پزشک و سلامتزندگی و سلامتسلامت و روان

توصیه به شما که در یک حادثه جدی بوده اید

توصیه به شما که در یک حادثه جدی بوده اید: معمولاً اگر چیزی را تجربه کرده اید که شما را می ترساند یا تهدید می کند، پس از آن واکنش نشان دهید. شما می توانید بلافاصله پس از رویداد یا خیلی دیرتر واکنش نشان دهید. گاهی اوقات ممکن است برای پردازش تجربیات خود به حمایت یا کمک نیاز داشته باشید. مجله خبری ضدایکس

حادثه جدی چیست؟

آنچه سخت یا جدی است برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است شغل خود را از دست بدهید، توهین شده باشید یا تصادف کنید یا جنایت کنید. از دست دادن چیزی که امنیت، عشق، هویت، سلامتی و رفاه را به ارمغان آورده است برای اکثر مردم دشوار است.

وقتی اتفاقی ناگهانی می افتد

وقتی چیزی به طور ناگهانی و غیرمنتظره اتفاق می افتد، اغلب مقابله فوری با آن دشوارتر از آمادگی است.

به عنوان مثال، یک حادثه جدی ممکن است این باشد که شما یکی از موارد زیر را تجربه می کنید:

  • یک حادثه یا بلای طبیعی
  • یک حمله
  • پیام بیماری
  • یک درمان دشوار
  • اعلامیه مرگ
  • خشونت، تهدید یا تخلفاتی مانند قلدری.

رویدادهای دنیای بیرون

نظارت دقیق بر حوادثی مانند تیراندازی در مدرسه، سوء استفاده از جنگ یا حوادث تروریستی نیز می‌تواند واکنش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را به‌ویژه در کودکان و نوجوانان ایجاد کند.

واکنش های رایج پس از یک حادثه جدی

زمانی که یک اتفاق بسیار جدی رخ می دهد، معمول است که ابتدا سعی کنید با آنچه در حال رخ دادن است کنار بیایید. فقط زمانی که تهدید از بین رفت و دوباره احساس امنیت کردید، می توانید شروع به پردازش آنچه کرده اید، کنید.

واکنش های فیزیکی

معمولاً بدن پس از یک حادثه جدی واکنش نشان می دهد. سپس ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

  • تعریق
  • سردرد
  • تپش قلب
  • اشتهای ضعیف تر
  • لرزش و دست و پا چلفتی
  • سرگیجه، بی حالی یا غش
  • تنش و درد در عضلات، به طور عمده در قفسه سینه، شانه ها و گردن.

مشکل در خواب و کابوس

به خواب رفتن ممکن است سخت باشد. وقتی به خواب می روید، ممکن است آن خاطرات دردناک به ذهنتان خطور کند. خواب بی قرار می شود و می توانید اغلب در طول شب و صبح زود از خواب بیدار شوید.

تحریک و اضطراب

احساس اضطراب، تحریک یا بی قراری معمول است. ممکن است تمرکز و شروع روی کارهایی که می خواهید انجام دهید برایتان مشکل باشد. این تجربیات می توانند با گذشت زمان قوی تر و دردناک تر شوند، زیرا آنچه را که اتفاق افتاده دوباره تجربه می کنید.

افکار فاجعه و ناامنی

ممکن است افزایش هوشیاری، مانند تکان دادن با کوچکترین صدا را تجربه کنید. برخی نیاز فزاینده ای به نزدیکی فیزیکی و امنیت دارند.

اگر در گذشته وقایع سخت دیگری را پشت سر گذاشته اید، ممکن است خاطره آن وقایع گذشته دوباره برگردد.

احساس گناه

معمول است که از دست اطرافیان خود عصبانی و آزرده شوید، حتی اگر نمی خواهید. می تواند احساس گناه شما را افزایش دهد.

اضطراب بقا

هرکسی که از حوادث جدی، بلایا یا رویدادهای جنگی جان سالم به در برده باشد، هم می تواند از زنده ماندن خود احساس قدردانی کند و هم احساس گناه و ناراحتی کند. در این صورت احساس خوشحالی یا تسکین ممکن است دشوار باشد، حتی اگر خطر از بین رفته باشد.

سوالاتی در مورد معنای زندگی

هنگامی که شما از طریق یک رویداد غم انگیز یا سخت گذر کرده اید، معمولاً شروع به فکر کردن در مورد هدف و معنای زندگی می کنید.

با دیگران صحبت کنید

اگرچه گفتنش دشوار است و احساسات دشوار برمی گردند، اما می تواند خوب باشد که تجربیات، افکار و احساسات را با دیگران به اشتراک بگذارید. با عزیزان خود صحبت کنید.

تجربیات خود را بنویسید

همچنین نوشتن در مورد آنچه اتفاق افتاده، پردازش خاطرات و افکار می تواند خوب باشد. برخی ترجیح می دهند نقاشی کنند یا خود را در برخی از اشکال هنری بیان کنند.

وقتی خلاق هستید، می توانید از تجربیات خود به گونه ای استفاده کنید که به شما کمک کند آنچه را که از سر گذرانده اید پردازش کنید.

از جایی که اتفاق افتاده است دیدن کنید

برخی ممکن است برای بازدید از مکانی که حادثه در آن رخ داده یا مکان هایی که یادآور آن هستند، مضطرب شوند. سپس ممکن است ایده خوبی باشد که در اسرع وقت به آن مکان بازگردید، ترجیحاً در جمع شخصی که با او احساس امنیت می کنید.

برنامه های روزمره را حفظ کنید

معمولاً بهتر است هر چه زودتر به زندگی روزمره بازگردید. داشتن برنامه ها و عادات منظم و انجام کارهایی که باعث می شود مدتی به چیز دیگری فکر کنید خوب است.

سعی کنید عادت ها و روال های خوب را پیدا کنید

چند چیز اساسی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند احساس خوبی داشته باشید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

  • سعی کنید به  اندازه کافی بخوابید.
  • تا جایی  که می توانید مرتب غذا بخورید .
  • در صورت امکان ، ترجیحاً هر روز ورزش کنید.

غم برای کودکان

برای همه کودکان مناسب نیست که بلافاصله پس از وقوع اتفاقی صحبت کنند. همچنین بیان آنچه که از سر گذرانده اند برای همه کودکان دشوار است. سعی کنید به کودک این فرصت را بدهید که به روش های دیگر ابراز وجود کند. طراحی، نوشتن یا بازی راه های دیگری هستند که می توانند آسان تر باشند.

اگر متوجه شدید که او بارها و بارها در حال بازی کردن، نوشتن یا کشیدن همان چیزی است، می توانید به او کمک کنید. سپس می توانید از کودک بپرسید که آیا پایان دیگری و بهتر برای داستان وجود دارد یا خیر. سپس کودک داستان خود را تقویت می کند و کمتر احساس ناتوانی می کند.

به کودک امید بدهید

درک اینکه همه چیز در طول زمان تغییر می کند برای کودکان ممکن است دشوار باشد. ممکن است لازم باشد با فرزندتان در مورد اینکه چگونه اوضاع دوباره بهتر می شود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد به کودک گفته شود که خطر تکرار شده است تا احساس امنیت کند.

بگذارید کودک دنبال کند

در صورت وجود، بازگشت به مکانی که حادثه در آن رخ داده است، می تواند خوب باشد. در صورت فوت، حضور بچه ها در تشییع جنازه و حضور مرده می تواند خوب باشد.

گاهی ممکن است نیاز به درمان داشته باشید

گاهی اوقات ممکن است بعد از اتفاقی که افتاده برای مدت طولانی احساس بدی داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است در شب به سختی بخوابید یا در ناحیه گردن یا شانه ها درد داشته باشید .

درمان های مختلف

بسته به آنچه تجربه کرده اید و چه مشکلاتی دارید، می توانید درمان های مختلفی را امتحان کنید.

شکلی از روان درمانی که اغلب در صورت داشتن مشکل در خواب ، افسردگی یا اضطراب توصیه می شود ، درمان شناختی رفتاری، CBT نامیده می شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا