پزشک و سلامتتنباکو و الکلزندگی و سلامت

سیگار کشیدن و اسنوس

امتیاز به این مطلب

سیگار کشیدن و اسنوس: وقتی سیگار می کشید می کشید، موادی دریافت می کنید که برای بدن مضر هستند. به عنوان مثال، آنها احساس بدتری را در شما ایجاد می کنند و خطر ابتلا به چندین بیماری را افزایش می دهند. آنها همچنین روی مغز تأثیر می گذارند تا معتاد شوید. مجله خبری ضدایکس

به همین دلیل معتاد می شوید

وقتی سیگار می کشید می کشید، از تنباکو استفاده می کنید. تنباکو از برگ های خشک شده گیاه تنباکو تشکیل شده است. ماده نیکوتین در تنباکو یافت می شود. نیکوتین سمی است که بر مغز تأثیر می گذارد، به طوری که شما معتاد می شوید و میل به کشیدن یا سیگار کشیدن دارید.

انواع مختلف اعتیاد

هنگامی که به نیکوتین معتاد هستید، می توانید به روش های مختلف معتاد شوید. چهار نوع مختلف وابستگی در زیر توضیح داده شده است. معمولا افرادی که سیگار می کشند یا انفیه می کشند به بیش از یک راه وابسته هستند.

شما میل شدیدی به سیگار کشیدن دارید

وقتی کمبود نیکوتین دارید، میل شدیدی به شما دست می دهد. می تواند باعث بروز علائم ترک شود. مشکلات ترک می تواند به این دلیل باشد که شما تحریک شده، گرسنه می شوید یا در تمرکز مشکل دارید. به آن وابستگی فیزیولوژیکی یا فیزیکی می گویند.

سیگار کشیدن یا استشمام کردن یک عادت مهم در زندگی شماست

این یک عادت قوی و مهم برای شما است که سیگار بکشید کنید. ممکن است زمانی که احساس می کنید نیاز به سیگار کشیدن دارید. به عنوان مثال، زمانی که احساس استرس می کنید. همچنین ممکن است در شرایط خاص یا در مکان های خاصی نیاز به سیگار کشیدن داشته باشید. مثلاً بعد از ناهار، زمانی که منتظر اتوبوس هستید. عادت دست زدن به سیگار، بوی تنباکو، خود روشنایی، احساس زمانی که دود به گلو می رسد، دودی که به داخل اتاق دمیده می شود، چیزی است که سیگاری ها آن را پر از لذت توصیف می کنند. به این می گویند اعتیاد به عادت.

وقتی با دیگران هستید می خواهید سیگار بکشید

برای شما مهم است که زمانی که با دیگران هستید سیگار بکشید، مانند زمان استراحت قهوه و مهمانی. به آن وابستگی اجتماعی می گویند.

سیگار کشیدن برای بدن مضر است

بیش از 8000 ماده مضر در دود تنباکو وجود دارد. حدود 60 مورد از این مواد می توانند باعث سرطان شوند. این مواد زمانی که در صورت شعله ور شدن دود تنباکو از ریه های خود خارج می شوند، به سرعت وارد خون شما می شوند.

سیگار کشیدن و بارداری

اگر در دوران بارداری سیگار می کشید، جنین در معرض مواد مضر قرار می گیرد. این امر خطراتی را برای جنین و بارداری به همراه دارد. به محض اینکه مصرف تنباکو را متوقف کنید، خطرات آن کاهش می یابد.

سیگار کشیدن غیرفعال نیز مضر است

شما که دود تنباکوی دیگران را استنشاق می کنید در معرض به اصطلاح سیگار کشیدن غیرفعال هستید. سیگار کشیدن غیرفعال نیز مضر است و می تواند شما را بیمار کند. به عنوان مثال، آلرژی و آسم می تواند بدتر شود. سیگار کشیدن غیرفعال خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه را نیز افزایش می دهد.

کمی سیگار کشیدن نیز خطراتی را به همراه دارد

سیگار کشیدن برای سلامتی شما خطر دارد، حتی اگر فقط چند نخ سیگار در روز بکشید، یعنی 1 تا 3 نخ. همچنین سیگار کشیدن به ندرت به معنای خطر برای سلامتی شماست، برای مثال اگر فقط در آخر هفته ها یا مهمانی ها سیگار می کشید. تحقیقات به وضوح نشان می دهد که اگر به هر یک از این راه ها سیگار بکشید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بیماری های ریوی افزایش می یابد.

سایر محصولات با تنباکو و نیکوتین

جایگزین های سیگار به طور فزاینده ای رایج شده اند. محصولاتی هم با توتون و هم بدون تنباکو وجود دارد. سیگارهای الکترونیکی سالهاست وجود داشته است. محصولات تنباکوی به اصطلاح گرم شده نیز وجود دارد. سیگارهای الکترونیکی و محصولات تنباکوی گرم شده ممکن است متفاوت به نظر برسند. برخی باریک و مستطیلی هستند، برخی دیگر به شکل قوطی های فشرده هستند.

سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی اغلب شبیه سیگارهای معمولی هستند، اما حاوی تنباکو نیستند. در عوض، آنها حاوی مایعی با مواد شیمیایی، طعم دهنده و معمولاً نیکوتین هستند. وقتی فلر می گیرید به جای دود بخار وجود دارد. بخار حاوی مواد مضر است.

کلمه e-cigarette مخفف سیگار الکترونیکی است.

کمک و حمایت برای کسانی که می خواهند سیگار را ترک کنند

برای شما که می خواهید سیگار را ترک کنید، کمک های زیادی در دسترس است. مهمترین چیز برای موفقیت این است که انگیزه داشته باشید. این بدان معنی است که شما واقعاً می خواهید سیگار را ترک کنید .

قبل و بعد از جراحی سیگار را ترک کنید

اجتناب از مصرف دخانیات برای مدتی قبل و بعد از عمل بسیار مهم است. این بدان معنی است که زخم ها سریع تر بهبود می یابند و گردش خون و وضعیت بهبود می یابد تا شما سریعتر بهبود پیدا کنید.

بهتر است سیگار را به طور کامل ترک کنید، اما اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، بهتر است از مصرف سیگار خودداری کنید، ترجیحاً هشت هفته، اما حداقل چهار هفته قبل از عمل. همچنین باید از سیگار کشیدن خودداری کنید، ترجیحاً هشت هفته، اما حداقل چهار هفته پس از عمل.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا