رشد و تکامل کودکانکودکان و بارداری

غذای کودک را خودتان تهیه کنید

امتیاز به این مطلب

غذای کودک را خودتان تهیه کنید: پختن غذای کودک خودتان نباید سخت باشد. در بیشتر موارد، ارزان تر از خرید غذای آماده کودک نیز خواهد بود. به عنوان مثال، با یک پرس سیر، یک رنده و یک مخلوط کن، می توانید برای کوچکترین بچه ها وعده های کوچکی درست کنید. مجله خبری ضدایکس

با بخش های کوچک شروع کنید

کودکان خردسال نمی توانند به همان اندازه در یک زمان غذا بخورند و بنابراین باید اغلب غذا بخورند. وقتی کودکان شروع به چشیدن غذای معمولی می کنند، سهم آن بسیار کم است.

کودک تنها در صورتی می تواند غذای خانواده را بخورد که پخته، بدون نمک و فاقد هرگونه غذایی باشد که کودکان از آن اجتناب کنند.

در چهار ماهگی

حالا اگر کودک در مورد آنچه می خورید کنجکاو به نظر می رسد، می تواند کمی مزه بچشد. می توانید مقداری از غذایی را که می خورید، روی انگشت یا قاشق بگیرید. به اندازه یک پیمانه ادویه مصرف کنید.

در شش ماهگی

اکنون کودک به تغذیه و انرژی بیشتری نیاز دارد. سپس وقت آن است که با قسمت های طعم دار شروع کنید که معمولاً یک قاشق چای خوری بزرگ هستند. کودک همچنین می تواند تکه های نرم کوچک غذا را بردارید.

به تدریج، سپس می توانید شروع به دادن بیشتر کنید تا نوزاد در نهایت بخش های مناسب را دریافت کند.

بخوانید که کودک چه چیزی می تواند بخورد و از چه چیزهایی اجتناب کند .

برای تهیه غذا

کودکان خردسال مستعد ابتلا به عفونت هستند. بنابراین، مراقب بهداشت باشید.

بهش فکر کن:

  • دست های خود را قبل از پختن و بعد از دست زدن به گوشت خام و مرغ خام بشویید .
  • غذاهایی که نباید حرارت داده شوند، مانند سبزیجات از انواع مختلف، آبکشی کنید.
  • غذاهای خام و غذاهای آماده را جدا نگه دارید.
  • برای گوشت خام و مرغ خام از تخته برش و چاقوهای مخصوص استفاده کنید. تخته های برش و چاقوها را پس از برش مرغ و گوشت خام با دقت بشویید.
  • غذای پخته شده را خنک کرده و سریع در یخچال یا فریزر قرار دهید.

پختن

برای کوچک‌ترین بچه‌ها بهتر است با غذای پخته شده باشد زیرا راحت‌تر هضم می‌شود و برای معده بهتر است. می توانید با پختن در فر در فر هم بپزید اما سطح سرخ کردنی نباشد.

وقتی کودک حدود ده تا دوازده ماهه شد، می توانید شروع به دادن غذاهای کم سرخ شده کنید.

هنگامی که کودکان حدود یک سال سن دارند، معمولاً می توانند غذای مشابه کودکان بزرگتر و بزرگسالان را بخورند. خوردن همان غذا نیز می تواند کودک را کنجکاوتر کند و او را به طعم و مزه ترغیب کند.

ممکن است لازم باشد مقداری چربی اضافی مصرف کنید. همچنین باید غذا را خرد کنید، له کنید یا آن را تکه تکه کنید تا برای کودک مناسب باشد.

غذا را در قطعات کوچکتر بپزید

غذا را به قطعات کوچکتر برش دهید و در آب جوش بی نمک بریزید تا سریعتر آماده شود. مهم است که گوشت چرخ کرده و مرغ کاملا پخته شوند. از گیاهان یا ادویه های مختلف به عنوان چاشنی استفاده کنید.

کودکان زیر یک سال نباید شیر بنوشند یا فیله و ماست کامل بخورند، اما می‌توانید از آنها در غذای خود استفاده کنید.

در مورد غذا برای کودکان تا یک سال و غذا برای کودکان یک سال بیشتر بخوانید .

پوره، پوره یا غذای خرد شده

غذا باید در بافت های مختلف باشد.

کودکانی که هنوز جویدن، شکل دادن یا قورت دادن غذا را به صورت تکه تکه یاد نگرفته اند، به غذاهایی مانند پوره، پوره، ریز خرد شده، خرد شده یا در قطعات کوچکتر نیاز دارند.

برای تهیه پوره یا پوره بسیار ریز خرد شده می توانید از همزن دستی، غذاساز، سیر سیر یا صافی سیمی استفاده کنید. می توانید سیب زمینی را با چنگال له کنید.

از قسمتی از کفگیر پخت و پز برای له کردن یا مخلوط کردن به پوره یا پوره استفاده کنید.

همان روزها یا هفته های اولی که کودک غذای معمولی را امتحان می کند، می توانید کمی شیر مادر یا جایگزین شیر مادر را در غذا مخلوط کنید. سپس کودک می تواند طعم را تشخیص دهد و می خواهد راحت تر غذا بخورد.

وقتی کودک بهتر می جود

زمانی که کودک می تواند بهتر بجود غذای درشت تری بدهید. به شکل کمی درشت‌تر له کنید یا مخلوط کنید، با چاقو یا چنگال درشت خرد کنید یا با رنده یا غذاساز رنده کنید.

میوه ها و انواع توت ها

میوه ها و انواع توت ها را می توان هم به صورت تازه و هم پخته مصرف کرد. بیشتر مواد مغذی در میوه ها و توت های تازه یافت می شود.

اگر می خواهید میوه تازه بدهید اما کودک هنوز نمی تواند تکه ها را بخورد، با قاشق بتراشید، روی رنده رنده کنید، له کنید یا مخلوط کنید.

می توانید میوه های تازه یا پخته را پوره کنید.

توت ها و میوه ها نیازی به شکرک زدن ندارند.

شیر و چربی موجود در غذا

کودکان زیر دو سال ممکن است به کمی چربی اضافی در غذاهای خانگی نیاز داشته باشند. زمانی که آنها یک وعده کامل غذا می خورند، معمولاً دو تا سه بار در روز یک قاشق چای خوری روغن در هر وعده کافی است.

اگر در حین پخت چربی در غذا وجود داشت، چربی اضافی اضافه نکنید. اگر غذاهای پرچرب مانند خامه یا پنیر مصرف کرده باشید، همین امر صدق می کند.

هیچ چربی در پوره میوه یا پوره توت مورد نیاز نیست.

طعم ها را مخلوط کنید

زمانی که کودک غذاها و طعم های مختلف را امتحان کرد و متوجه شدید که این غذاها را دوست دارد، بیشتر مخلوط کنید. برخی از کودکان بیشتر غذاها را به یکباره دوست دارند در حالی که برخی دیگر برای عادت کردن به غذای جدید به زمان بیشتری نیاز دارند .

به عنوان مثال، می توانید گلدان هایی را برای له کردن، مخلوط کردن یا خرد کردن درست کنید.

منجمد کنید

می توانید مقدار بیشتری غذا درست کنید و در قسمت های کوچک آن را فریز کنید.

برای یخ زدن غذای داغ، ابتدا بهتر است پس از پخت در سریع ترین زمان ممکن آن را خنک کنید. به عنوان مثال، می توانید قابلمه یا کاسه را در آب سرد قرار دهید. آن را در یخچال نگهداری نکنید.

در قسمت های کوچک فریز کنید

می توانید پوره و پوره را در قالب های کوچک گاو نر منجمد کنید، یا با کلیک کردن بر روی یک بشقاب یا بشقاب، قطعات را فریز کنید. سپس قطعات یخ زده یا کلیک ها را در یک کیسه پلاستیکی یا شیشه در فریزر قرار دهید.

باقیمانده غذای آماده کودک را می توان به همین روش منجمد کرد. اما اگر مستقیماً از شیشه به کودک غذا داده اید، باقیمانده غذا را فریز نکنید، زیرا ممکن است باکتری وارد غذا شده باشد.

به شیر مادر یا جایگزین شیر مادر اضافه کنید

می توانید قبل از انجماد غذا یا زمانی که آن را بعد از آب شدن آماده می کنید، در شیر مادر یا جایگزین شیر مادر استفاده کنید.

اگر بخواهید در غذاهای خانگی چربی اضافی داشته باشید، همین امر صدق می کند.

این غذا برای مدت زمان های مختلف ماندگاری دارد

مدت زمانی که می توان غذا را فریز کرد بستگی به میزان چربی موجود در غذا دارد. با گذشت زمان معینی، چربی از بین می رود و غذا بد می شود. غذا مضر نخواهد بود اما طعم و بافت بدتر می شود.

مدت زمان ماندگاری غذا در فریزر به شرح زیر است:

  • غذاهای پرچرب را می توان حدود سه ماه منجمد کرد.
  • غذاهای کم چربی را می توان حدود شش ماه منجمد کرد.
  • غذاهای حاوی شیر مادر را می توان به مدت شش ماه منجمد کرد.
  • غذاهایی که چربی اضافی ندارند را می توان به مدت یک سال منجمد کرد. نمونه هایی از این غذاها سبزیجات، میوه ها و انواع توت ها هستند.

غذا را ذوب و گرم کنید

غذای منجمد را در آب سرد، در مایکروویو یا در یخچال ذوب کنید. وقتی در آب سرد ذوب می‌شوید، غذا را در بسته‌بندی یا کاسه آن قرار داده و در آب فرو می‌برید.

غذا را گرم کنید

غذا را در مایکروویو یا در قابلمه گرم کنید. همچنین می توانید غذا را با قرار دادن آن در بشقاب یا کاسه ای که روی آن درب دارد و در قابلمه ای حاوی آب جوش بریزید، گرم کنید. به آن حمام آب گرم می گویند.

به آرامی حرارت دهید و در طول گرم شدن هر از گاهی هم بزنید. اجازه ندهید به شدت بجوشد زیرا ویتامین ها می توانند از بین بروند.

سپس اجازه دهید غذا کمی خنک شود تا نوزاد نسوزد. با زدن یک کلیک روی قسمت داخلی ساعد خود متوجه شوید که به اندازه کافی برای کودک گرم است یا خیر.

غذاهایی که در یخچال نگهداری می شوند و منجمد نشده اند باید به خوبی حرارت داده شده و کاملاً گرم شوند.

نکته

  • غذا را به قطعات کوچکتر برش دهید و سریعتر پخته شود.
  • به جای نمک می توانید از ادویه یا آبگوشت بدون نمک استفاده کنید.
  • با چنگال له کنید یا از پرس سیر، غذاساز، همزن دستی، رنده یا صافی سیمی استفاده کنید تا قوام مناسبی روی غذا حاصل شود.
  • مثلاً برای خورش سبزیجات را رنده یا مخلوط کنید.
  • چند قسمت را به یکباره بپزید و در قسمت ها فریز کنید. باقی مانده را فریز کنید.
  • مواد غذایی منجمد را در آب سرد، مایکروویو یا یخچال ذوب کنید. غذا را در مایکروویو، قابلمه یا حمام آب داغ گرم کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا