رشد کودک در سنین 3-4 سال:
در این سن کودکان پر از افکار و ایده هستند. آنها کلمات بسیار بیشتری یاد می گیرند، زیاد صحبت می کنند و داستان های خود را اختراع می کنند. حالا بچه ها راحت تر حرکت می کنند، می دوند و می پرند. مجله اینترنتی ضدایکس
همه کودکان منحصر به فرد هستند و رشد متفاوتی دارند. با این حال، برخی از ویژگی ها وجود دارد که برای اکثر کودکان در یک گروه سنی رایج و معمولی است.
رشد کودک در سنین 3-4 سال
رشد در دورههای مختلف با سرعتهای متفاوتی پیش میرود و میتواند از کودکی به کودک دیگر، حتی بین خواهر و برادر، بسیار متفاوت باشد.
رشد کودک تحت تأثیر شرایط بسیاری قرار می گیرد. شرایط و رویدادهای فردی وجود دارد که می تواند بر چگونگی رشد کودک چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است کودک نارس به دنیا آمده باشد ، ناتوانی داشته باشد یا در حال تجربه یک تغییر عمده در زندگی باشد.
تاثیر والدین بر رشد کودک
کودک به بزرگسالان وابسته است، اما به طور مستقل فکر و عمل می کند. شما و دیگرانی که به کودک نزدیک هستید از نظر احساس، رشد و ارتباط کودک با محیط اطرافش بسیار مهم و تاثیر گذار هستید.
در مقایسه با کودکان کوچکتر، یک کودک 3 ساله اغلب احساس بسیار خوبی دارد که می توانید با شما صحبت کند.
آنچه کودک فکر می کند، می فهمد و احساس می کند
کودک 3 ساله می تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما اغلب باید زمینه مناسبی برای او باشد تا نشان دهد چه کاری می تواند انجام دهد. معمولاً وقتی موقعیت های ساده ای وجود دارد که او تشخیص می دهد برای کودک راحت تر است.
کودک سه ساله ارتباط ساده بین علت و معلول را بدون مشکل مدیریت می کند.
کودک می تواند بین موجود زنده و مرده تمایز قائل شود، به عنوان مثال درک کند که یک ربات زندگی نمی کند و بنابراین نیازی به خوردن ندارد.
زمانی که درک یا فکر کردن برای کودک بسیار دشوار می شود
زمانی که کودک اطلاعات زیادی دریافت می کند یا زمانی که تقاضاها افزایش می یابد، معمولا مشکل پیدا می کند. سپس فکر کردن و انجام دادن آن دشوار می شود.
وقتی کودک 3 ساله می شود، هنوز تفکرات به اصطلاح جادویی و تفکر غیرمنطقی زیادی دارد. برای مثال، کودک ممکن است باور کند که افسانه ها واقعی هستند و جادو را واقعی تلقی کند.
هنگامی که یک مشکل ناشناخته جدید ایجاد می شود یا زمانی که نیاز به رسیدگی به اطلاعات بیش از حد دارد، معمولاً کودک از تفکر جادویی یا تفکر غیرمنطقی استفاده می کند.
شروع به درک زمان می کند
در سن 3 سالگی، کودکان بیشتر و بیشتر زمان را درک می کنند. بنابراین هنگام صحبت با کودک از «قبل» و «بعد» استفاده کنید. مثلاً می توانید بگویید: «بعد از خوردن صبحانه باید برویم مسواک بزنیم».
کودک در 3 سالگی می تواند سوالاتی مانند “من کی یک ساله می شوم؟” را بپرسد
کودک در این سن شروع به درک بهتر اعداد می کند. به عنوان مثال یک بیسکویت برای هر کودک. برای بسیاری از کودکان، رعایت عدالت میلی متری مهم است، به عنوان مثال این که همه به یک اندازه در لیوان ها آب میوه بگیرند.
خلق و خوی، پایدارتر می شود
بسیاری از کودکان 3 ساله هنوز در دوره ای هستند که اراده خود را آزمایش می کنند. زمانی که بچه ها نمی دانند چه می خواهند یا وقتی اجازه انجام کاری را که می خواهند ندارند، معمولاً ناامید می شوند. حالات و احساسات می توانند به سرعت تغییر کنند. کودک به شما به عنوان یک بزرگسال نیاز دارد تا به او کمک کنید احساساتش را بفهمد و مدیریت کنید.
نزدیک به سن 4 سالگی، اکثر کودکان با ثبات تر و خلق و خویشان یکنواخت تر می شوند. این تا حدودی به این مربوط می شود که کودک شروع به درک این موضوع می کند که دیگران ممکن است افکار و احساسات متفاوتی نسبت به خود کودک داشته باشند. اکنون کودک بهتر می تواند از دیدگاه دیگران استفاده کند.
نحوه رفتار کودک با دیگران – رشد اجتماعی
کودکان 3 ساله اغلب از بازی با کودکان دیگر لذت می برند. بچه ها تمرین می کنند که در مورد چیستی بازی و نقش های متفاوتی که دارند به توافق برسند. کودک در بازی و تخیل، احساسات و ویژگی های مختلف را کشف می کند.
بچه ها اغلب اختلاف نظر دارند و ممکن است نزاع و درگیری بین آنها وجود داشته باشد. حالا بچه ها شروع به تلاش برای حل اینگونه مشکلات می کنند، مثلاً با دادن اسباب بازی مورد علاقه به بچه دیگر. همچنین کودک به تنهایی یا در کنار کودکان دیگر بازی می کند.
معمول است که بازی پر جنب و جوش باشد
معمولاً کودکان کاملاً با سر و صدا و جنب و جوش زیاد بازی می کنند. آنها می توانند به دنبال یکدیگر بدوند،همدیگر را قلقلک دهند و حتی در تظاهر به مبارزه بپردازند. معمولاً می توان دید چه زمانی دعوا در حال وانمود کردن و چه زمانی جدی است.
نحوه بازی کودک تحت تأثیر ویژگی های کودک است، به عنوان مثال اینکه آیا او خجالتی است یا برون گرا. نحوه بازی کودکان نیز تحت تأثیر میزان بازی آنها با سایر کودکان و میزان بازی آنها به تنهایی است.
همکاری کودکان در کارهای منزل
بچه ها دوست دارند در کارهای ساده خانه، مانند مرتب کردن لباس های شسته شده یا پخت و پز کمک کنند. نحوه بازی شما با فرزندتان بر نحوه بازی کودک با دیگران تأثیر می گذارد. یک کودک در 3 سالگی می تواند به وضوح نشان دهد و بگوید که کدام یک از والدین را در زمینه های مختلف ترجیح می دهد. این امری رایج و بخشی از توسعه رشد فردی کودک است.
کودک نقش های جنسیتی مختلف را آزمایش می کند
بچه ها در این سنین معمولا می فهمند که پسر هستند یا دختر و در محیط اطراف چه کسانی پسر هستند یا دختر. کودک می تواند با ویژگی هایی که با جنسیت مرتبط است بازی کند. آنها می توانند این کار را با اغراق در ویژگی ها انجام دهند، مثلاً فقط می خواهند لباس های صورتی پرنسس بپوشند، یا سعی می کنند جنس مخالف باشند.
بسیاری از کودکان در سن 3 سالگی صحبت در مورد بوسه و اندام خصوصی و خندیدن با دوستان خود را سرگرم کننده می دانند. این تا حدی به این دلیل است که دیدن واکنش دیگران هنگام صحبت در مورد آن هیجانانگیز است.
کودکان مجذوب آنچه در بدن اتفاق می افتد هستند. اگر به نظر می رسد کودک می خواهد بداند، می توانید بگویید که چگونه غذا در بدن می گذرد و تبدیل به مدفوع می شود.
نکاتی در مورد کارهای سرگرم کننده
در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزهایی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:
- یک کمد برای کودک درست کنید. کلاه های قدیمی، جلیقه، شلوار، دامن، کفش، جواهرات و کیف برای انجام بازی های فانتزی عالی هستند.
- از کودک بخواهید با قلم های نمدی، مداد رنگی یا رنگ انگشتی نقاشی کند. بازی کردن نیز می تواند سرگرم کننده باشد.
- بگذارید کودک معما را حل کند.
- با هم بازی های نقش آفرینی کنید. برای مثال می توانید وانمود کنید که در حال آشپزی، ملاقات با پزشک یا مراقبت از عروسک هستید.
زبان، گفتار و ارتباطات
نحوه صحبت کردن و یادگیری کلمات کودک می تواند بسیار متفاوت باشد، اما بسیاری از کودکان در سن سه سالگی به سرعت کلمات بیشتری را یاد می گیرند. اکنون کودکان نیز به سرعت یاد می گیرند که سریعتر صحبت کنند. کودک اغلب سریع و تند صحبت می کند و می تواند روی کلمات لغزش پیدا کند.
بین سنین 2 تا 4 سالگی، گاهی اوقات ممکن است این عدد در برخی از کودکان گیر کند. سپس به نظر می رسد که کودک در حال لکنت زبان است . بسیار شایع است و در بیشتر موارد خود به خود از بین می رود. به کودک زمان بدهید تا خودش کلمات را بیان کند. هنگامی که کلمات گیر می کنند، حرف را قطع نکنید، کلمات را پر نکنید یا عجله نکنید.
کودک سوالات زیادی می پرسد و می خواهد شما پاسخ دهید
کودک 3 ساله اغلب در مورد چیزهای زیادی فکر و تعجب می کند. سوال “چرا؟” رایج است. همچنین معمولاً برای کودک سؤالاتی در مورد کی، چیست و کجا وجود دارد. بسیاری از کودکان از صحبت کردن و بحث کردن لذت می برند. آنها می توانند داستان هایی را که شنیده اند تعریف کنند یا درباره چیزهایی که دیده اند یا تجربه کرده اند بگویند. آنها می توانند در مورد جهان به شیوه ای شخصی صحبت کنند.
وقتی با علاقه گوش می دهید، به کودک کمک می کنید تا داستانی درباره واقعیت بسازد. این به کودک کمک می کند تا احساس کند که هویت دارد، و او شخص خودش است که معنایی دارد.
کودک از جملات سه تا شش کلمه ای استفاده می کند
کودک وقتی بزرگترها صحبت می کنند گوش می دهد و گاهی اوقات زبان خودش را تصحیح می کند.
در این سن، برخی از کودکان شروع به استفاده از جملات “اگر… چنین است” می کنند، به عنوان مثال: “اگر چراغ را خاموش کنید، اتاق تاریک می شود”.
با کودک زیاد صحبت کنید. از جملات کوتاه استفاده کنید، سوال بپرسید و گوش دهید. هنگامی که کودک اشتباه می گوید، برای تصحیح صحبت نکنید. درعوض، تلفظ صحیح یا کلمه مناسب را هنگامی که کودک صحبتش را تمام کرد، بگویید و بشنوید که چگونه باید به نظر برسد. اگر کودک بگوید “بوم”، می توانید بگویید “بله، گل بود”. با خیال راحت کلمات جدیدی را به موضوعی که کودک در مورد آن صحبت می کند اضافه کنید. به عنوان مثال: “گل دارای ساقه بلند است.”
صفحه نمایش و رسانه های مختلف
شما مرزها را تعیین می کنید و به کودکان یاد می دهید که با رسانه های مختلف کار کنند. شما برای فرزندتان تصمیماتی می گیرید که فکر می کنید بهترین هستند. هرگز اجازه ندهید کودک به صفحه نمایش تلوزیون یا موبایل نزدیک شوند، دسترسی نامحدود کودکان به صفحه نمایش مضر است، زیرا زمان زیادی را از فعالیت بدنی، بازی، معاشرت با دیگران و سایر وظایف می طلبد. همچنین نشستن طولانی مدت در کنار صفحه نمایش برای بدن کودکان مضر است.
مهم است که زمان جلوی نمایشگر جایگزین زمانی که شما با هم هستید، یا زمانی که کودک مجاز به حرکت و بازی در فضای باز است را نگیرد. بچه ها باید زیاد حرکت کنند و فعال باشند. بزرگترین مشکل صفحه نمایش ها این است که زمان زیادی را از چیزهایی که برای بچه ها بهتر است می گیرند.
دیدگاه های متفاوتی در مورد تأثیر تلویزیون و بازی های رایانه ای بر کودکان وجود دارد. برخی از برنامه های تلویزیونی، بازی های ویدیویی و بازی های رایانه ای مناسب سن می توانند در این سن سرگرم کننده و آموزشی باشند.
به یاد داشته باشید که وقتی کودکتان از صفحه نمایش استفاده می کند، نظارتی مشابه با سایر فعالیت ها داشته باشید.
سن و شخصیت کودک را در نظر بگیرید
به این فکر کنید که فرزندتان آماده انجام چه کاری است. ممکن است بین کودکان هم سن متفاوت باشد. آنچه را که کودک می بیند و انجام می دهد با توجه به شخصیت او تطبیق دهید. با کودک فیلم تماشا کنید، در مورد آنچه می بینید و تجربه می کنید صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که کودکان می توانند از چیزهایی بترسند که شما فکر نمی کنید از آنها بترسند.
در این سنین، معمولاً کودکان این کارها را انجام می دهند:
- آنقدر واضح صحبت می کنند که حتی افرادی که نمی شناسند هم می فهمند.
- می توانند داستان های کوتاه بگوید.
نکاتی در مورد کارهای سرگرم کننده که می توانید با هم انجام دهید
در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:
- موسیقی را روشن کنید و با کودک برقصید.
- از کودک بخواهید با شما صحبت کند.
- برای کودک کتاب بخوانید.
- نام و نام خانوادگی اش را به کودک آموزش دهید. احساس داشتن هویت را در کودک تقویت می کند.
- در مورد رنگ ها، اعداد و اشکال در کاری که در زندگی روزمره انجام می دهید، راحت صحبت کنید. به عنوان مثال: “ما به دو تخم مرغ نیاز داریم.” ماشین ما آبی است. “کره در ظرف مربع شکل است.”
- با هم به عکس های گذشته نگاه کنید و در مورد زمانی که کودک کوچک بود صحبت کنید.
- بازی های تقلیدی مانند «قایم موشک» را انجام دهید.
- اجازه دهید کودک دوچرخه سواری سه چرخه یا دوچرخه تعادل را امتحان کند.
- بازی های توپ را انجام دهید، جایی که کودک تمرین لگد زدن، پرتاب کردن و گرفتن توپ را می دهد.
- موسیقی را روشن کنید و اجازه دهید کودک حرکت کند و برقصد. بیشتر کودکان از حرکت به سمت موسیقی لذت می برند.
- از کودک بخواهید از قیچی صاف استفاده کند، به عنوان مثال برای بریدن تصاویر از روزنامه ها.
در این سن استفاده از دست و انگشت راحت تر است
اکنون کودک می تواند از دست ها و انگشتان دقیق تر استفاده کند. به آن مهارت های حرکتی ظریف می گویند. کودک می تواند خودش با چنگال و قاشق غذا بخورد. برخی نیز از چاقو استفاده می کنند.
برخی از کودکان اکنون می توانند هنگام نقاشی، قلم یا گچ را با انگشت شست و اشاره خود نگه دارند. آنها همچنین می توانند کاغذ را با دست دیگر نگه دارند و خطوط خود را دقیق تر کنند. بچه های دیگر هنوز قلم را با تمام دست نگه می دارند.
برخی از کودکان اکنون یاد می گیرند که حروف خاصی را به نام خود بنویسند. آنها همچنین می توانند نام خود را با دیدن نوشته شده تشخیص دهند.
بسیاری از کودکان می توانند از قیچی استفاده کنند و کم و بیش می توانند خطوط را برش دهند.
برای کودکان بین 3 تا 4 سال معمول است که این کار را انجام دهند:
- لباس پوشیدن به تنهایی.
- از پله بالا و پایین می رود.
- به عقب می روند.
- لگد می زند و توپ را پرتاب می کند.
- فردی را با سر، دست و پا ترسیم می کند که اصطلاحاً سر و پا دارد.