پزشک و سلامتتنباکو و الکلزندگی و سلامت

کمک به ترک سیگار

5/5 - (6 امتیاز)

کمک به ترک سیگار: هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست. بدن شما تقریباً بلافاصله پس از ترک سیگار شروع به بهبود می کند. مهمترین چیز برای شما که قصد ترک سیگار را دارید این است که خودتان واقعاً بخواهید. مجله خبری ضدایکس

معتاد بودن به سیگار عمدتاً به وابستگی شدید بدن به نیکوتین مربوط می شود. اما میل به سیگار کشیدن به عادت ها و رفتارهای آموخته شده نیز مربوط می شود.

نکاتی برای ترک سیگار

با پاسخ دادن به سؤالات زیر به نحوه نگرش خود به ترک سیگار فکر کنید:

  • آیا می خواهم خیلی زود ترک کنم یا می خواهم بعداً آن را ترک کنم؟
  • آیا می خواهم بلافاصله سیگار را ترک کنم یا تعداد سیگار را آهسته تر کاهش دهم؟
  • چه آمادگی هایی را می خواهم انجام دهم؟ آیا می توانم تصور کنم که مکان های خاصی بدون سیگار باشد؟

این کار را انجام دهید:

  1. زمانی را برای ترک سیگار تعیین کنید.
  2. اطلاعات جمع آوری کنید و فهرستی از دلایل ترک سیگار تهیه کنید. می تواند به شما کمک کند انگیزه بیشتری پیدا کنید.
  3. میل خود به سیگار را با یادداشت برداری در هر بار سیگار کشیدن و آنچه در آن زمان انجام می دهید، آزمایش کنید. سپس میزان اهمیت آن سیگار خاص را ارزیابی کنید.

کمک و حمایت برای شما که می خواهید سیگار را ترک کنید

مهمترین چیز برای موفقیت در ترک سیگار این است که انگیزه داشته باشید. این بدان معنی است که شما احساس می کنید که واقعاً می خواهید سیگار را ترک کنید. دریافت مشاوره و پشتیبانی نیز شانس شما را برای ترک سیگار افزایش می دهد.

اکثر افراد علائم ترک را دارند

وقتی سیگار می کشید، بدن شما به دریافت مقدار مشخصی نیکوتین عادت دارد. اگر سیگار را ترک کنید و بدن شما دیگر نیکوتین دریافت نکند، به اصطلاح علائم ترک را دریافت خواهید کرد. علائم ترک می تواند ناخوشایند باشد و منجر به شروع مجدد سیگار در شما شود.

یکی از علائم رایج پرهیز این است که میل شدید به سیگار کشیدن دارید. استخراج دود معمولاً 20-30 ثانیه طول می کشد. چنین میل به سیگار می تواند سال ها پس از ترک سیگار ادامه یابد.

در اینجا برخی از علائم رایج سایر علائم ترک آورده شده است:

  • شما احساس اضطراب و نگرانی می کنید.
  • در تمرکز مشکل دارید.
  • شما افسرده هستید.
  • احساس بی قراری می کنید.
  • در خوابیدن مشکل دارید.
  • شما به راحتی اذیت می شوید.
  • اشتهای شما افزایش یافته است و می خواهید بیشتر بخورید.

هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست

دود تنباکو حاوی بسیاری از مواد مضر است. آنها خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی، COPD، ناباروری، ناتوانی جنسی و چندین بیماری و بیماری دیگر را افزایش می دهند.

در طی 24 ساعت

همان روزی که سیگار را ترک می کنید، تغییرات مثبت در بدن شما شروع می شود:

  • پس از 20 دقیقه، فشار خون و ضربان قلب شما به سطح طبیعی کاهش یافته است.
  • پس از 8 ساعت، محتوای مونوکسید کربن در خون شما کاهش یافته و به حالت عادی نزدیک می شود.
  • بعد از 8 ساعت احساس خستگی کمتری می کنید.
  • در حال حاضر پس از 24 ساعت، خطر ابتلا به حمله قلبی شروع به کاهش کرده است.

ظرف شش ماه

بهبودی بدن طی شش ماه آینده به شرح زیر ادامه خواهد داشت:

  • بعد از دو تا دوازده هفته، ریه ها و گردش خون شما بسیار بهتر کار می کنند به طوری که احساس راحتی می کنید که راه بروید. پوست کمتر خاکستری می شود و شروع به بازیابی رنگ طبیعی خود می کند.
  • در عرض چند هفته می توانید راحت تر نفس بکشید، اما چهار تا شش ماه طول می کشد تا متوجه شوید که کمتر سرفه می کنید و مخاط کمتری در گلو دارید.

یک سال بعد از ترک سیگار

پس از گذشت یک سال از آخرین سیگار خود، سیستم ایمنی بدن شما بسیار بهتر شده است:

  • اکنون بدن شما می تواند راحت تر با سرماخوردگی و سایر بیماری ها مقابله کند. خطر ابتلا به آلرژی و  نای  به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
  • خطر حمله قلبی در حال حاضر کاهش یافته است.

بقیه عمرت بدون سیگار

فواید سیگار نکشیدن تا آخر عمر ادامه دارد. پس از پنج سال، خطر ابتلا به سرطان به نصف کاهش یافته است. این به عنوان مثال در مورد سرطان ریه، سرطان گلو و سرطان پانکراس صدق می کند. خطر سکته مغزی یا حمله قلبی به سطحی نزدیک به افراد غیر سیگاری کاهش یافته است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا