب نیست. اگر به نظر کودک کاری مورد علاقه به نظر نرسد، آموزش دادن چیزهایی به کودک می تواند دشوار باشد. اما سعی کنید فکر کنید که باید برای کودک تلاش مضاعفی انجام دهید تا از یادگیری چیزهایی که کودکان با خلق و خوی ساده تری می توانند یاد بگیرند غافل نشود.
تا جایی که می توانید با کودک خود سازگار شوید. به خلق و خوی کودک و نیازهای او توجه کنید و به آنها احترام بگذارید.
همیشه به عنوان یک والدین خوب است که با کودک صمیمی و مهربان باشید. از طرفی گاهی پیش می آید که عصبانی شوید. وقتی کودک تمرین می کند با تمام توانایی ها و احساسات جدید برخورد کند، برای والدین آسان است که عصبانی شوند. تا زمانی که در محدوده معقول باشد اشکالی ندارد.
یک کودک 2 ساله به راهنمایی زیادی نیاز دارد و چیزهای زیادی می خواهد که به آنها نمی رسد. به همین دلیل است که درگیری ها ایجاد می شود. تعیین حد و از دست دادن عصبانیت دو چیز کاملا متفاوت هستند. کنترل کردن فرزندتان را بدون از دست دادن عصبانیت تمرین کنید.
تربیت و آموزش بدون عصبانیت
در شرایط سخت این نکات می تواند کمک کننده باشد.
- حواس کودک را با تمرکز بر چیز دیگری که به آن علاقه دارد منحرف کنید.
- به کودک اجازه دهید انتخاب های ساده ای انجام دهد، مثلا بگویید “کدام چکمه را ابتدا باید بپوشیم؟!”
- در مورد آنچه کودک احساس می کند کلماتی را بیان کنید و احساسات او را تأیید کنید.
- کودک را به وضوح برای اتفاقی که قرار است بیفتد آماده کنید. مثلاً بگویید: «حالا به زودی لباس های گرم ر می پوشیم و می رویم بیرون!»
- با کودک در مورد موقعیت صحبت کنید، آنچه را که انجام می دهید و آنچه در حال رخ دادن است را با کلمات بیان کنید.
- گاهی اوقات اجازه دهید کودک به آنچه می خواهد برسد، به خصوص اگر در مورد چیزی باشد که چندان مهم نیست.
اگر بیش از حد عصبانی شدید، از آنجا دور شوید و مثلاً اجازه دهید بزرگسال دیگری برای مدتی از کودک مراقبت کند.
شما همیشه باید به عنوان یک فرد امن و مسئول در کنار کودک حضور داشته باشید. بی اهمیتا است که همه موقعیت ها و قوانین همیشه دقیقاً یکسان باشند. برعکس، مهم است که به عنوان والدین انعطاف پذیر باشید. شما بزرگتر و عاقلتر هستید که کودک را در طول زندگی راهنمایی میکنید و به رشد او کمک میکنید.
پس از درگیری ها و مشاجرات، باید هر چه زودتر این کار را انجام دهید تا شما و کودک دوباره رابطه خوبی برقرار کنید. با توضیح آنچه اتفاق افتاده است، به کودک می فهمانید که چه اشتباهی رخ داده است و نشان میدهید که میتوانید دوباره با هم مثل قبل باشید.
گاهی اوقات به اشتراک گذاشتن تجربیات و شاید دریافت مشاوره و پشتیبانی احساس خوبی به شما بدهد.برای مثال می توانید با والدین دیگر، با کارکنان مهد کودک یا مشاور کودک صحبت کنید.
نحوه رفتار کودک با دیگران – رشد اجتماعی
در سن 2 سالگی، توانایی تظاهر ایجاد می شود. تخیل می تواند در بازی جریان داشته باشد. کودک می تواند وانمود کند که چیزها چیز دیگری است، مثلاً یک قاشق تلفن است یا اینکه عروسک خودش از فنجان چایی می نوشد.
در 2 سالگی روابط با همسالان اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا می کند. کودک به نزدیکی مستقیم شما به عنوان والدین کمی کمتر وابسته می شود. کودک فکر می کند بیشتر و بیشتر سرگرم کننده است که با کودکان همسن و بزرگسالانی که نمی شناسد بگذراند. بسیاری از کودکان در این سن برای برقراری ارتباط و بازی با دیگران پیشقدم می شوند. با پیشرفت زبان آسان تر می توانند ارتباط برقرار کنند.
کودک از قرض دادن اسباب بازی ها به کودکان دیگر خوشحال است، اما ممکن است به سرعت آنها را بخواهد. رقابت برای اسباب بازی رایج است. “من” و “نه” عباراتی هستند که اغلب کودکان از آنها استفاده می کنند.
کودک نزدیکی و امنیت می خواهد
اگرچه کودک به وضوح اراده خود را نشان می دهد و می تواند مستقل به نظر برسد، اما در عین حال کوچک و وابسته به نزدیکی، امنیت و تایید است. بسیاری از کودکان دوست دارند که والدین آنها را در آغوش بگیرند و ببوسند و به شما نزدیک باشند.
برخی از کودکان بی قرار می خوابند و ممکن است نیاز داشته باشند با شما بخوابند.در عین حال، بسیاری از کودکان می توانند گاهی اوقات در آرامش باشند و برای خود بازی کنند.
علاقه به کشف چیزهای جدید
کودکان در این سن علاقه مند به تقلید از رفتارهای بزرگسالان و کودکان بزرگتر از خود هستند. کودک اغلب از درگیر شدن در کارهای خانه یا باغ لذت می برد. این واقعیت که والدین درگیر هستند و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند، این کشف را سرگرم کننده تر می کند. این امر برای کودک آموزشی تر می شود و او را در مورد جهان چیزهای بیشتری را درک می کند.
بسیاری از کودکان در این سن برای مدت طولانی به سختی روی یک چیز تمرکز می کنند و دوست دارند بعد از مدت کوتاهی چیز جدیدی را امتحان کنند.
معمولاً کودکان بین سنین 2 تا 3 سال این کارها را انجام می دهند:
- چیزها را بر اساس اندازه و رنگ مرتب می کند.
- انجام بازی های وانمودی با عروسک ها، حیوانات و مردم.
- پازل های ساده تری را با چند قطعه اضافه می کند.
- اصل مساوی بودن دو را می داند و مثلاً می تواند بازی های حافظه ساده ای انجام دهد.
- صبر کردن کمی آسان تر می شود.
- فهمیدن حس مالکیت
- درک کردن و به خاطر سپردن اینکه اگر آنها به روشی خاص عمل کنند چه اتفاقی می افتد.
سرگرمی کودک در سنین 3-2
در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:
- یک کمد برای کودک درست کنید. کودک می تواند از جمله با کلاه های قدیمی، جلیقه، دامن، کفش، جواهرات و کیف، بازی های فانتزی انجام دهد.
- با خیال راحت از عروسک های دستی یا انگشتی استفاده کنید. وقتی با کودک بازی می کنید و ارتباط برقرار می کنید سرگرم کننده و خوب هستند.
- اجازه دهید کودک در کارهای معمولی خانه، مانند چیدن میز، پاک کردن میز یا جارو کردن زمین شرکت کند. همچنین می توانید با هم غذا بپزید و ظرف ها را بشویید. زمانی برای معاشرت و صحبت های کوچک با کودک اختصاص دهید.
- از کودک بخواهید با قلم های نمدی، مداد رنگی یا رنگ انگشتی نقاشی کند. بازی کردن نیز می تواند سرگرم کننده باشد.
زبان، گفتار و ارتباط
اکنون زبان به سرعت در حال رشد است. زمانی که کودک بین دو تا سه سال سن دارد، معمولا شروع به ترکیب کلمات در جملات کوتاه می کند. ابتدا دو کلمه وجود دارد و وقتی کودک به سه سالگی نزدیک می شود، اغلب می تواند جملاتی تا شش یا هفت کلمه بسازد. هنوز هم می تواند بین کودکان مختلف بسیار متفاوت باشد. در دو سالگی اکثر بچه ها حرف می زنند.
از قبل در سن 2 سالگی می توانید یک مکالمه کوتاه داشته باشید. کودک می تواند به نوبت صحبت کند و پاسخ دهد، به شرطی که شما مسئولیت ادامه گفتگو را بر عهده بگیرید. سوال “چیست؟” رایج است.
در این سن، برخی از کودکان نیز می توانند در صورت عدم بیان موارد خاص، کلمات جدیدی ایجاد کنند، تخیل عالی است. کودکان با شروع از کلماتی که از قبل میدانند، کلمات جدیدی را تشکیل میدهند.
کودک در بیان برخی کلمات مشکل دارد
کودکان در این سن اغلب جای خود را روی صداهای زبان تغییر می دهند و در تلفظ آنها اشتباه می کنند. به عنوان مثال، برخی از کودکان ممکن است در تلفظ دو صامت در کنار یکدیگر مشکل داشته باشند. برای مثال، شستشو می تواند “سفت” و ساعت “آشپز” باشد. صداها اغلب خود به خود می آیند و این چیزی نیست که در این سن نگران باشید.
کودک را تصحیح نکنید بلکه خودتان کلمه را بگویید و کودک خواهد شنید که چگونه باید به نظر برسد. در این سن خانواده بیشتر حرف های کودک را می فهمد. گوش دادن به کودک، صحبت کردن و گفتن دایره لغات او را افزایش می دهد و کودک برای آنچه که تجربه می کند، کلمات را دریافت می کند.
قصه گویی
بسیاری از کودکان از داستان های کوتاه، بازی های انگشتی، شعر ها و آهنگ ها لذت می برند. آهنگ، شعرها و داستان ها برای رشد زبان مفید هستند.
کتاب خواندن برای کودک خوب است، دایره لغات کودک را افزایش می دهد. در حین خواندن و صحبت در مورد محتوای کتاب احساس راحتی کنید. درباره آنچه در کتاب اتفاق می افتد سؤال بپرسید و با آنچه کودک می داند ارتباط برقرار کنید. بسیاری از کودکان دوست دارند آنچه را که در تصاویر می بینند بپرسند و در مورد آن صحبت کنند.
استفاده از موبایل و تبلت
کودکان در این سن هنوز نباید زیاد از صفحه نمایش استفاده کنند. اما شروع تماشای برنامه های کودکان یا استفاده از تبلت برای مدتی با هم می تواند آرامش بخش و سرگرم کننده باشد.
دیدگاههای متفاوتی در مورد تأثیر بازیهای ویدیویی و رایانهای بر کودکان وجود دارد. هر چه فکر کنید، بخشی از جهان است که کودک را احاطه کرده است. به طور کلی، صفحه نمایش به رشد کودکان کمک نمی کند، اما می تواند یک فعالیت در میان فعالیت های دیگر باشد و تا زمانی که جایگزین چیزهای مهم تر نباشد، نباید منفی یا مضر باشد. زمان اختصاصی برای استفاده از نمایشگر نباید جایگزین زمانی باشد که با هم هستید، یا جایگزین زمانی که کودک اجازه حرکت و بازی در فضای باز را دارد.
مهم است که به خاطر داشته باشید که کودکان برای یادگیری چیزی از فعالیت های صفحه نمایش نیاز به راهنمایی فعال و همراهی یک بزرگسال دارند. کودکی که تنها با صفحه نمایش می نشیند نمی تواند چیز زیادی از آن یاد بگیرد.
به یاد داشته باشید که کودک را با توجه به شخصیت او و آنچه شما قضاوت می کنید فرزندتان قادر به انجام آن است، سازگار کنید. ممکن است بین کودکان هم سن متفاوت باشد. با کودک تماشا کنید، در مورد آنچه می بینید و تجربه می کنید صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که کودکان می توانند از چیزهایی بترسند که شما فکر نمی کنید از آنها بترسند.
شما مرزها را تعیین می کنید و به کودکان یاد می دهید که با رسانه های مختلف چقدر و چگونه کار کنند. توصیه سازمان جهانی بهداشت، WHO، این است که کودکان بین 2 تا 4 سال باید حداکثر یک ساعت در روز از صفحه نمایش استفاده کنند، اما ترجیحاً کوتاهتر.
به کودکان اجازه ندهید فیلم های خشونت آمیز یا برنامه های خبری بزرگسالان را تماشا کنند. صدای ناخوشایند پس زمینه را خاموش کنید.
به این فکر کنید که وقتی با فرزندتان هستید چگونه از رسانه ها استفاده می کنید. کودکان مانند بزرگسالان رفتار می کنند. بیشتر برنامه های رسانه های اجتماعی طوری طراحی شده اند که تا حد امکان توجه شما را به خود جلب کنند.
بدن و نحوه حرکت کودک
نحوه حرکت و استفاده از بدن کودک می تواند بسیار متفاوت باشد، اما کودکان در سن 2 سالگی اغلب بسیار فعال هستند و توانایی حرکت بسیاری در آنها رشد می کند. آنها یاد می گیرند که بدوند، با پای پیاده بپرند، روی یک پا بایستند، روی نوک پا راه بروند، به عقب راه بروند و از پله ها بالا بروند. ابتدا با هر دو پا در هر پله و در نهایت با یک پا از پله ها بالا می روند. بسیاری نیز شروع به یادگیری سه چرخه سواری کرده اند.
کودکان در این سن می توانند از قیچی کودکان استفاده کنند، چیزهایی را از بلوک ها یا قطعات بزرگ لگو بسازند. آنها اغلب می توانند دایره بکشند. بسیاری نیز دوست دارند با قلمو های ضخیم در رنگ های شفاف نقاشی کنند. کودک قلم و قلم مو را با تمام دستش می
نکاتی در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید
در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:
- بازی در جنگل. در آنجا می توانید از صخره ها بالا بروید، از روی شاخه ها و چیزهای دیگر بپرید، در مسیرهای باریک قدم بزنید و چوب حمل کنید.
- اجازه دهید کودک تعادل داشته باشد.
- بازی در زمین های بازی. در آنجا می توانید سوار سرسره شوید، تاب بخورید و روی یک قاب کوهنوردی بالا بروید. این سرگرم کننده است و برای مهارت های حرکتی خوب است.
- با کودک بازی کنید یا توپ را پرتاب کنید. حرکات واقعاً به طور کامل توسعه نیافته اند، بنابراین خوب است این کار را با احتیاط و حوصله انجام دهید.
- اجازه دهید کودک داخل و خارج لیوان ها و شیشه های با اندازه های مختلف آب بریزد.
برای قطع استفاده از پوشک
نمی توان سن دقیقی را بیان کرد که چه زمانی برای شروع آموزش کودک برای جلوگیری از ادرار کردن در پوشک خوب است. برخی از کودکان ممکن است در این سن آماده باشند که از پوشک استفاده نکنند.