نماد سایت مجله اینترنتی ضدایکس

تغذیه کودک در سنین 1-6 سالگی

غذای کودک 1-6 سال

غذا و نوشیدنی عالی برای دندان کودکان

4.9/5 - (22 امتیاز)

غذای کودک در سنین 1-6 سالگی: کودکان به عادات غذایی درست و تغذیه با مواد غذایی سالم نیاز دارند. در سن یک سالگی، اکثر کودکان می توانند غذای مشابه بزرگسالان بخورند. هر چه کودک بزرگتر می شود، بیشتر یاد می گیرد که طعم های مختلف را دوست داشته باشد و با غذا و طعم های جدید ارتباط  برقرار کند.

تهیه غذای خوب برای کودکان کار پیچیده و دشواری نیست. اجازه دهید کودک سعی کند انواع مختلف غذا را کشف کند. سعی کنید نگرش مثبتی نسبت به غذای سالم داشته باشید زیرا در این صورت به سلامت کودک خود در بزرگسالی کمک می کنید.

در مورد غذای کودکان بین یک تا شش سال باید به این نکات توجه داشت:

  • کودک به وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام و یک تا سه میان وعده نیاز دارد.
  • از خوردن غذاهای حاوی شکر مانند ماست طعم دار، نوشیدنی های شیرین، کیک و بستنی خودداری کنید.
  • به غذا نمک نزنید. خوب است کودک را به نمک زیاد عادت ندهید.
  • تا سن دو سالگی، کودکان ممکن است به چربی اضافی در غذای خود نیاز داشته باشند، مانند یک قاشق چای خوری روغن کلزا در هر وعده.
  • آب بهترین نوشیدنی برای کودکان است.
  • کودک  در دو سال اول زندگی به ویتامین D اضافی نیاز دارد.

غذای عالی برای کودکان بین یک تا شش سال

رشد در کودکان سریع شکل میگیرد. بنابراین، غذا باید پرانرژی و دارای مواد مغذی و مناسب باشد. بچه‌های کوچک‌تر قدرت این را ندارند که در یک زمان به اندازه کافی غذا بخورند. بنابراین، آنها باید بیشتر از بزرگسالان غذا بخورند. وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام و یک تا سه میان وعده را به کودک بدهید. غذا خوردن در زمان های منظم خوب است.

فیبرها و غلات کامل در حد اعتدال

کودکان باید فیبر و غلات کامل بخورند. این مواد غذایی برای روده ها خوب است، البته خواص دیگری هم برای بدن دارد. فیبر به عنوان مثال در نان، غلات، ماکارونی و برنج که حاوی غلات کامل هستند یافت می شود. سبزیجات ریشه ای، میوه ها و انواع توت ها نیز سرشار از فیبر هستند. همه این غذاها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند و برای مدت طولانی اشباع می شوند.

برخی از کودکان به فیبر حساس هستند، به خصوص کودکان زیر دو سال. بنابراین، باید مقدار فیبر را با سرعت کم افزایش دهید تا کودک به آن عادت کند. تا زمانی که کودک مدرسه را شروع کند، ممکن است لازم باشد به خاطر داشته باشید که او نباید زیاد غذا بخورد. تا زمانی که کودک مشکل معده نداشته باشد، خوب است غذاهای پر فیبر داده شود و با بزرگتر شدن او مقدار آن را افزایش دهید.

دریافت چربی های سالم بسیار مهم است

چربی منبع مهم انرژی برای بدن است. کودکان زیر دو سال نسبت به کودکان بزرگتر به کالری بیشتری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارند و بنابراین به نسبت کمی چربی در غذای خود نیز نیاز دارند. در طول دو سال اول تولد کودک، می توانید دو تا سه بار در روز در هر وعده یک قاشق چای خوری روغن مایع مصرف کنید. اگر در هنگام پخت و پز چربی کافی دارید، نیازی به اضافه کردن چربی اضافی به غذای کودک ندارید.

در غذای آماده کودک نیازی به افزودن چربی اضافی نیست. وقتی کودک بیش از دو سال است، نیازی به اضافه کردن چربی اضافی به غذای کودک ندارید.

چربی ها اشکال مختلفی دارند که برای بدن متفاوت است:

  • بدترین چیز برای بدن: چربی های ترانس. آنها به مقدار کم در کره و لبنیات چرب یافت می شوند و به مقدار زیاد در کیک ها و شیرینی های وارداتی یافت می شوند.
  • برای بدن مفید نیست: چربی های اشباع شده. به عنوان مثال، آنها در فرآورده های شیرینی پزی مانند بیکن و سوسیس و در شیر، خامه، کره، پنیر، شکلات یافت می شوند.
  • برای بدن بهتر است: چربی های تک غیراشباع. آنها به عنوان مثال در روغن زیتون، روغن کلزا، مارگارین، آووکادو و آجیل یافت می شوند.
  • بهترین برای بدن: چربی های چند غیر اشباع. این گروه شامل چربی های مفید امگا 3 است. چربی‌های غیراشباع در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی، روغن کلزا، روغن آفتابگردان، روغن ذرت، دانه‌های آفتابگردان و دانه‌های کنجد یافت می‌شوند.

شیر و فرآورده های شیر

شیر و محصولات لبنی حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله کلسیم و ویتامین D هستند که برای استخوان ها و دندان ها مهم هستند. روزانه نیم لیتر شیر، لبنیات برای تامین کل نیاز کلسیم بدن کودک کافی است. اما سایر غذاها نیز به کلسیم کمک می کنند، بنابراین کمتر از نیم لیتر کافی است.

لبنیات کم چرب را برای کودک انتخاب کنید. این توصیه برای همه کودکان صرف نظر از سن و وزن بدن صدق می کند. توصیه این است که انرژی دریافتی را کاهش ندهید، بلکه اطمینان حاصل کنید که کودک چربی اشباع شده بی‌رویه را مصرف نمی‌کند تا بتواند چربی‌های مفید بیشتری را از غذاهای دیگر دریافت کند.

غذای گیاهی برای کودکان

اگر مایل باشید می توانید به کودک غذای گیاهی بدهید که شامل لبنیات و تخم مرغ نیز می شود. مهم است که کودک پروتئین و آهن کافی دریافت کند. غذاهای غنی از پروتئین و آهن عبارتند از، به عنوان مثال، لوبیا، عدس، نخود فرنگی و محصولات سویا، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی و کلم پیچ. مقدار کمی میوه برای دسر باعث جذب بهتر آهن می شود. سازمان جهانی غذا توصیه هایی در مورد غذای گیاهی برای کودکان دارد.

اگر تصمیم دارید به کودک خود غذای گیاهی بدهید، باید دانش تغذیه ای خوبی داشته باشید. برای مشاوره و راهنمایی در مورد غذای کودک وگان و گیاهخواری با پزشک مشورت کنید.

آب بهترین نوشیدنی برای کودکان است

برای کودکان، آب بهترین نوشیدنی است.

یکی از راه‌های سرگرم‌کننده‌تر و جالب‌تر کردن نوشیدنی می‌تواند طعم‌دار کردن آب با مثلاً خیار، لیمو، لیموترش یا تمشک باشد.

سعی کنید از آب جوشیده سرد شده برای کودکان استفاده کنید.

غذاهایی که کودکان باید به طور کامل یا جزئی از آن اجتناب کنند

از یک سالگی، کودکان می توانند اساساً همان غذای بزرگسالان را بخورند. اما بهتر است از غذاهای زیر به طور کامل یا جزئی اجتناب کنید:

  • شیر غیر پاستوریزه و پنیر خامه ای که از شیر غیر پاستوریزه تهیه می شود. این غذاها می توانند حاوی باکتری های خطرناکی باشند که باعث اسهال شدید و آسیب به کلیه ها می شوند. شیر غیر پاستوریزه ممکن است در مغازه ها فروخته نشود اما در مزارع یافت می شود.
  • گوشت چرخ کرده خام یا مرغ خام می تواند حاوی باکتری باشد. بنابراین گوشت چرخ کرده و مرغ باید سرخ شده باشد و صورتی یا قرمز نباشد.
  • شیر و کیک برنجی بر پایه برنج حاوی آرسنیک نسبتا زیادی هستند. بنابراین سازمان جهانی غذا خوردن برنج یا کیک برنجی را به کودکان زیر شش سال توصیه نمی کند.
  • اگر کودکان را به نمک زیاد در غذا عادت ندهید خوب است.
  • اجتناب از شکر و غذاهای شیرین.
  • اجتناب از برخی از ماهی ها.

خامه، ماست طعم‌دار و غلات حاوی مقدار زیادی شکر هستند

در میان چیزهای دیگر، خامه، مربا، شیرینی، بستنی، بیسکویت، کیک و ماست طعم‌دار، نوشیدنی‌های شیرین شده و غلات صبحانه،حاوی مقدار زیادی شکر هستند. چنین غذاهایی کالری زیادی دارند اما مواد مغذی کمی دارند. اگر کودک این نوع غذا را بخورد این خطر وجود دارد که سیر شود و نتواند غذای دیگری را با تغذیه مورد نیاز خود بخورد. غذاهای بسیار شیرین همچنین خطر پوسیدگی دندان های کودک را افزایش می دهد و وقتی که بزرگتر می شود به خوردن غذاهای شیرین ادامه می دهد و ممکن است اضافه وزن پیدا کند یا چاق شود.

گاهی اوقات گفته می شود که شکر قهوه ای سالم تر از شکر سفید معمولی است، اما تقریباً یکسان است.

به جای غذاهایی که قند زیادی دارند، می توانید غذاهایی با شیرین طبیعی مانند انواع توت ها یا میوه ها را به کودک بدهید. به جای ماست طعم دار، می توانید ماست طبیعی با انواع توت ها یا تکه های میوه بدهید.

کودک چند بار در هفته می تواند غذای ناسالم مصرف کند؟

اگر کودک متنوع و منظم غذا می خورد، فضای کوچکی برای خوردن کیک، شیرینی و مانند آن وجود دارد. سعی کنید فرصت های خوردن غذاهای ناسالم را محدود کنید، مثلاً برای آخر هفته یا مهمانی های کودکان و دیگر مناسبت های خاص.

اگر کودک به هر غذایی واکنش نشان دهد

اگر کودک به غذایی که خورده واکنش نشان داد به پزشک مراجعه کنید. شما نباید سعی کنید خودتان متوجه شوید که آیا کودک به چیزی بیش از حد حساس است یا خیر.

شایع ترین آلرژی در کودکان خردسال، حساسیت به پروتئین های موجود در تخم مرغ و شیر است. این آلرژی معمولاً از بین می رود و بسیاری از کودکان می توانند تخم مرغ و شیر را در حدود 4 سالگی تحمل کنند.

بهتر است کودک خودش غذا بخورد

هنگامی که کودکان حدود یک سال سن دارند، ممکن است هنوز نیاز به تغذیه با شیر مادر نیاز داشته باشند، اما اگر به کودک اجازه داده شود سعی کند خودش غذا بخورد نیز خوب است. حتی اگر کثیف شود و مقدار زیادی از آن به بیرون، روی میز یا زمین ختم شود، تمرین خوبی است و کودک می تواند در مورد سرعت و مقدار غذا تصمیم بگیرد. احساس غذا با انگشتان برای یک کودک کوچک طبیعی است.

غذا خوردن همچنین تمرین ماهیچه های دهان است. هنگامی که کودک زبان را به پهلو لمس می کند، آموزش زبان و لب ها را فراهم می کند و به رشد زبان و گفتار کمک می کند. خشک کردن و خاراندن دور دهان کودک هنگام غذا خوردن می تواند ناراحت کننده باشد و پوست را قرمز و تحریک کند. در عوض، پس از پایان غذا، اطراف دهان کودک را به آرامی بشویید.

اگر کودک نمی خواهد غذا بخورد

معمولاً کودکان در وعده‌های غذایی، روزها یا دوره‌های خاصی تمایلی به خوردن ندارند یا خیلی کم غذا می‌خورند. معمولاً می گذرد و معمولاً جای نگرانی نیست، اما ممکن است لازم باشد صبور باشید.

بسیاری از افراد زمانی که کودک تمایلی به غذا خوردن ندارد، برایشان سخت و استرس زا است، اما خوب است بدانید که این امر بسیار شایع است و برعکس، کودک از نق زدن اشتهای بیشتری پیدا نمی کند. اگر کودک هوشیار و راضی است و از منحنی وزن و قد خود پیروی می کند، نیازی به نگرانی نیست.

خروج از نسخه موبایل