کودکان

رشد کودک در سنین 6تا12 ماه

رشد کودک 6تا12 ماه:

کودک در این سن بیشتر و بیشتر می فهمد و می خواهد خودش سعی کند مشکلات را حل کند. اکثر کودکان در حال حاضر اجتماعی تر هستند، اما ممکن است دوره ای داشته باشند که از چیزهای خارجی خجالت و ترس داشته باشند. زبان رشد می کند و برخی از کودکان اولین کلمه خود را می گویند. بسیاری از کودکان خزیدن و بلند شدن را یاد می گیرند. برخی اولین قدم های خود را برمی دارند.

همه کودکان منحصر به فرد هستند و رشد خاص خود را دارند. با این حال، برخی از ویژگی ها وجود دارد که برای اکثر کودکان در یک گروه سنی رایج و معمولی است. اینها در اینجا توضیح داده شده است. مجله اینترنتی ضدایکس

نحوه رشد کودکان می تواند بسیار متفاوت باشد. برای درک و شناخت کودک خود، ممکن است لازم باشد در مورد رشد کودک 0-6 ماهگی یا در مورد رشد کودک 1-2 سال مطالعه کنید.

رشد در دوره های مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود

در سال اول زندگی، کودک سریعتر از هر زمان دیگری در زندگی خود رشد می کند.

رشد در دوره‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی پیش می‌رود و می‌تواند از کودکی به کودک دیگر، حتی بین خواهر و برادر، بسیار متفاوت باشد.

شرایط و رویدادهای فردی وجود دارد که می تواند بر چگونگی رشد کودک چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تأثیر بگذارد. مثلاً اگر کودک نارس به دنیا آمده باشد ، ناتوانی داشته باشد یا در حال تجربه یک تغییر اساسی در زندگی باشد.

شما باید در رشد کودک فعال باشید

کودک کاملاً به بزرگسالان وابسته است. شما و سایر افرادی که به کودک نزدیک هستند،

کودک زمانی احساس امنیت می‌کند که بزرگسالان به آن‌ها اهمیت می‌دهند و درک می‌کنند که به چه چیزی نیاز دارند. از جمله چیزهای دیگر، این است که او باید غذا بخورد، بخوابد، به شما نزدیک باشد و معاشرت کند و دنیا را با شما کشف کند.

6تا 8 ماهگی نوزاد چگونه فکر می کند، چقدر می فهمد و چطور احساس می کند

کودک اغلب سعی می کند مشکلاتی را حل کند، مانند اینکه چگونه به یک اسباب بازی که در فاصله ای دورتر است برسد. کودک با دست و دهان می‌آموزد که چه چیزهایی  نرم یا سخت، سرد یا گرم، خیس یا خشک هستند. با مشارکت و گفتن آنچه کودک می بیند، انجام می دهد و تجربه می کند، کودک را تشویق به ادامه یادگیری می کنید.

بسیار رایج است که کودکان در مورد چیزهایی که نمی دانند کمی خجالتی یا نگران باشند. کودکان همچنین می توانند برای عادت کردن به چیزهای جدید وقت بگذارند.

در مقطعی از سنین کودکان معمولاً حس کنجکاوی در مورد دنیای بیرون کمی کاهش می یابد. کودک بیشتر وابسته می شود و به دنبال صمیمیت بیشتر با شما و سایر بزرگسالانی که به آنها نزدیک است. معمولاً کودکان از ناشناخته ها ترس از خود نشان می دهند و وقتی افرادی را که نمی شناسند خیلی به شما نزدیک می شوند و شروع به گریه می کنند. کودکان همچنین می توانند از افرادی که زیاد ملاقات کرده اند خجالت داشته باشند. اینکه کودکان ترسو و خجالتی هستند معمولا موقتی است.

ترس به این موضوع مربوط می شود که او یاد می گیرد شما یکی از مهم ترین افرادی هستید که در صورت نیاز از او محافظت می کنید. همچنین آرام شدن و آرامش کودک توسط افرادی که کمتر آنها را می شناسد دشوارتر است. کودک باید بتواند با سرعت خود به افراد و موقعیت های مختلف نزدیک شود وهمچنین عادت کردن به چیزهای جدید ممکن است زمان ببرد.

امنیت و نزدیکی

برخی از کودکان با بی قراری بیشتری شروع به خوابیدن می کنند.این مشکل نیازمند زمان است تا کودک خودش را با روتین ها وقف دهد.  کودکان در این سن می توانند کمی وابسته باشند. ممکن است به این دلیل باشد که آنها می خواهند مطمئن شوند که شما آنجا هستید و ببینید آنها چه می کنند، تا جرات کشف و کاوش را داشته باشند. شما و دیگرانی که به کودک نزدیک هستید به عنوان یک سکوی امنیت مهم هستند که وقتی آنها محیط اطراف خود را پیدا می کنند به آن بازگردند.

با تلاش برای درک و تفسیر عبارات یکدیگر، شما یاد می گیرید که با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. کودک می تواند به شیوه خود اعلام کند که چه زمانی می خواهد غذا بخورد، بخوابد یا بازی کند. کودک وقتی چیزی می خواهد به جای جیغ زدن می تواند فریاد بزند.

در این سن، کودک شروع به توجه به کودکان دیگر می کند.

خواندن  مراقبت از کودکان بیمار در خانه

حرف زدن با کودک

برای کودک، این که به او بگویید و صحبت کنید و زمانی که سعی می کند با شما ارتباط برقرار کند به او پاسخ دهید، هیجان انگیز است. مهم نیست که کودک همه حرف های شما را نمی فهمد، مهم این است که شما صحبت کنید و کودک احساس خوبی پیدا کند که شما در حال معاشرت هستید. به عنوان مثال، می توانید در مورد آنچه کودک می بیند و تجربه می کند بگویید.

 بدن و نحوه حرکت نوزاد در 8تا6 ماهگی

در این سن، بسیاری از کودکان می توانند برای مدتی بدون حمایت بنشینند. برخی از کودکان شروع به حرکت می کنند. در ابتدا کودک بیشتر به سمت عقب شناور می شود و روی زمین می چرخد. برخی دیگر با کمک بازوها یا با کمک یک پا روی باسن خود را به جلو می‌کشند.

بیشتر کودکان سعی می کنند روی زانو و دستان خود قرار بگیرند و در نهایت خزیدن را یاد می گیرند. بعضی از بچه ها اصلا نمی خزند.

 

در این سن، بسیاری از کودکان شروع به انجام این کار می کنند:

  • اشیا را همزمان در هر دو دست نگه می دارد. وسایل را بین دستان خود حرکت می دهند.
  • با تکان دادن، پرتاب کردن و انداختن اشیا به روش های مختلف آنها را بررسی می کند.
  • از حالت نشسته به حالت خزیدن حرکت می کند.
  • غذا را با دست از بشقاب برمی د ارد.
  • اراده خود را با بستن دهان و برگرداندن سر در هنگام سیر شدن نشان می دهد.

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • قابلمه ها، درب ها، همزن ها و قاشق هایی را که کودک می تواند به عنوان ابزار داشته باشد، انتخاب کنید.
  • برای اینکه کودک بتواند به تنهایی غذا بخورد، کمی آموزش لازم است. می توانید ساندویچ های کوچکی درست کنید و جلوی کودک بگذارید. برداشتن تکه ها و آوردن آنها به دهان راهی عالی برای آموزش است.
  • به کودک اجازه دهید غذا را کاوش کند و با آن سروکله بزند.
  • اجازه دهید کودک فضایی برای حرکت داشته باشد. برای کودک مهم است که بداند بدن چه احساسی دارد و چگونه می تواند حرکت کند.
  • به کودک اجازه دهید از اسباب‌بازی‌های چرخ‌دار استفاده کند، فشار دادن آنها به جلو و خزیدن بعد از آن می‌تواند سرگرم کننده باشد.
  • به کودک اجازه دهید با توپ بازی کند، بازی با توپ اغلب سرگرم کننده است و برداشتن آن آسان است.

درک و احساس کودک در سن 8تا10 ماهگی

در این سن، بسیاری از کودکان درک می کنند که چیزی می تواند وجود داشته باشد، حتی اگر قابل مشاهده نباشد. اگر در حال بازی هستید و یک اسباب بازی را زیر پتو پنهان کرده اید، کودک می تواند به خاطر بیاورد و نشان دهد که کجاست، شاید با بلند کردن پتو.

حالا کودک می تواند هدفمندتر به کاوش و جست و جو  بپردازد و گاهی اوقات خودش بنشیند و سعی کند مشکلات را حل کند. به عنوان مثال، می تواند در مورد یادگیری باز و بسته کردن یک در باشد.

کودک یاد می گیرد که بفهمد اشیا چگونه به هم مرتبط هستند. کودک می خواهد بزرگسالان یا خواهر و برادرها در بازی حضور داشته باشند. کودک با این که بتواند تمام حواس خود را در زندگی روزمره با کمک شما به کار گیرد، بهتر همه چیز را یاد می گیرد.

کودک می تواند کمدها و کشوها را باز کند تا ببیند چه چیزی در آنجا پنهان شده است. کودک با بررسی اشیا با دست و دهان خود می آموزد که کارها و ارتباط آنها با یکدیگر چگونه است. پرتاب کردن، ضربه زدن، مکیدن و گاز گرفتن اشیا نیز راهی برای بررسی است. تکرار اساس نحوه یادگیری کودک است.

حافظه کودک در 8تا10ماهگی

حافظه به خوبی رشد کرده است و کودک در طول روز انتظار چیزهای خاصی را دارد، مانند برنامه های معمول برای زمان غذا خوردن، تعویض پوشک و خواب.

در این سن، معمولاً کودکان این کار را انجام می دهند:

  • با تکان دادن، پرتاب کردن و انداختن اشیا به روش های مختلف آنها را بررسی می کند.
  • افراد خاص و اسباب بازی های خاصی را ترجیح می دهد.
  • در نزدیکی غریبه ها کمی خجالتی یا مضطرب هستند.
  • می توانند با بی قراری بیشتری بخوابند و با شروع به کاوش در محیط اطراف، بیشتر رویا ببینند.
  • کارهای روزمره را دوست دارد.
  • شروع به استفاده از چیزهایی می کند که در نظر گرفته شده است، مانند فشار دادن تلفن ها و کنترل از راه دور.

نکاتی در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • اجازه دهید کودک بررسی کند که چه چیزی شبیه و متفاوت است.
  • بچه ها معمولاً دوست دارند آجرهایی را روی هم بچینند که بعداً می توانند آن ها را خراب کنند.
  • برای کودک بسیار سرگرم کننده است که بتواند اتفاقاتی را خودش بسازد. این می تواند فشار دادن دکمه ها، زدن زنگ یا باز کردن در باشد. باعث می شود کودک به روش های جدید فکر کند.
خواندن  ضربه به سر کودک

در 8تا10 ماهگی کودک چگونه ارتباط برقرار می کند

در این سن، شما و فرزندتان می توانید چیزهای جالب تری را با هم کشف کنید. برای کودک لازم است که بفهمد جهان چگونه است. به اشتراک گذاشتن تجربیات برای کودک خوب است و بر نحوه رشد او در روابط با دیگران تأثیر می گذارد. کشف چیزها با هم به کودک کمک می کند تا بعداً چیزها را در قالب کلمات بیان کند و از زبان برای معاشرت استفاده کند.

کودکان قبل از اینکه بتوانند صحبت کنند، کلمات را می فهمند و می توانند آن را با مراجعه به خواهر یا برادر یا خرس عروسکی هنگام گفتن نام آن نشان دهند.

کودکان در این سن علاقه به کتاب‌های لمسی با تصاویر بزرگ و رنگارنگ از اشیایی دارند که می‌شناسند.

اگر کودک شروع به گفتن اولین کلمات خود کرد، می توانید با تکرار آنچه می گوید و نشان دادن شادی و غرور از کاری که می تواند انجام دهد، او را تشویق کنید که به این کار ادامه دهد.

با کودک صحبت کنید

برای کودک، این که به او بگویید و صحبت کنید و زمانی که سعی می کند با شما ارتباط برقرار کند به او پاسخ دهید، رشد و هیجان انگیز است. فرقی نمی کند که کودک هر چه می گویید را متوجه نشود. نکته مهم این است که کودک از اینکه شما در حال معاشرت هستید احساس خوبی پیدا کند. به عنوان مثال، می توانید در مورد آنچه کودک می بیند و تجربه می کند بگویید. آنچه کودک می گوید را تکرار کنید. به صداها، حرکات و نگاه های کودک پاسخ دهید. شما به نوبت تمرین می کنید و کودک تحریک می شود تا صداهای مختلف را تقلید کند.

در پایان این دوره، برای بسیاری از کودکان معمول است که این کار را انجام دهند:

  • صدای مورد علاقه ای دارد که اغلب آن را تکرار می کند.
  • شروع به گفتن اولین کلمات واقعی مانند “نگاه” می کند.
  • نشان می دهد که بسیاری از کلمات را می فهمد.
  • به آهنگ هایی که معمولاً با هم می خوانید پاسخ می دهد.
  • پیگیر است و علاقه خود را به راحتی از دست نمی دهد.
  • نارضایتی یا ناامیدی را با پرتاب کردن اشیا روی زمین یا قیافه نشان می دهد.
  • از حرکات ساده برای بیان خود استفاده می کند، مانند تکان دادن سر برای نه گفتن.

نکاتی در مورد سرگرم کردن کودکان

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • به تصاویر یک کتاب اشاره کنید و به آن‌ها بگویید چیزها چه نامیده می‌شوند و شاید چگونه صدا می‌کنند. اجازه دهید کودک با  حرکات بدن، با اشاره یا فقط نگاه کردن، با تصاویر صحبت کند.
  • با هم به چیزها نگاه کنید و آنچه را که کودک می بیند با کلمات بیان کنید.
  • به نوزادتان بگویید در طول روز چه کار می کنید و چه کاری باید انجام دهید: «حالا که غذا را تمام کردی، ما می رویم و پوشک را عوض می کنیم».

تمرین نشستن

بسیاری از کودکان خم کردن زانو و نشستن را نیز از حالت ایستاده تمرین می کنند. در آغاز، به چیزی محکم نیاز است که بتوان آن را حفظ کرد.

هنگامی که کودک می تواند بلند شود و بایستد، باید مطمئن شوید که مبلمان نمی تواند واژگون شود یا کودک نمی تواند وسایلی مانند رومیزی، لامپ و کامپیوتر را از روی آن ببرد. در صورت امکان پایه تخت نوزاد را پایین بیاورید تا از تخت بیفتد.

دندان ها

شاید اولین دندان ها  در این سن کمی در آمده باشند . کودک از آرواره ها برای خرد کردن غذا استفاده می کند و زبان را برای ایجاد صداهای جدید و سرگرم کننده آزمایش می کند.

بازی های سرگرم کننده با کودک

  • توپ ها را برای یکدیگر بغلتانید.
  • به کودک اجازه دهید بسته ها را باز کند، صدای خش خش کاغذ و رشته ها سرگرم کننده است.
  • اسباب بازی ها را در کشوها قرار دهید و از کودک بخواهید که کشوها را باز کند.
  • اجازه دهید کودک به تنهایی از لیوان و بطری بنوشد. یک لیوان خوب انتخاب کنید که محکم باشد و دو دسته داشته باشد.
  • اجازه دهید کودک در وعده های غذایی از قاشق استفاده کند، حتی اگر بیشتر برای ضربه زدن استفاده می شود.
  • وسایل روزمره معمولا بهترین اسباب بازی ها هستند، مانند درب وسایل پلاستیکی، لیوان و بطری های پلاستیکی.

احساسات کودک

کودک می تواند به طور فزاینده ای احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. مثلاً می‌تواند این باشد که اگر کسی در محیط خوشحال است، کودک خوشحال می‌شود، یا اگر کسی در محیط تعجب می‌کند، تعجب می‌کند.

کودک متوجه می شود که می تواند بر اطراف خود تأثیر بگذارد. وقتی کودک گریه می کند، انتظار دارد کسی بیاید و کمک کند.

خواندن  نکاتی برای حرکت دادن کودکان

بسیاری از کودکان کنجکاوتر می شوند و برای کشف افراد و چیزهای دیگر آماده می شوند. جرات بیشتری دارند. ترس از چیزهای عجیب در این سن برای بسیاری از کودکان کاهش می یابد.

خیلی از بچه ها دوست دارند جایی باشند که والدینشان هستند و معمولا رفتار آنها را تقلید می کنند. حرکت در میان کاسه ها و قابلمه های کابینت آشپزخانه و درگیر شدن و «کمک کردن» به آشپزی اغلب برایشان سرگرم کننده است.

اراده کودک

اکنون اراده خود کودک به وضوح بیشتر و بیشتر احساس می شود. کودک می خواهد خودش را بشناسد و ممکن است وقتی شما می خواهید کمک کنید اعتراض کند.

کودک می تواند به خود و اینکه چگونه با چیزهای مختلف کنار می آید احساس غرور کند. خوب است که کودک سعی کند به تنهایی کارها را مدیریت کند، حتی اگر زمان زیادی طول بکشد یا با کمی اشتباه پیش برود.

تقلید و تکرار در یادگیری

بسیاری از کودکان بازی هایی را که می توان از آنها تقلید کرد و بازی هایی که در آن شما به نوبت کارهایی را انجام می دهید دوست دارند. کودک دوست دارد تکرار کند، بارها و بارها با دست و دهانش لمس می کند، تکان می دهد و اشیا را پرت می کند. برای شما این می تواند یک چیز معمولی باشد، اما برای کودک فرصت جدیدی برای یادگیری چیزی است.

نحوه ارتباط کودک در سن10تا12 ماهگی

در این سن، کودکان می توانند نگاه خود را با اشاره شخص دیگری دنبال کنند. کودک شروع به استفاده از حرکات برای برقراری ارتباط می کند، مانند نشان دادن و اشاره کردن. برخی از کودکان در سن 8 ماهگی اشاره کردن را باد می گیرند، برخی دیگر تا سن 16 ماهگی. پس از 1 سالگی، اغلب اوقات کودک به طور همزمان اشاره می کند و صدا تولید می کند. سپس کودک با اشاره و صدا به چیزی علاقه نشان می دهد.

نشان دهید که منظور کودک را درک کرده اید

کودک از صدا همراه با حرکات و چهره استفاده می کند تا دیگران منظورش را  بفهمند. او ممکن است به چیزهایی که می خواهد اشاره کند، علاقه مند به نظر برسد یا سر تکان دهد. درک منظور کودک همیشه آسان نیست. وقتی نشان می‌دهید که می‌دانید کودک چه می‌خواهد بگوید و آن را در قالب کلمات بیان می‌کنید، به کودک یاد می‌دهید که خودش آن را بیان کند. بسیاری از اتفاقات روزانه به کودک اجازه می دهد تا برقراری ارتباط را تمرین کند، برای مثال زمانی که غذای بیشتری در بشقاب می خواهد یا نیاز به تعویض پوشک دارد.

کودک شروع به درک این موضوع می کند که تصاویر چیزی واقعی را نشان می دهند. وقتی کودک به عکسی با یک سگ اشاره می کند، کودک می گوید که می داند که این تصویر نشان دهنده یک سگ واقعی است. بچه ها اغلب قبل از اینکه کارتون را بفهمند، عکس ها را می فهمند.

هنگام خواندن یا گفتن چیزی، کودک ممکن است برای مدت کوتاهی صبور باشد. به کارهایی که کودک انجام می دهد و اینکه چقدر علاقه مند به نظر می رسد توجه کنید. می توانید سعی کنید طول داستان را با آنچه برای کودک مناسب به نظر می رسد تنظیم کنید.

در این سن، بسیاری از کودکان این کار را انجام می دهند:

  • می تواند شروع به اشاره به اشیاء ساده مانند لامپ یا ساعت کند.
  • سعی در تقلید کلمات
  • از دستورات ساده مانند برداشتن چیزی، دست زدن به چیزی، در آغوش گرفتن یا بوسیدن چیزی یا دست دادن پیروی می کند.
  • نه می گوید، و معنی آن را می داند. اغلب با تکان دادن سر، نه را تقویت می کند.

اجازه دهید کودک با سرعت خودش رشد کند

معمول است که رشد کودک خود را با سایر کودکان مقایسه کنیم. اما تلاش برای سرعت بخشیدن به توسعه هیچ فایده ای ندارد. کودکان با سرعت های متفاوتی رشد می کنند، حتی بین خواهر و برادر. برخی از کودکان از اینکه می توانند بخزند خوشحال هستند و ترجیح می دهند بنشینند و بازی کنند تا مثلاً بلند شوند و راه رفتن را تمرین کنند.

سعی کنید روی کارهایی که فرزندتان می تواند انجام دهد تمرکز کنید نه روی کارهایی که نمی تواند. وقتی کودکان برای کارهایی که می توانند انجام دهند تشویق می شوند و مورد  توجه قرار می گیرند، می خواهند کارهای بیشتری انجام دهند، زیرا توجه را دوست دارند.

وقتی کودک می‌خواهد شروع به بالا رفتن کند، می‌توانید به او نشان دهید که چگونه از پله‌ها، تخت‌خواب‌ها و مبل‌ها به عقب بخزد. البته لازم است یک فرد بالغ در ابتدا از کودک مراقبت کند. معمولاً بچه ها می خواهند بارها کارهای جدید انجام دهند. همراه کودک باشد و به جای نه گفتن به او آموزش دهید. شما به عنوان والدین مسئول امنیت فرزندتان هستید. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد کودک را از موقعیت هایی که می تواند خطرناک باشد، دور کنید.

آموزش دستشویی رفتن

نمی توان سن دقیقی را بیان کرد که چه زمانی برای شروع آموزش به کودک برای جلوگیری از ادرار کردن در پوشک خوب است . برخی از کودکان آماده هستند تا زودتر ادرار کردن را در توالت را شروع کنند و برخی دیگر زمان لازم را احتیاج دارند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
15 − 11 =


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا