پزشک و سلامترشد و تکامل کودکانکودکان و بارداری

رشد کودک در سنین5-6 سال

امتیاز به این مطلب
رشد کودک در سنین 5-6 سال: در این سن، کودک در راه یادگیری چالش های جدید است و می تواند به تناوب احساس بزرگی و کوچکی کند. بسیاری از کودکان دوست دارند داستان های خود را تعریف کنند، بازی کنند و کاردستی انجام دهند. آنها همچنین برای حرکت با رشد بدن به سطوح بزرگتری نیاز دارند.

همه کودکان منحصر به فرد هستند و رشد متفاوتی دارند. با این حال، برخی از ویژگی ها وجود دارد که برای اکثر کودکان در یک گروه سنی رایج و معمولی است.

نحوه رشد کودکان می تواند بسیار متفاوت باشد. برای درک و شناخت کودک خود، ممکن است لازم باشد در مورد رشد کودک 4-5 سال یا در مورد رشد کودک 6-7 سال مطالعه کنید . مجله خبری ضدایکس

روند رشد

رشد در دوره‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی پیش می‌رود و می‌تواند از کودکی به کودک دیگر، حتی بین خواهر و برادر، بسیار متفاوت باشد.

رشد برای کودک هم سرگرم کننده و هم سخت است. این بدان معنی است که او گاهی اوقات مضطرب می شود، خلق و خوی خود را تغییر می دهد و نیاز به نزدیکی یا توجه بیشتری نسبت به قبل دارد.

شرایط و رویدادهای فردی وجود دارد که می تواند بر چگونگی رشد کودک چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است کودک نارس به دنیا آمده باشد ، ناتوانی داشته باشد یا در حال تجربه یک تغییر عمده در زندگی باشد.

شما باید در رشد کودک فعال باشید

کودک  در این سن همچنان به بزرگسالان وابسته است، اما به طور مستقل فکر و عمل می کند. اینکه کودک چگونه احساس می کند و رشد می کند تا حد زیادی تحت تأثیر نحوه نزدیکی، توجه شما و دیگرانی که برای کودک مهم هستند و آنچه کودک نشان می دهد که نیاز دارد، قرار دارد.

اکنون کودک نیز الگوهای بیشتری پیدا می کند که می تواند از آنها پیروی کند. اینها می توانند برای مثال دوستان، کارکنان پیش دبستانی و مدرسه، رهبران فعالیت های اوقات فراغت و چیزهایی که در رسانه ها می بینند و می شنوند باشند.اما والدین مهمترین نقش را در زندگی کودک خود دارند.

اکنون کودکان شروع به تشخیص بهتر بین خیال و واقعیت کرده است. کودک بیشتر می فهمد که بازی های نقش آفرینی و فانتزی فقط بازی هستند. یک مثال این است که بسیاری از کودکان در این سن دیگر به طرح داستان اعتقاد ندارند. با گذشت زمان، باور به موجودات مختلف افسانه ای با توضیحات معقول تری جایگزین می شود.

کودک در استدلال و نتیجه گیری در مورد همه چیز درک بهتری پیدا می کند. کودک اکنون می‌تواند برای مدتی بیشتر بی‌حرکت بنشیند و توجه خود را به یک چیز معطوف کند.

در سن 5 سالگی، کودکان در تشخیص چیزهایی که قبلا دیده اند بسیار خوب هستند. با این حال، به خاطر سپردن چیزها بدون دیدن دوباره آنها سخت است. به این دلیل است که کودک به ندرت از قوانین حافظه برای به خاطر سپردن چیزها استفاده می کند، مانند تکرار دانش در سکوت برای خودش یا تقسیم چیزها به گروه هایی که به خاطر می آورد. از طرف دیگر، کودکان بزرگتر و بزرگسالان ترفندهای حافظه متفاوتی دارند که کودک 5-6 ساله هنوز آن را ندارد.

کودک هنوز هم در بازی و آنچه در زندگی روزمره اتفاق می افتد، بیشترین چیزی را می آموزد. اما او اکنون آماده است تا تمرینات مربوط به ” مدرسه” را آغاز کند.

احساسات، همدلی و اخلاق

اکنون کودک در مورد احساسات مختلف چیزهای زیادی یاد گرفته است. کودک هم می تواند در مورد آنها صحبت کند و هم می تواند با احساسات دیگران سازگار شود. همچنین برای کودک راحت تر است که با احساسات قوی خود کنار بیاید. اما او هنوز هم اغلب به حمایت و آرامش بزرگسالان نیاز دارد.

کودک در سن 5 سالگی نیز از خودآگاهی بیشتری برخوردار است. این بدان معناست که کودک می تواند احساسات را با خود پیوند دهد و احساساتی را که خودش دارد کشف کند. در عین حال، کودک می تواند به طور فزاینده ای در افکار و احساسات دیگران زندگی کند که به آن همدلی می گوییم. برای رشد اخلاق مهم است که بتوانیم درباره «درست» و «غلط» و «خوب» و «بد» استدلال کنیم.

کودک شروع به آگاهی بیشتر از اینکه چگونه می تواند بر دیگران تأثیر بگذارد و متوجه اینکه واکنش دیگران در هنگام غمگین شدن ، عصبانی شدن یا هنگام شادی چگونه است،می شود.

به کودک در هنگام سختی کمک کنید

همانطور که کودک نسبت به خود بیشتر آگاه می شود، اغلب حساس تر می شود و ممکن است به خاطر شکست یا اشتباه احساس گناه کند. در این صورت، حمایت از کودک برای جسارت مجدد، حتی اگر فکر می کند ترسناک است، می تواند خوب باشد.

خلق و خوی می تواند به سرعت تغییر کند و کودک در کنار آمدن با سختی ها مشکل داشته باشد. اگر کسی را احمق می‌داند یا خودش نمی‌تواند کارهای خاصی را انجام دهد، می‌تواند منجر به ناامیدی شود. بسیاری از کودکان در این سن به طور کامل از فوران خشم خودداری می کنند، اما این اتفاق می افتد. سپس کارهای دیگری را به او پیشنهاد دهید. وقتی مشکلی پیش می آید او را دعوا نکنید. از کودک حمایت کنید و نشان دهید که احساسات قوی او را جدی می گیرید.

شروع پیش دبستانی

شروع در کلاس پیش دبستانی در مقایسه با رفتن به مهد کودک خانواده یا خانه بودن می تواند تفاوت زیادی داشته باشد. شروع مدرسه به این معنی است که از کودک انتظار می رود بتواند زمان ها را متناسب کند، دستورالعمل ها را بفهمد و از خود و وسایلش مراقبت کند.

تغییر می تواند فوق العاده، هیجان انگیز و چالش برانگیز باشد. اینکه کودک چگونه شروع به مدرسه را تجربه می کند، از جمله به شخصیت کودک و اینکه در چه سنی از رشد خود قرار دارد، بستگی دارد. البته وضعیت مدرسه هم مهم است.

کمک به کودک برای پیدا کردن دوستان و احساس خوشحالی در کلاس هم برای احساس او خوب است و هم می تواند یاد بگیرد. اینکه کودک در مدرسه پیشرفت کند مهمتر از آنچه در مدرسه به دست می آورد است. کودکانی که در یافتن دوستان در کلاس پیش دبستانی کمی مشکل دارند، به کمک نیاز دارند تا با کودکان دیگر کنار بیایند.

کودکان در این سن به ندرت برای خود و دیگران بر اساس آنچه به دست می آورند ارزش قائل هستند. از سوی دیگر، عضویت در جامعه اجتماعی بسیار مهم است.

برخی فعالیت هایی که کودکان قادر به انجام هستند

در این سن، معمولاً کودکان این کارها را انجام می دهند:

  • خودش به توالت می رود، اما ممکن است برای خشک شدن نیاز به کمک داشته باشد.
  • نام کامل و بخشی از آدرس خود را می داند.
  • می تواند بین خیال و واقعیت تمایز قائل شود.
  • به مسائل اخلاقی، درست و نادرست، قوانین و توافقات علاقه مند است.
  • شروع می کند به اینکه بداند ساعت چند است.
  • جملات کاملی را تشکیل می دهد که تا حد زیادی از نظر گرامری صحیح هستند.
  • سوالاتی مانند تا کجا؟ چقدر بزرگ؟ چه ارتفاعی؟ می پرسد.
  • می خواهد بتواند نام خود را بنویسد.
  •  قصه هایی با آغاز، میانه و پایان می گوید.
  • داستان های خنده دار، شعر و نمایش را دوست دارد.
  • کودک به تنهایی لباس می پوشد.
  • ضربه زدن و پرتاب توپ را به درستی انجام می دهد.
  • شنا را یاد می گیرد.
  • روی یک پا می پرد.
  • دوچرخه، اسکی و اسکیت سواری را انجام میدهد البته با آموزش.
  • نقشه های دقیق می کشد.

 کارهای سرگرم کننده که می توانید با هم انجام دهید

  • یک پیک نیک در باغ یا پارک داشته باشید. خیلی چیز خاصی نیاز ندارد، مثلاً با یک پتو و یک سیب کافی است.
  • تصاویر حیوانات، چهره ها، مکان ها یا افراد را برش دهید. تصاویر را وارونه قرار دهید و بپرسید: “اگر شما جای یک … بودید چه می کردید؟” از کودک بخواهید تصویری را برگرداند، جمله را تمام کند و به او بگویید که در مرحله بعد چه کاری انجام دهد.
  • در مورد احساسات با فرزند خود صحبت کنید. احساسات را نام ببرید و توضیح دهید. با خیال راحت از زندگی کودک یا خودتان مثال بزنید. وقتی در مورد احساسات صحبت می کنید گرم، صمیمی و متعهد باشید. این به کودک در درک بهتر احساسات کمک می کند. درک احساسات بازی با کودکان دیگر را آسان تر می کند.

نحوه رفتار کودک با دیگران – رشد اجتماعی

کودکان تا سن 5 سالگی وقتی با دیگران بازی می کنند و با دیگران هستند، رشد می کنند. اکثر کودکان دوست دارند همکاری کنند و مسئولیت را بر عهده بگیرند و اغلب نسبت به دیگران چه در خانه و چه در مهدکودک یا خانواده مراقبت می کنند.

دوستان نقش مهم تری پیدا می شوند

بچه ها در این سن می فهمند که دوست بودن چیز خاصی است. کودک با شادی بیشتری به کودکانی که فکر می کند دوستانش هستند سلام می کند. او همچنین بیشتر از یک دوست تعریف می کند و اغلب به دوستان بیشتر گوش می دهد. دوستان مهم هستند و نداشتن دوست سخت است.

بگذارید بچه ها با هرکسی که می خواهند بازی کنند

معمولاً دخترها بیشتر با دخترها و پسرها بیشتر با پسرها بازی می کنند. این مورد هم به زیست شناسی و هم به فرهنگ بستگی دارد. کودکان تا حد زیادی ایده های خود را در مورد “دخترانه” و “پسرانه” بودن از جامعه ای که در آن زندگی می کنند دریافت می کنند.

مهم این است که اجازه دهیم کودک خودش باشد و با کودکی که می خواهد باشد. اغلب برای پسرانی که می خواهند «دخترانه» باشند و با دختران بازی کنند، سخت است. ممکن است لازم باشد از او دفاع کنید و به او توجه کنید تا با او مانند سایر کودکان با احترام رفتار شود.

زبان، گفتار و ارتباطات

بسیاری از کودکان در سن 6 سالگی بین 10000 تا 15000 کلمه می دانند. آنها می توانند از گرامر زیادی به درستی استفاده کنند. کودکان درک می کنند که حروف خاص و صداهای خاص به هم مرتبط هستند. آنها می توانند سعی کنند کلمات ساده را هجی کنند و برخی از کودکان کمی شروع به خواندن می کنند. بسیاری از کودکان دوست دارند داستان های کوتاه اختراع کنند و می فهمند که داستان ها باید شروع، میانه و پایان داشته باشند.

اغلب چیزها را تحت اللفظی تفسیر می کند

بسیاری از کلمه ها هنوز به معنای واقعی کلمه تفسیر می شود. به عنوان مثال، بزرگسالان گاهی اوقات در هنگام ناراحتی، مثلاً در ترافیک، در مورد تهدید و خشونت صحبت می کنند. برای کودک پنج ساله، تهدیدهای بزرگترها علیه دیگران را می توان به معنای واقعی کلمه تعبیر کرد و بنابراین در حضور کودکان باید از زبان بی احتیاطی بسیار کوتاهی کرد.

همچنین همیشه باید از تهدیدهایی که کودک را هدف قرار می دهد، اجتناب کرد، مانند این جمله رایج “اگر بحث را متوقف نکنی و بیایی تو را در فروشگاه می گذارم.” کودکان از چنین تهدیدهایی می ترسند و ناامید می شوند زیرا فکر می کنند واقعا می توانید آنها را تنها بگذارید.

اگرچه زبان بسیار پیشرفت می کند، اما هنوز محدود است. کودک در توصیف چیزهایی که دیده، اما دیگران ندیده اند، مشکل دارد. همچنین دادن دستورالعمل های ساده و همچنین دریافت توضیحات و توانایی دنبال کردن آنها برای کودک دشوار است. به عنوان مثال، اصلاً مطمئن نیست که یک کودک پنج ساله خود را از یک زمین بازی به خانه بیابد، حتی اگر جاده ساده باشد و شما آن را به وضوح توصیف کنید.

توضیح اینکه چرا دیگران به شیوه ای که آنها فکر می کنند و احساس می کنند برای کودک دشوار است. همچنین به عهده گرفتن مسئولیت شخصی برای ادامه بحث برای مدت طولانی دشوار است. اما کودک اکنون راحت تر می تواند به نوبت در مکالمه صحبت کند. کودک می تواند بیشتر به نظرات دیگران گوش دهد و به روشی مناسب پاسخ دهد.

اگر کودک چندین زبان دارد

اگر کودک در خانه دو یا چند زبان را در دوران رشد شنیده و صحبت کرده باشد و به اندازه کافی بتواند آنها را تمرین کند، در این سن می تواند کلمات و صداها را در همه زبان ها به درستی تلفظ کند.

اغلب و با خوشحالی صحبت می کند

صحبت کردن به معنای چیزهای مختلف است. این، در میان چیزهای دیگر، راهی برای تمایل به دیده شدن است. عزت نفس کودک با گوش دادن قوی تر می شود. گوش دادن به معنای نشان دادن این است که هم کودک و هم آنچه که برای گفتن دارد مهم و ارزشمند است.

برای اینکه کودک یاد بگیرد احساسات را در قالب کلمات بیان کند، خوب است که اجازه دهید احساسات بخش مهمی در هنگام صحبت کردن باشد. یک زمان داستانی در شب که می توانید در آرامش و سکوت کنار هم باشید هم برای کودک و هم برای شما ارزشمند است. همچنین زمان خوبی برای صحبت در مورد احساسات مختلف است.

گاهی اوقات کودک برای کنترل اعمال خود با صدای بلند صحبت می کند. سپس کودک صحبت را هدایت می کند. با صدای بلند برای خود صحبت کردن به کودک کمک می کند تا مشکلات عملی را حل کند و همچنین از احساسات خود مراقبت کند.

صفحه نمایش و رسانه های مختلف

شما مرزها را تعیین می کنید و به کودکان یاد می دهید که با رسانه های مختلف چگونه کار کنند. شما برای فرزندتان تصمیماتی می گیرید که فکر می کنید بهترین هستند. خوب است از افراط و تفریط پرهیز کنید. هرگز اجازه ندهید کودک بیش از حد به صفحه نمایش نزدیک شود، دسترسی نامحدود کودکان به صفحه نمایش مضر است، زیرا زمان زیادی را از فعالیت بدنی، بازی و سایر کارها میگیرد. همچنین نشستن طولانی مدت در کنار صفحه نمایش برای بدن کودکان مضر است.

مهم است که زمان جلوی نمایشگر جایگزین زمانی که شما با هم هستید، یا زمانی که کودک مجاز به حرکت و بازی در فضای باز است را نگیرد. بچه ها باید زیاد حرکت کنند و فعال باشند. بزرگترین مشکل صفحه نمایش ها این است که زمان زیادی را از چیزهایی که کودکان بیشتر به آنها نیاز دارند می گیرند.

دیدگاه های متفاوتی در مورد تأثیر تلویزیون و بازی های رایانه ای بر کودکان وجود دارد. برخی از برنامه های تلویزیونی، بازی های ویدیویی و بازی های رایانه ای مناسب سن می توانند در این سن سرگرم کننده و آموزشی باشند. به عنوان مثال، در این سن، اغلب کودکان با صفحه نمایش به عنوان یک ابزار آموزشی در پیش دبستانی یا مدرسه مواجه می شوند.

به یاد داشته باشید که وقتی کودکتان از صفحه نمایش استفاده می کند، نظارتی مشابه با سایر فعالیت ها داشته باشید.

سرگرم کردن کودکان

  • با هم کتاب بخوانید.
  • اجازه دهید کودک درگیر افسانه ها شود. هنگام خواندن افسانه ها، می تواند سرگرم کننده باشد که گاهی داستان را قطع کنید و اجازه دهید کودک پایان را بر اساس تخیل خودش بگوید.
  • یکی از داستان هایی که کودک تعریف می کند را بنویسید. سپس به او اجازه دهید برای داستان خود نقاشی بکشد.
  • با هم یک ساعت درست کنید از مقوا، خودکارهای نمدی، قیچی و گیره استفاده کنید.
  • به کودک فرصت دهید تا چیزها را دسته بندی، گروه بندی، مطابقت و شمارش کند. به عنوان مثال، فرزندتان می تواند جوراب را جفت کند و کارد و چنگال را در کشوها قرار دهد. در مورد کاری که کودک انجام می دهد صحبت کنید و دسته ها را نام ببرید.

بدن و نحوه حرکت کودک

اکنون بدن به سرعت رشد و تغییر می کند. کودک به محیط های بزرگ تری نیاز دارد تا بتواند بیشتر حرکت کند. ممکن است کودک برای مدتی در حرکات خود کمی دست و پا چلفتی شود.

خوب است که اجازه دهید کودک از تمام عضلات بدن استفاده کند. حالا او می تواند به عنوان مثال طناب بزند، بدود، پرتاب کند، بپرد و توپ را بگیرد، خودش لباس بپوشد، دکمه ها را به جلو فشار دهد و بستن بند کفش هایش را تمرین کند.

وقتی بچه ها مدرسه را شروع می کنند، اغلب در حرکت مهارت دارند. بسیاری از کودکان می توانند تعادل خود را حفظ کنند، به ورزش های سبک و دوچرخه بپردازند. برخی شنا، اسکیت، اسکی و ایستادن روی سر خود را یاد می گیرند.

خودم به توالت می روم اما به کمک نیاز دارم

کودکان می توانند خودشان به توالت بروند اما ممکن است برای خشک کردن خود به کمک نیاز داشته باشند. برخی از کودکان در رختخواب ادرار می کنند . اگر اغلب این اتفاق می افتد، می توانید برای مشاوره به مرکز مراقبت از کودک، مراجعه کنید.

استفاده از انگشتان در حرکات کوچک برای کودک آسانتر است

کودک به لحظاتی نیاز دارد که ساکن باشد و بتواند تمرکز کند. یکی از راه ها انجام کاردستی است. انگشتان بلندتر شده اند و کودک راحت تر می تواند حرکات کوچکی انجام دهد. بسیاری از کودکان 5 ساله می توانند با قیچی در امتداد یک خط مشخص برش دهند، گردنبندهای چوبی از مرواریدهای کوچک بسازند، جزئیات بکشند و شکل ها و الگوها را با خاک رس بکشند.کودک معمولاً می تواند خودکار را بین انگشت شست و سبابه نگه دارد. کودکان در این سن بر توانایی انجام کارها به شیوه ای هماهنگ تمرکز می کنند و همیشه قدرت انجام این کار را ندارند . این کاملا عادی و بخشی از روند رشد کودک است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا