پزشک و سلامترشد و تکامل کودکان اینگونه استکودکان و بارداری

غذای کودک 1-6 سال

غذای کودک 1-6 سال: کودکان به عادات غذایی خوب و غذا با تغذیه مناسب نیاز دارند. در سن یک سالگی، اکثر کودکان می توانند غذای مشابه بزرگسالان بخورند. هر چه کودک بزرگتر می شود، بیشتر یاد می گیرد که طعم های مختلف را دوست داشته باشد و با غذا معاشرت کند.

دادن غذای خوب به کودکان کار پیچیده و دشواری نیست. اجازه دهید کودک سعی کند انواع مختلف غذا را کشف کند. سعی کنید نگرش مثبتی نسبت به غذای سالم داشته باشید. سپس کودک شرایطی را برای سلامتی تا پایان عمر خود به دست می آورد. مجله خبری ضدایکس

در مورد غذای کودکان بین یک تا شش سال باید به این نکات توجه داشت:

  • کودک به وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام و یک تا سه میان وعده نیاز دارد.
  • از خوردن غذاهای حاوی شکر مانند ماست طعم دار، نوشیدنی های شیرین، کیک و بستنی خودداری کنید.
  • به غذا نمک نزنید. خوب است کودک را به نمک زیاد عادت ندهید.
  • تا سن دو سالگی، کودکان ممکن است به چربی اضافی در غذای خود نیاز داشته باشند، مانند یک قاشق چای خوری روغن کلزا در هر وعده.
  • آب بهترین نوشیدنی برای کودکان است.
  • کودک  در دو سال اول زندگی به ویتامین D اضافی نیاز دارد  ، گاهی اوقات بیشتر.

غذای عالی برای کودکان بین یک تا شش سال

بچه ها سریع رشد می کنند و خیلی رشد می کنند. بنابراین، غذا باید پرانرژی و دارای تغذیه مناسب باشد. بچه‌های کوچک‌تر قدرت این را ندارند که در یک زمان به اندازه کافی غذا بخورند. بنابراین، آنها باید بیشتر از بزرگسالان غذا بخورند. وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام و یک تا سه میان وعده را به کودک بدهید. خوردن در زمان های منظم خوب است.

فیبرها و غلات کامل در حد اعتدال

کودکان باید فیبر و غلات کامل بخورند. این برای روده ها خوب است، از جمله چیزهای دیگر. فیبر به عنوان مثال در نان، غلات، غلات، ماکارونی و برنج که حاوی غلات کامل هستند یافت می شود. سبزیجات ریشه ای، سبزیجات، میوه ها و انواع توت ها نیز سرشار از فیبر هستند. همه این غذاها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند و برای مدت طولانی اشباع می شوند.

برخی از کودکان به فیبر حساس هستند، به خصوص کودکان زیر دو سال. بنابراین، باید مقدار فیبر را با سرعت کم افزایش دهید تا او به آن عادت کند. تا زمانی که کودک مدرسه را شروع کند، ممکن است لازم باشد به خاطر داشته باشید که او نباید زیاد غذا بخورد. شما باید آن را امتحان کنید. تا زمانی که کودک مشکل معده نداشته باشد، خوب است غذاهای پر فیبر داده شود و با بزرگتر شدن مقدار آن را افزایش دهید.

دریافت چربی های سالم بسیار مهم است

چربی منبع مهم انرژی برای بدن است. کودکان زیر دو سال نسبت به کودکان بزرگتر به کالری بیشتری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارند و بنابراین به نسبت کمی چربی در غذای خود نیز نیاز دارند. در طول دو سال اول تولد کودک، می توانید دو تا سه بار در روز در هر وعده یک قاشق چای خوری روغن مایع مصرف کنید. اگر در هنگام پخت و پز چربی کافی دارید، نیازی به اضافه کردن غذا به غذای کودک ندارید.

در غذای آماده کودک نیازی به افزودن چربی اضافی نیست. وقتی کودک بیش از دو سال است، نیازی به اضافه کردن چربی اضافی به غذای کودک ندارید.

چربی ها اشکال مختلفی دارند که برای بدن متفاوت است:

  • بدترین چیز برای بدن: چربی های ترانس. آنها به مقدار کم در کره و لبنیات چرب یافت می شوند و به مقدار زیاد در کیک ها و شیرینی های وارداتی یافت می شوند.
  • برای بدن مفید نیست: چربی های اشباع شده. به عنوان مثال، آنها در فرآورده های شیرینی پزی مانند بیکن و سوسیس و در شیر، خامه، کره، پنیر، شکلات و نان قهوه یافت می شوند.
  • برای بدن بهتر است: چربی های تک غیراشباع. آنها به عنوان مثال در روغن زیتون، روغن کلزا، مارگارین رومیزی، آووکادو و آجیل یافت می شوند.
  • بهترین برای بدن: چربی های چند غیر اشباع. این گروه شامل چربی های مفید امگا 3 است. چربی‌های غیراشباع در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی، روغن کلزا، روغن آفتابگردان، روغن ذرت، دانه‌های آفتابگردان و دانه‌های کنجد یافت می‌شوند.

شیر و فرآورده های شیر

شیر و محصولات لبنی حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله کلسیم و ویتامین D هستند که برای استخوان ها و دندان ها مهم هستند. روزانه نیم لیتر شیر، لبنیات یا کود برای تامین کل نیاز کلسیم کافی است. اما سایر غذاها نیز به کلسیم کمک می کنند، بنابراین کمتر از نیم لیتر کافی است.

لبنیات کم چرب را برای نوزاد انتخاب کنید. این توصیه برای همه کودکان صرف نظر از سن و وزن بدن صدق می کند. توصیه این است که انرژی دریافتی را کاهش ندهید، بلکه اطمینان حاصل کنید که کودک چربی اشباع شده بی‌رویه را مصرف نمی‌کند تا بتواند چربی‌های مفید بیشتری را از غذاهای دیگر دریافت کند.

غذای گیاهی برای کودکان

می توانید به کودک غذای به اصطلاح لاکتو-اوو-گیاهی بدهید که یک غذای گیاهی است که شامل لبنیات و تخم مرغ نیز می شود. مهم است که کودک پروتئین و آهن کافی دریافت کند. غذاهای غنی از پروتئین و آهن عبارتند از، به عنوان مثال، لوبیا، عدس، نخود فرنگی و محصولات سویا، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی و کلم پیچ. مقدار کمی میوه برای دسر باعث جذب بهتر آهن می شود. گریل و فرنی بچه تمام شده، از جمله با آهن غنی شده است و اگر کودک رژیم گیاهخواری داشته باشد، منبع تغذیه خوبی است. اداره ملی غذا توصیه هایی در مورد  غذای گیاهی برای کودکان دارد .

اگر تصمیم دارید به کودک خود غذای گیاهی بدهید، باید دانش تغذیه ای خوبی داشته باشید. برای مشاوره و راهنمایی در مورد غذای کودک وگان و گیاهخواری با اورژانس تماس بگیرید. اداره ملی غذا نیز توصیه هایی در مورد  غذاهای گیاهی برای کودکان دارد .

آب بهترین نوشیدنی برای کودکان است

برای کودکان، آب بهترین نوشیدنی است. در حالت ایده آل، کودکان نباید چیزی شیرین بنوشند.

یکی از راه‌های سرگرم‌کننده‌تر و جالب‌تر کردن نوشیدنی می‌تواند طعم‌دار کردن آب با مثلاً خیار، لیمو، لیموترش یا تمشک باشد.

محتوای مس در آب آشامیدنی شهری گاهی اوقات می تواند خیلی زیاد باشد، به خصوص اگر آب برای مدت طولانی در لوله های مسی، مثلاً یک شبه، وجود داشته باشد. قبل از استفاده از آن برای کودکتان، شیر آب را بشویید تا آب سرد شود. مقدار بیش از حد مس گاهی اوقات باعث اسهال کودکان می شود.

اگر از چاه خود آب می گیرید، باید کیفیت آب را بررسی کنید. برای اطلاع از نحوه ادامه کار با شهرداری تماس بگیرید.

به دنبال غذایی با علامت سوراخ کلید باشید

غذاهایی که دارای برچسب سوراخ کلید هستند حاوی چربی کمتر یا سالم‌تر، قند و نمک کمتر، اما فیبر و غلات کامل نسبت به سایر غذاهای مشابه هستند. غذاهای دارای برچسب سوراخ کلید هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مفید هستند.

مارگارین رومیزی با علامت سوراخ کلید راهی برای دریافت چربی های سالم است. بیشتر مارگارین های دارای برچسب سوراخ کلید، مارگارین های سبک هستند، اما مارگارین های چاق تری نیز وجود دارند که دارای برچسب سوراخ کلید هستند. آنها برای کودکان مناسب هستند. اگر از مارگارین سبک در خانه استفاده می کنید، خرید مارگارین مخصوص برای کودک ضروری نیست. می توان کمی چربی اضافی به غذای کودک اضافه کرد. از حدود دو سالگی، کودکان می توانند مانند بزرگسالان از مارگارین سبک استفاده کنند. همه چیز در مورد انتقال تدریجی از نسبت بیشتر چربی در غذا به همان نسبت بزرگسالان است.

تنوع برای جلوگیری از مواد مضر

غذاها می توانند حاوی مواد مضر مانند مواد معدنی و فلزات سنگین در مقادیر مختلف باشند. بنابراین، هم بزرگسالان و هم کودکان باید غذاهای متنوع بخورند، انواع مختلف غذا را بخورند و بین برندهای مختلف متفاوت باشند. اگر همیشه یک محصول را می خورید و اتفاقاً حاوی مقدار زیادی ماده است، می توانید خطر مصرف مقادیر زیادی از آن را داشته باشید که در طولانی مدت مضر باشد.

ادامه مطلب

اداره ملی غذا اطلاعات بیشتری در مورد غذا و نوشیدنی خوب برای کودکان دارد.

غذاهایی که کودکان باید به طور کامل یا جزئی از آن اجتناب کنند

از یک سالگی، کودکان می توانند اساساً همان غذای بزرگسالان را بخورند. اما بهتر است از غذاهای زیر به طور کامل یا جزئی اجتناب کنید:

  • شیر غیر پاستوریزه و پنیر خامه ای که از شیر غیر پاستوریزه تهیه می شود. این غذاها می توانند حاوی باکتری های خطرناکی باشند که باعث اسهال شدید و آسیب به کلیه ها می شوند. شیر غیر پاستوریزه ممکن است در مغازه ها فروخته نشود اما در مزارع یافت می شود.
  • گوشت چرخ کرده خام یا گوشت خام می تواند حاوی باکتری باشد. بنابراین گوشت چرخ کرده و مرغ باید سرخ شده باشد و صورتی یا قرمز نباشد.
  • شیر و کیک برنجی بر پایه برنج حاوی آرسنیک نسبتا زیادی هستند. بنابراین اداره ملی غذا نوشیدنی برنج یا کیک برنجی را به کودکان زیر شش سال توصیه نمی کند.
  • اگر کودکان را به نمک زیاد در غذا عادت ندهید خوب است.
  • شکر و غذاهای شیرین.
  • برخی از ماهی .

برای کوچک‌ترین بچه‌ها نیز خوب است منتظر بمانند تا آجیل، بادام، انگور و بادام زمینی کامل بدهند، زیرا ممکن است در گلوی اشتباه گیر کند. اگر می خواهید بدهید باید له شود یا به صورت تکه های خیلی ریز.

خامه، ماست طعم‌دار و غلات حاوی مقدار زیادی شکر هستند

در میان چیزهای دیگر، خامه، مربا، شیرینی، بستنی، بیسکویت، کیک، فیله و ماست طعم‌دار، نوشیدنی‌های شیرین شده و غلات صبحانه، مقدار زیادی شکر اضافه شده است. چنین غذاهایی کالری زیادی دارند اما تغذیه کمی دارند. اگر کودک این نوع غذا را بخورد این خطر وجود دارد که سیر شود و نتواند غذای دیگری را با تغذیه مورد نیاز خود بخورد. غذاهای بسیار شیرین همچنین خطر پوسیدگی دندان های کودک را افزایش می دهد و وقتی که بزرگتر می شود به خوردن غذاهای شیرین ادامه می دهد و ممکن است اضافه وزن یا چاق شود.

گاهی اوقات گفته می شود که شکر خام سالم تر از شکر سفید معمولی است، اما تقریباً یکسان است.

خوب است تا زمانی که ممکن است منتظر بمانید تا به غذاهایی که حاوی مقدار زیادی شکر اضافه هستند، بدهید. به جای غذاهایی که قند زیادی دارند، می توانید غذاهای شیرین طبیعی مانند انواع توت ها یا میوه ها بدهید. به جای ماست طعم دار، می توانید ماست طبیعی با انواع توت ها یا تکه های میوه بدهید.

محصولات سبک مانند لایت سافت طعم شیرینی دارند و کودک را به طعم شیرین عادت می دهند. حتی نوشیدنی‌های میوه‌ای که قند اضافه ندارند، مانند فستیس شیرین نشده، طعم شیرینی دارند و بنابراین بهتر است آب بدهید.

کودک چقدر در هفته می تواند آشغال بخورد؟

اگر کودک متنوع و منظم غذا می خورد، فضای کوچکی برای خوردن کیک، شیرینی و مانند آن وجود دارد. سعی کنید فرصت های خوردن غذاهای ناسالم را محدود کنید، مثلاً برای آخر هفته یا مهمانی های کودکان و دیگر مناسبت های خاص.

اگر کودک به هر غذایی واکنش نشان دهد

اگر کودک به غذایی که خورده واکنش نشان داد با اورژانس تماس بگیرید. شما نباید سعی کنید خودتان متوجه شوید که آیا کودک به چیزی بیش از حد حساس است یا خیر.

این واقعیت که کودک واکنش نشان می دهد لزوماً به معنای حساسیت او به چیزی نیست. یک کودک کوچک ممکن است قرمز شود یا اطراف دهانش بثورات ایجاد کند، در دم قرمز شود یا مشکل معده داشته باشد بدون اینکه به دلیل حساسیت یا حساسیت بیش از حد باشد.

شایع ترین آلرژی در کودکان خردسال، حساسیت به پروتئین های موجود در تخم مرغ و شیر است. این آلرژی معمولاً از بین می رود و بسیاری از کودکان می توانند تخم مرغ و شیر را در حدود 4 سالگی تحمل کنند.

خوبه که بچه خودش بخوره

هنگامی که کودکان حدود یک سال سن دارند، ممکن است هنوز نیاز به تغذیه داشته باشند، اما اگر به کودک اجازه داده شود سعی کند خودش غذا بخورد نیز خوب است. حتی اگر کثیف شود و مقدار زیادی از آن به بیرون، روی میز یا زمین ختم شود، تمرین خوبی است و کودک می تواند در مورد سرعت و مقدار غذا تصمیم بگیرد. احساس غذا با انگشتان برای یک کودک کوچک طبیعی است.

غذا خوردن همچنین تمرین ماهیچه های دهان است. هنگامی که کودک زبان را به پهلو لمس می کند، آموزش زبان و لب ها را فراهم می کند و به رشد زبان و گفتار کمک می کند. خشک کردن و خاراندن دور دهان کودک هنگام غذا خوردن می تواند ناراحت کننده باشد و پوست را قرمز و تحریک کند. در عوض، پس از پایان غذا، اطراف دهان کودک را به آرامی بشویید.

اگر کودک نمی خواهد غذا بخورد

معمولاً کودکان در وعده‌های غذایی، روزها یا دوره‌های خاصی تمایلی به خوردن ندارند یا خیلی کم غذا می‌خورند. معمولاً می گذرد و معمولاً جای نگرانی نیست، اما ممکن است لازم باشد صبور باشید.

بسیاری از افراد زمانی که کودک تمایلی به غذا خوردن ندارد، سخت و استرس زا است، اما خوب است بدانید که این امر بسیار شایع است و برعکس، کودک از نق زدن اشتهای بیشتری پیدا نمی کند. اگر کودک هوشیار و راضی است و از منحنی وزن و قد خود پیروی می کند، نیازی به نگرانی نیست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا