پزشک و سلامترشد و تکامل کودکان اینگونه استکودکان و بارداری

رشد کودک 4-5 سال

رشد کودک 4-5 سال: در این سن، کودکان اغلب تخیل زیادی دارند. آنها زیاد صحبت می کنند، سوالات زیادی می پرسند و در مورد افراد دیگر کنجکاو هستند. کودکان به طور فزاینده ای در حرکات خود اعتماد به نفس پیدا می کنند و از چاقو و چنگال بالا می روند، تعادل خود را حفظ می کنند. بسیاری از مردم دوست دارند کارها را انجام دهند.

همه کودکان منحصر به فرد هستند و رشد متفاوتی دارند. با این حال، برخی از ویژگی ها وجود دارد که برای اکثر کودکان در یک گروه سنی رایج و معمولی است. اینها در اینجا توضیح داده شده است. مجله خبری ضدایکس

توسعه در دوره های مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود

رشد در دوره‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی پیش می‌رود و می‌تواند از کودکی به کودک دیگر، حتی بین خواهر و برادر، بسیار متفاوت باشد.

رشد برای کودک هم سرگرم کننده و هم سخت است. این بدان معنی است که او گاهی اوقات مضطرب می شود، خلق و خوی خود را تغییر می دهد و نیاز به نزدیکی یا توجه بیشتری نسبت به قبل دارد.

رشد کودک تحت تأثیر شرایط بسیاری قرار می گیرد. شرایط و رویدادهای فردی وجود دارد که می تواند بر چگونگی رشد کودک چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است کودک نارس به دنیا آمده باشد ، ناتوانی داشته باشد یا در حال تجربه یک تغییر عمده در زندگی باشد.

شما باید در رشد کودک فعال باشید

کودک همچنان به بزرگسالان وابسته است، اما به طور مستقل فکر و عمل می کند. شما بسیار مهم هستید و به طور فزاینده ای فرزندتان را راهنمایی خواهید کرد. کودک برای انتخاب تفریحات بیرون از خانه، انجام کارهای خانه و بازی با دوستان نیاز به کمک و تشویق دارد. اینکه کودک چگونه احساس می‌کند و رشد می‌کند تا حد زیادی تحت‌تاثیر این است که چگونه شما و دیگرانی که برای کودک مهم هستند، نزدیکی، توجه و چیزهایی را که او نشان می‌دهد به او نیاز دارد، می‌دهد. سپس کودک احساس امنیت می کند.

آنچه کودک فکر می کند، می فهمد و احساس می کند

در 4 سالگی اتفاقات زیادی می افتد و کودک بسیار رشد می کند. تفکر و زبان کودک بیشتر شبیه بزرگسالان می شود.

او در برنامه ریزی و هماهنگی بازی ها و وظایف بهتر می شود. به عنوان مثال، کودکان در حیاط پیش دبستانی می توانند برای مدت طولانی بدون حمایت بزرگسالان بازی کنند، قوانین بازی جدید و محتوای جدید را در طول بازی اختراع کنند. اکنون کودک در تصاویر و اشکال نیز بهتر می شود. او همچنین در پیدا کردن محیط اطرافش بهتر می شود.

اکنون بسیاری از کودکان عزت نفس خوبی دارند و به توانایی های خود ایمان دارند. آنها می توانند و می دانند. کودک بیشتر و بیشتر از شما به عنوان والدین دورتر می شود، اما همچنین باید در آغوش امن شما باشد.

فانتزی عالی

بچه های چهار ساله بازی های فانتزی زیادی انجام می دهند. قهرمانان و شخصیت های فیلم ها و کتاب ها اغلب گنجانده شده اند. کودک ممکن است گاهی اوقات در تشخیص خیال و واقعیت کمی مشکل داشته باشد. خطرات خیالی می توانند واقعی باشند، مانند ارواح و تخیلات در مورد حیوانات خطرناک.

کودک بیشتر می فهمد که دیگران چه فکری می کنند و چه احساسی دارند

اکنون کودک راحت‌تر می‌بیند که چگونه دیگران چیزها را می‌بینند و چه می‌خواهند. کودک همچنین شروع به درک می کند که رفتار دیگران ممکن است به این دلیل باشد که آنها اطلاعات دیگری غیر از آنچه کودک دارد دارند. بنابراین، یک کودک چهار ساله می‌تواند رفتار دیگران را هم با آنچه که دیگری می‌خواهد و هم با اعتقاد دیگری توضیح دهد.

درک اینکه دیگران وقتی ساکت هستند، منتظرند یا ایستاده اند، هنوز برای کودک دشوار است. همچنین درک اینکه می توانید با فکر کردن و نتیجه گیری چیزهایی یاد بگیرید دشوار است. در عوض کودک معتقد است که شما باید چیزی را تجربه کرده باشید تا چیزی در مورد آن بدانید.

کودک 4 ساله هم می تواند قوانینی را اختراع کند و هم از آنها پیروی کند. کودک می تواند قاعده ای را که در یک زمینه اعمال می شود به زمینه دیگر بیاورد.

شروع به درک مفاهیم مختلف می کند

بسیاری از کودکان شروع به درک معنای مفاهیمی مانند بزرگترین، طولانی ترین، برابر، مخالف، بیشتر و کمتر از آن می کنند. نظم را هم می فهمند، مثلاً ناهار قبل از شام می آید. آنها معمولا حداقل چهار رنگ را می شناسند و به اعداد و حروف علاقه مند هستند. کودک می تواند تصوری از فصول داشته باشد و می داند که شما می توانید در تابستان در دریاچه یا دریا شنا کنید و در زمستان سورتمه سواری کنید.

کابوس، ترس از تاریکی

کودکان اکنون می توانند بیشتر مضطرب شوند و مثلاً خودشان جرات رفتن به توالت را نداشته باشند. ترس از تاریکی و دیدن کابوس برای کودکان رایج است .

برخی از کودکان به معنای مرگ فکر می کنند . کودک 4 ساله اغلب می تواند بپذیرد که مرگ برای همیشه است و همه می میرند. درک این موضوع که فقط موجودات زنده می توانند بمیرند و مرگ ناشی از کار نکردن بدن است، دشوارتر است. افکار کودک در مورد مرگ تحت تأثیر فرهنگ و دینی است که او را احاطه کرده است.

نحوه رفتار کودک با دیگران – رشد اجتماعی

دوستان اهمیت فزاینده ای پیدا می کنند. خیلی ها یک یا چند دوست دارند که ترجیح می دهند.

کودکان 4 ساله می توانند بازی های تخیلی وانمودی و نقش آفرینی را با کودکان دیگر انجام دهند. این می تواند مهم باشد که همه از قوانین گروه پیروی کنند. احساسات می توانند نقش مهمی در بازی داشته باشند. ایفای نقش در یک گروه از این جهت با دیگر بازی ها متفاوت است که بیشتر طول می کشد، بیشتر در مورد همکاری است و باعث می شود کودکان بیشتر درگیر شوند. این نوع بازی چیزهای مختلفی را آموزش می دهد.

این واقعیت که کودک اکنون راحت‌تر درک می‌کند که دیگران چگونه فکر می‌کنند به این معنی است که او بهتر از قبل می‌تواند همکاری کند، سازش کند و نوبت خود را صبر کند.

درک درست و نادرست چیست

برای بسیاری از کودکان تصمیم گیری و برنامه ریزی برای انجام کارها جالب است. این می تواند برای مثال ساختن یک دوره، نقاشی یک قلعه یا تصمیم گیری در مورد نقش افراد یا شخصیت های مختلف در بازی باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند شما یا سایر افراد نزدیک را درگیر کنند.

کودک اغلب می داند که چه چیزی درست و نادرست تلقی می شود، اما هنوز در تمایز بین ادراک خود و دیگران مشکل دارد. کودک از خودش شروع می‌کند، اما بیشتر و بیشتر شروع به درک این موضوع می‌کند که دیگران می‌توانند متفاوت فکر کنند و به یک چیز به روش‌های مختلف نگاه کنند. کودک در به حساب آوردن دیگران و دلسوزی نسبت به دیگران بهتر می شود، اما هنوز به طور کامل رشد نکرده است.

در این سن، بسیاری از کودکان اجتماعی هستند، اما گاهی اوقات می خواهند ترک کنند و تنها باشند.

به کودک بیاموزید که چه احساسی نسبت به دیگران دارد

کودک 4 ساله اغلب در یک گروه خوب و فشرده بازی می کند بدون اینکه هیچ بزرگسالی در آن نقش داشته باشد، اما گاهی اوقات دعوا و درگیری وجود دارد.

وقتی کودک کودک دیگری را ناراحت می کند، خوب است که شما به عنوان یک بزرگسال به کودک بگویید چه احساسی نسبت به کودک دیگر دارد. مثلاً بگویید: “وقتی عروسک را از ورا گرفتی، او را ناراحت کرد.” وقتی کودک یاد می گیرد که اعمال به چه چیزی منجر می شود، انگیزه اخلاقی اندیشیدن افزایش می یابد. همچنین به کودک دلسوزی بیشتری نسبت به فردی که غمگین شده است می دهد.

هدف این نیست که کودک احساس گناه کند، بلکه هدف این است که کودک فرصتی برای انجام کارهای خوب داشته باشد.

معمولا کودک می تواند و انجام می دهد

در این سن، معمولاً کودکان این کار را انجام می دهند:

  • تا ده می شمرد.
  • بلافاصله می بیند که سه ماشین بدون شمارش روی زمین هستند.
  • می تواند حداقل چهار رنگ را تشخیص دهد و نام ببرد.
  • شروع به دریافت ایده بهتر از زمان می کند.
  • یه دوست خوب میخوای
  • میخوای مثل رفیق بشی
  • از آواز خواندن، شنیدن قافیه، رقصیدن و بازی تئاتر لذت می برد.

نکاتی در مورد کارهای سرگرم کننده که می توانید با هم انجام دهید

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • اجازه دهید کودک درگیر اتفاقاتی باشد که در حال رخ دادن است. به کودک تکالیفی بدهید، مانند برداشتن و آماده شدن غذا به خواهر و برادرش بگویید.
  • از خاک رس استفاده کنید و با آن به نوعی دنبال جان بازی کنید. به عنوان مثال، شما ابتدا یک توپ درست می کنید، سپس کودک یک توپ می سازد. شما بدن می سازید، بچه بدن می سازد و غیره. این یک راه خوب برای کودک برای درک بدن و صحبت در مورد اعضای مختلف بدن است. به بازی با خاک رس ادامه دهید، اجازه دهید تخیل شما تصمیم بگیرد.
  • پنج شی مختلف را ارائه دهید. بگذارید کودک برای لحظه ای به آنها نگاه کند و بگوید که چه چیزهایی متفاوت هستند. سپس ممکن است کودک چشمان خود را ببندد و سپس شما چیزی را بردارید. وقتی کودک نگاه می کند باید بگوید چه چیزی کم است. سپس اجازه دهید نقش ها تغییر کنند تا خودتان چشمانتان را ببندید. برای مثال می توانید رنگ ها، شکل ها یا اعداد را به عنوان موضوع داشته باشید.
  • اجازه دهید کودک در زندگی روزمره حساب کند و مرتب کند. بچه های چهار ساله معمولاً دوست دارند چیزها را مرتب کنند و بشمارند، مثلاً «چند نفر باید شام بخورند؟ چند کارد، چنگال و قاشق نیاز دارم؟ چگونه باید دور بشقاب دراز بکشند؟ کنار، پشت یا جلو؟» به عنوان مثال، در آشپزخانه، کودک می تواند به شمارش تعداد سیب زمینی یا هویج برای شام کمک کند.
  • اجازه دهید کودک لباس بپوشد و با هم بازی های نقش آفرینی کنند. لباس های کهنه و چیزهایی را به کودک بدهید که با کمک تخیل به چیز دیگری تبدیل شود.
  • به کتابخانه بروید و کتاب های هیجان انگیز و سرگرم کننده را کشف کنید. در صورت امکان از موزه ها بازدید و کشف کنید.

زبان، گفتار و ارتباطات

وقتی بچه های چهار ساله صحبت می کنند کاملا قابل درک است. اکنون کودک شروع به استفاده صحیح از گرامر می کند. اما رایج است که صداهای سخت مانند صداهای r، s، girl و sje تا سن 6-7 سالگی کاملاً درست تلفظ نمی شوند.

اکنون کودکان بسیاری از قوانین زبان را می دانند، اما همه چیز را به معنای واقعی کلمه درک می کنند. به عنوان مثال، اگر بگویید “حالا ما به خانه می رویم”، کودک اغلب فکر می کند که این تنها چیزی است که اتفاق می افتد، نه چیز دیگری. بنابراین، می‌تواند خوب باشد که از سایر مواردی که باید در راه خانه نیز انجام شود، صحبت کنید.

کودکان 4 ساله اغلب با صدای بلند با خود صحبت می کنند. به آنها کمک می کند تا مشکلات روزمره را حل کنند. چنین صحبت هایی رایج است و برای رشد کودک مفید است.

از جملات طولانی استفاده می کند و دوست دارد افسانه بگوید

کودکان 4 ساله دوست دارند داستان های خود را تعریف کنند و می توانند از جملات نسبتاً پیچیده استفاده کنند، به عنوان مثال “خواهر کوچک قبل از اینکه وقت داشته باشم آن را روی میز بگذارم خاک رس را برداشت.” کودک می تواند در مورد آینده صحبت کند، درباره چیزهایی که قبلاً اتفاق افتاده است بگوید و می تواند قسمت هایی از داستان هایی را که شنیده است بازگو کند. بازی با قافیه و قافیه یک راه سرگرم کننده برای تمرین نحوه کار زبان است.

اطلاعات می خواهد

کودکان در هر سنی کنجکاو هستند. آنها از زبان در سطحی که می توانند برای به دست آوردن اطلاعات در مورد جهان استفاده می کنند. در سن 4 سالگی، کودکان یاد گرفته اند که سؤالات نسبتاً پیچیده ای بپرسند، مانند “آیا پیاز میوه است و چرا بوی خوبی ندارد؟” یا “خلبان از کجا می داند هواپیما کجا می رود؟”. پاسخ های صحیحی را که در سطح کودک باشد بدهید. به کودک کمک می کند تا دنیای خود را بهتر سازماندهی و درک کند. برای رشد کودک بسیار مهم است که سوالات زیادی بپرسد و پاسخ های معقولی بگیرد.

صفحه نمایش و رسانه های مختلف

شما به عنوان یک والدین حدودی را در اطراف خود تعیین می کنید و به کودکان یاد می دهید که با رسانه های مختلف کار کنند. شما برای فرزندتان تصمیماتی می گیرید که فکر می کنید بهترین هستند. خوب است از افراط و تفریط پرهیز کنید. هرگز اجازه ندهید کودک به صفحه نمایش نزدیک شود، می تواند باعث حقارت کودکان دیگر شود. دسترسی نامحدود کودکان به صفحه نمایش مضر است، زیرا زمان زیادی را از فعالیت بدنی، بازی، معاشرت و سایر وظایف می طلبد. همچنین نشستن طولانی مدت در کنار صفحه نمایش برای بدن کودکان مضر است.

مهم است که زمان جلوی نمایشگر جایگزین زمانی که شما با هم هستید، یا زمانی که کودک مجاز به حرکت و بازی در فضای باز است را نگیرد. بچه ها باید زیاد حرکت کنند و فعال باشند. بزرگترین مشکل صفحه نمایش ها این است که زمان زیادی را از چیزهایی که کودکان بیشتر به آنها نیاز دارند می گیرند.

دیدگاه های متفاوتی در مورد تأثیر تلویزیون و بازی های رایانه ای بر کودکان وجود دارد. برخی از برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی و بازی‌های رایانه‌ای مناسب سن می‌توانند برای یادگیری در این سن مفید باشند. به عنوان مثال، در این سن، اغلب کودکان با صفحه نمایش به عنوان یک ابزار آموزشی در پیش دبستانی مواجه می شوند.

به یاد داشته باشید که وقتی کودکتان از صفحه نمایش استفاده می کند، نظارتی مشابه با سایر فعالیت ها داشته باشید.

سن و شخصیت کودک را در نظر بگیرید

به این فکر کنید که فکر می کنید فرزندتان آماده انجام چه کاری است. ممکن است بین کودکان هم سن متفاوت باشد. آنچه را که کودک می بیند و انجام می دهد با توجه به شخصیت او تطبیق دهید. با کودک تماشا کنید، در مورد آنچه می بینید و تجربه می کنید صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که کودکان می توانند از چیزهایی بترسند که شما فکر نمی کنید از آنها بترسند.

زمان نمایش کودک را محدود کنید. یک راه واضح، برای مثال، تنظیم زنگ تخم مرغ است. با گفتن “اکنون فقط پنج دقیقه باقی مانده است و وقتی زنگ به صدا در آمد آن را خاموش می کنیم” به کودک کمک کنید تا کار را تمام کند. همچنین به کودک احساس زمان می دهد.

هر چه کودک کوچکتر باشد، به زمان کمتری برای رسانه های مختلف نیاز دارد. نمی توان چیزی را که برای همه کودکان صدق می کند در مورد زمان کافی صفحه نمایش در سنین مختلف بیان کرد. یک توصیه این است که کودکان در این سن می توانند از صفحه نمایش برای مدت زمان کوتاه تری استفاده کنند، حداکثر تا یک ساعت اما ترجیحاً کوتاهتر. آنها نباید به رسانه های اجتماعی دسترسی داشته باشند. گاهی اوقات می توانید تصاویر یا ویدیوهایی را از رسانه های اجتماعی که انتخاب یا تأیید کرده اید به آنها نشان دهید.

به کودکان اجازه ندهید برنامه های خبری، فیلم های بزرگسالان را تماشا کنند یا بازی های خشونت آمیز انجام دهند. صدای ناخوشایند پس زمینه را خاموش کنید.

به این فکر کنید که وقتی با فرزندتان هستید چگونه از رسانه ها استفاده می کنید. کودکان مانند بزرگسالان انجام می دهند. بیشتر برنامه های رسانه های اجتماعی طوری طراحی شده اند که تا حد امکان توجه شما را به خود جلب کنند. وقتی خودتان با یک صفحه نمایش می نشینید، بنابراین کمتر به کودک خود توجه می کنید.

معمولا کودک می تواند و انجام می دهد

در این سن، معمولاً کودکان این کار را انجام می دهند:

  • حداقل از چهار کلمه در یک جمله استفاده می کند.
  • به جای نام از کلمه “من” استفاده می کند و نام خانوادگی خود را می داند.
  • اغلب از «چرا» و «دوباره فکر کن» استفاده می کند.
  • قصه ها را بازگو می کند، زیاد حرف می زند، اختراع می کند و با کلمات بازی می کند.
  • در مورد آینده صحبت کنید، به عنوان مثال “فردا می خواهم به پدربزرگ بروم”.
  • از حروف اضافه مانند on، in، under، then، behind، pre و front استفاده می کند.
  • شروع به استدلال برای دلیل خود می کند.
  • شروع می کند تا بتواند نوبت خود را صبر کند.

نکاتی در مورد کارهای سرگرم کننده که می توانید با هم انجام دهید

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • هنگام پاسخ دادن به سؤالات در مورد چرایی، یک سؤال بعدی در مورد موضوع بپرسید. سپس مکالمه را توسعه می دهید و به کودک کمک می کنید تا زبان را تمرین کند.
  • بازی های تجاری یا دیگر نقش آفرینی را انجام دهید که در آن کودک تشویق می شود با کلمات بازی کند و زیاد صحبت کند.
  • با هم کتاب بخوانید.

بدن و نحوه حرکت کودک

اکنون شکل بدن گرد کودک ناپدید شده است.

اکنون کودکان در حرکات خود ایمن تر هستند. بسیاری از کودکان می توانند از چاقو و چنگال استفاده کنند، تعادل راه بروند و روی یک پا بایستند. می دوند و بلند و دور می پرند. مثلاً بالا رفتن و بالا رفتن از یک قاب کوهنوردی یا روی درخت معمولاً سرگرم کننده است. معمول است که کمی بی قرار باشید و در یک جا نشستن مشکل داشته باشید.

وقتی کودک توپ را لگد می زند یا پرتاب می کند، همکاری بین چشم، دست و پا حتی بیشتر از قبل توسعه می یابد.

کودک نمی تواند خودش در ترافیک باشد. این نیاز به پختگی و تجربه ای دارد که کودک چندین سال ندارد.

برگرفته از واقعیت

در این سن، کودک شروع به ترسیم از واقعیت می کند. بچه‌ها نقاشی می‌کشند چون سرگرم‌کننده است، بلکه پردازش تجربیات، هم چیزهای خوب و هم چیزهای بد است.

در سن 4 سالگی، اکثر کودکان می توانند یک پا سر بکشند، یعنی یک سر گرد با چشم ها و پاهایی که مستقیماً به سر می چسبند. در سن 5 سالگی، کودک معمولا جزئیات بیشتری را ترسیم می کند و اغلب نام اکثر اعضای بدن را می داند. برای اینکه بفهمید کودک چگونه بدن خود را درک می کند، می توانید از او بخواهید که یک انسان بکشد. سپس کودک معمولاً قسمت هایی از بدن را می کشد که خودش بیشتر از آنها آگاه است.

انجام کارها با دستانتان آسان تر می شود

کودک در انجام کارها با دست بهتر می شود. دکمه زدن دکمه های بزرگ معمولا به خوبی کار می کند. بسیاری از کودکان دوست دارند کارهای دستی انجام دهند، مانند شکل دادن به شکل و نقش با گل رس یا ساختن گردنبند از مرواریدهای کوچک. برخی از حرکات سخت تر هستند، مانند ریختن شیر در لیوان. ممکن است کودک دوست داشته باشد حروفی بسازد، ترجیحاً حروفی که به نام خودش درج شده باشد.

کودک در مورد بدن خود کنجکاو است

کودکان بین 3 تا 5 سال علاقه زیادی به نحوه زندگی افراد در کنار هم و در بدن دارند. با بازی کردن، آنها یاد می گیرند که بفهمند داشتن روابط بزرگسالان چگونه است، برای مثال ازدواج کردن. این می تواند هیجان انگیز باشد که دختران نوک سینه دارند و پسرها نوک سینه دارند. کودک بدن خود و دیگران را برای مثال با بازی دکتر، بازی خانواده و بازی تعقیب و بوس بررسی می کند.

کودکان همچنین می توانند با لمس اندام تناسلی بدن خود را کشف کنند. بیشتر در خانه شایع است اما در پیش دبستانی نیز اتفاق می افتد. دست زدن به اندام تناسلی آنها به دلیل زیبا یا جالب بودن می تواند توسط کودکان از بدو تولد انجام شود. علاقه کودکان به اندام تناسلی و ارضای خود و خودارضایی بسیار متفاوت است. بررسی خود از این طریق امری رایج و بخشی از توسعه است. هیچ ارتباطی با رفتارهای مشکل ساز بعدی ندارد. در حدود 3 سالگی کودک متوجه می شود که به تنهایی می تواند با دست زدن به اندام تناسلی خود لذت ببرد. تحقیقات نشان می دهد که خودارضایی بیشتر در حدود 4 سالگی رخ می دهد و سپس در سن بلوغ دوباره بسیار رایج می شود. اما خودارضایی در طول زندگی اتفاق می افتد.

کودک هر چند وقت یکبار با راهنمایی شما و کارکنان پیش دبستانی یاد می گیرد که چه زمانی و کجا می توانند انجام دهند. اینکه کودکان چگونه بدن خود و دیگران را کشف می کنند، تحت تأثیر آنچه توسط شما و محیط مجاز است یا ممنوع است. اگر از صحبت کردن، بازی کردن و کاوش در مورد روابط و بدن خود منع می کنید، معمول است که کودک در عوض به دوستان یا بزرگسالان دیگر مراجعه کند تا متوجه شود. سپس درک اینکه چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب است برای کودک دشوار است.

اگر کودک به طور مکرر رفتار جنسی شبیه بزرگسالان را از خود نشان می‌دهد یا اگر رفتارهای جنسی در هنگام بازی کودک کاملاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد، می‌تواند با یک پرستار در مرکز مراقبت از کودک، اورژانس، یا با یک روانشناس کودک صحبت کنید. در صورتی که کودک با رفتار جنسی بر خلاف میل آنها، خود را به سایر کودکان تحمیل کند. همچنین باید با اورژانس یا روانشناس کودک صحبت کنید اگر کودک به تلاش های بزرگسالان برای تعیین محدودیت های منطقی برای رفتار جنسی احترام نمی گذارد، یا وقتی کودک نادیده می گیرد که کودکان دیگر می ترسند، آسیب می بینند یا آن را ناخوشایند می دانند.

معمولا کودک می تواند و انجام می دهد

در این سن، معمولاً کودکان این کار را انجام می دهند:

  • چند ثانیه روی یک پا بایستید.
  • ضربه های سالتو، پرش و پرش
  • خود را در یک تاب تاب می دهد.
  • خوب صعود می کند.
  • یک صلیب با شکل واضح می کشد.
  • برش بعد از یک خط.
  • لباس های خود را بدون دکمه های کوچک و پیچیده درآورید و بپوشید.
  • مهره ها را روی نخ بکشید.
  • دست و صورت خود را میشوید.
  • می توانند خودشان به توالت بروند، اما ممکن است برای خشک کردن نیاز به کمک داشته باشند.

نکاتی در مورد کارهای سرگرم کننده

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • یک بازی انجام دهید که در آن مانند حیوانات مختلف راه بروید. وقتی وارد، روی، زیر، پشت سر، کنار کسی یا چیزی می شوید، به یکدیگر بگویید.
  • از کودک بخواهید عکس های مجلات قدیمی را برش دهد. به این فکر کنید که آیا کودک راست دست است یا چپ تا قیچی مناسب را بدست آورد. قیچی برای چپ دست ها وجود دارد. از تصاویر کلاژ بسازید.
  • یک کتاب کاردستی به کودک بدهید یا الگوها و اشکال هندسی را بکشید که کودک بتواند از آنها نقاشی بکشد.
  • انواع مختلف خانه ها را با آجرهای زیاد و با عملکردهای مختلف بسازید.
  • در جنگل یا زمین های بازی بازی کنید. اجازه دهید کودک برای رشد و یادگیری بالا برود و همچنین نشان دهد که در پریدن یا بالا رفتن چقدر خوب شده است. بچه ها می خواهند دیده شوند، قدردانی و تایید شوند. وقتی با هم بیرون هستید، کودک می تواند جهان و چیزهای اطراف خود را کشف کند.

اگر نیاز به پشتیبانی دارید

اگر به حمایت نیاز دارید، سؤالی دارید یا در مورد رشد فرزندتان نگران هستید، کمک بخواهید.

علاوه بر صحبت با دوستان و اقوام، می توانید با مرکز مراقبت از کودک، اورژانس تماس بگیرید . کارکنان آنجا تجربه زیادی در مورد سؤالات مربوط به کودکان در این سن دارند. همچنین می توانید با مهدکودک پیش دبستانی یا خانواده صحبت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا