چالشها و فرصتهای تولید در ایران؛ روایت یک برند صنعتی موفق

در کشوری که اقتصادش با تلاطم دائمی همراه است و تحریم، نوسان ارز و کمبود مواد اولیه به بخشی از گفتوگوی روزمره صنعتگران تبدل شده، تولید دیگر تنها یک کسبوکار نیست؛ بلکه نوعی مقاومت است! با این حال، در همین بستر پرچالش، تولیدیهایی هستند که برخلاف جریان رشد کرده و بازار داخلی را به دست آوردهاند و حتی نیمنگاهی هم به صادرات دارند. ما روایتگر مسیر پرچالش تولید در ایران هستیم و نگاهی به فرصتهایی که در دل بحران زاده میشوند، داریم تا چالشهایی را که گاهی الهامبخش خلاقیت و بازآفرینی هستند، با شما در میان بگذاریم.
چالشهای تولید در ایران برای برند موفق تهران شیلنگ
هر برند داستان خودش را دارد که از مسیری پر از چالشهای بزرگ رد شده و با خلاقیت توانسته است خود را به موفقیت امروز برساند. برندها برای دوام آوردن در بازار با سرمایه اندک و رسیدن به اهداف بلند مدت خود نیازمند پیروی از استراتژیهای نوآورانه هستند. آنها به یک نیاز در بازار پاسخ دادهاند تا بتوانند همچنان مفید باشند و مورد انتخاب مشتریان خود باقی بمانند. مطالعه برخی از چالشهایی که تهران شیلنگ در مسیر موفقیت تجربه کرده، خالی از لطف نیست.
رقابت با برندهای قدیمی
برندهای قدیمی بخش زیادی از بازار را در اختیار خود دارند و با فعالیت مداوم در طی سالیان توانستهاند اعتماد و رضایت مشتریان را کسب کنند. برندهای جدیدی که وارد بازار میشوند نباید این رقبای قوی را دست کم بگیرند. آنها با ارائه نوآوریهای جدید و مزیتهای رقابتی سعی در شناساندن برند خود و افزایش فروش دارند. برندها با ارائه کیفیتهای متمایز و نوآوریها میتوانند سهم خود را از بازار بگیرند.
ادغام با برندهای مشهور
گاهی تولیدیهای صنعتی جدید تنها راهی که برای بقا دارند، ادغام با برندهای مشهور دیگر است. به این ترتیب آنها میتوانند از اعتبار این برندها استفاده کرده و روشهای نوآورانه خود را نیز به آن اضافه کنند. با این ادغام تأثیرگذاری برندهای جدید در بازار بالا میرود؛ زیرا از اعتماد و اعتبار قبای قدیمی خود استفاده میکنند.
اعتمادسازی برای مشتریان در بازار
مشتریان تمایل کمی به اعتماد کردن به برندهای جدید از خود نشان میدهند؛ بنابراین تولیدیها باید با افزایش فروش سعی در ایجاد مشتریهای وفادار بکنند. در صورتی که مشتریها خریدهای دوم و سوم خود را نیز از همان برند جدید داشته باشند و راضی باشند، اعتبار این برند بالا میرود. تبلیغات و پول هنگفت در این مورد چندان پاسخگو نیستند و ایجاد اعتبار و اعتماد در بازار برای برندهای جدید نیازمند فعالیت مستمر است.
گرانی و کمبود مواد اولیه
تولیدیهای فعال در داخل کشور به دلیل تحریمهایی که وجود دارد با کمبود مواد اولیه روبرو هستند. مواد مورد نیاز برای صنایع شیمیایی، پلاستیک، لاستیک یا پتروشیمی در داخل با انحصار تولید و توزیع روبرو هستند. در کنار اینها مسئله گرانی نیز باعث کاهش کیفیت محصولات و تأخیر در تأمین آنها شده است.
فرصتهای تولید در ایران برای برندهای صنعتی موفق
در بازار داخلی ایران برای تولیدیهای شیللنگ فرصتهای زیادی وجود دارد که باید هوشمندانه به آنها نگاه کنید تا بتوانید با خلق مزیت رقابتی پایدار سهم خود را از بازار داخلی به دست بیاورید. در زیر برخی از فرصتهایی را که برای تولیدی تهران شیلنگ در بازار ایران وجود دارند، بررسی میکنیم.
بازار داخلی گسترده
بر کسی پوشیده نیست که بازار داخلی گسترده ایران دارای ۸۰ میلیون نفر جمعیت بوده و بستر مناسبی برای ارائه کالای باکیفیت است. صنایع زیادی هستند که برای ادامه کار خود نیازمند قطعات و محصولات صنعتی مانند انواع شیلنگ، لوله و اتصالات هستند. اگر تولیدیها بتوانند کیفیت و قیمت مناسبی ارائه کنند، بازار فروش پایدار به دست میآورند؛ زیرا بازار داخلی ایران تشنه کالای باکیفیت است.
برخورداری از نیروی انسانی متخصص و جوان
ایران به عنوان یک کشور جوان نیروی متخصص زیادی دارد که میتوانند با تولیدیها هماهنگ کرده و در سطح استاندارد جهانی به تولید کالای باکیفیت بپردازند. به این ترتیب در صورت وجود آموزش داخلی و ارتقا مهارتها، دسترسی تولیدیها به نیروی جوان مانند یک برگ برنده برای آنها است.
امکان پر کردن خلأ واردات
کشور ما مدت طولانی است که با انواع تحریمها دستوپنجه نرم میکند. اگر تولیدیها بتوانند کالاهای تحریم شده را تولید کنند، امکان به دست آوردن سهم بزرگی از بازار را دارند.
پتانسیل صادرات به کشورهای همسایه
هم مرز بودن ایران با بیش از ۱۵ کشور، پتانسیل فوقالعادهای به بازارهای داخلی برای صادرات تولیدات خود به سایر کشورها داده است. آنها میتوانند محصولات صنعتی خود را با کیفیت بالا در حد بازارهای بینالمللی برندسازی کرده و به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و قفقاز ارسال کنند.
بومیسازی خطوط تولید
با رشد تکنولوژی امکان بومیسازی خطوط تولید برای تولیدیهایی که در داخل کشور فعالیت میکنند به وجود آمده است سیاری از این تولیدکنندگان میتوانند با کمک از مهارت مهندسان داخلی قطعات و تجهیزات مورد نیاز را تعمیر یا حتی تولید کنند این استقلال و وابستگی کمتر به واردات فناوری که مزیت و فرصت بزرگ برای تولیدیهای صنعتی فعال در داخل کشور است.