پزشک و سلامترشد و تکامل کودکانکودکان و بارداری

رشد کودک در سنین 6-7 سال

4.8/5 - (5 امتیاز)

رشد کودک در سنین 6-7 سال:

در این سن برای بسیاری از کودکان اتفاقات زیادی می افتد، هم اینکه چگونه فکر می کنند و درک می کنند و هم اینکه می توانند از نظر فیزیکی کارهای بیشتری را  انجام دهند. خیلی ها شروع به درک زمان کرده اند و متوحه شده اند زندگی به روش های مختلف تغییر می کند.

این متن برای شما به عنوان یک بزرگسال در نظر گرفته شده است. مجله اینترنتی ضدایکس

همه کودکان منحصر به فرد هستند و رشد متفاوتی دارند. با این حال، برخی از ویژگی ها وجود دارد که برای اکثر کودکان در یک گروه سنی رایج و معمولی است. اینها در اینجا توضیح داده شده است.

روند رشد در سنین مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود

رشد در دوره‌های سنی مختلف با سرعت‌های متفاوتی پیش می‌رود و می‌تواند از کودکی به کودک دیگر، حتی بین خواهر و برادر، بسیار متفاوت باشد.

در ارتباط با یک دوره رشد جدید، کودک ممکن است گاهی مضطرب شود، خلق و خوی خود را تغییر دهد و بیش از گذشته به نزدیکی یا توجه نیاز داشته باشد.

شرایط و رویدادهای فردی وجود دارد که می تواند بر چگونگی رشد کودک چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تأثیر بگذارد. برای مثال، اگر کودک نارس به دنیا آمده باشد، ناتوانی داشته باشد یا در حال تجربه یک تغییر عمده در زندگی باشد.

تاثیر نقش والدین در رشد کودک

کودک از هر نظر در رابطه با رشد به شما نیاز دارد. حضور شما برای مواردی مانند غذا و مراقبت از کودک لازم و ضروری است، اما همچنین برای اینکه کودک بتواند عزت نفس خوبی داشته باشد نحوه برخورد و بودن شما کنارش بسیار اهمیت دارد.

کودک چگونه فکر و درک می کند

اینکه کودک چگونه می تواند چیزها را تصور کند دائما در حال تغییر است. در این سن، تخیل و تفکر انتزاعی می تواند برای کودک بسیار سرگرم کننده باشد. تفکر انتزاعی به این معنی است که کودک چیزهایی را که در زمان حال وجود ندارد یا نمی توان آنها را لمس کرد، مانند قد، وزن، اعداد، اندازه، شکل ها و رنگ ها را درک می کند.

احساس کودک در مورد خودش

نحوه رفتار کودک با اطرافیانش تا حد زیادی تعیین می کند که کودک در مورد خودش چه فکر و چه احساسی دارد. اگر با کودک محترمانه رفتار شود و مورد تایید قرار گیرد، برای کودک راحت تر است که درباره خودش چیزهای خوبی بیندیشد. این به نوبه خود باعث می شود کودک شجاع تر باشد و جرات بیشتری پیدا کند و سپس می تواند توجه مثبت بیشتری از اطرافیانش به خود جلب کند.

به همین ترتیب، اگر کودک مورد انتقاد مداوم و توجه منفی قرار گیرد، ممکن است در یک دور باطل قرار گیرد.

کودک باید آنچه را که دوست دارد و می خواهد امتحان کند

برای کودک مهم است که بتواند آنچه را که می تواند، دوست دارد و می خواهد امتحان کند. این بر نحوه تفکر کودک در مورد خودش تأثیر می گذارد. همچنین مهم است که کودک کشف کند که در محیط چه چیزهایی را دوست دارد و یا دوست ندارد، می خواهد و یا نمی خواهد. از آنجایی که با خود کودک با احترام به اراده‌اش رفتار می‌شود، و همچنین با شنیدن اینکه دیگران چگونه می‌خواهند و چگونه فکر می‌کنند، کودک می‌آموزد که اشکالی ندارد که متفاوت فکر کند و متفاوت بخواهد.

چگونه کودک زمان را درک می کند

کودکان در سن 6 سالگی اغلب به این فکر می کنند که زمان چیست و شروع به درک چگونگی ارتباط چیزهای مختلف می کنند. می توانید در مورد ساعت چند ساعت یا در مورد روزها و فصول مختلف سؤالاتی دریافت کنید.

کودک شباهت ها و تفاوت ها را با هم مقایسه می کند. او می تواند شروع به درک مفاهیمی مانند بزرگتر، بزرگترین، کوچکتر، کوچکترین، سبک ترین و سنگین ترین کند.

برخی از کودکان در این سن می توانند جزئیات روز خود را بگویند، برخی دیگر هم نمی توانند به یاد بیاورند که امروز برای ناهار چه خورده اند.

تخیل کودک می تواند هم مضطرب و هم ترسناک باشد

تخیل زیاد کودک و درک کودک از اتفاقات می تواند کودک را مضطرب کند و یا او را بترساند. ترس کودکان در این سن از موقعیت ها یا چیزهای خاص غیرمعمول نیست. به عنوان مثال، کودکان ممکن است از چیزهایی که ممکن است برای بدن اتفاق بیفتد بترسند، مانند آسیب رساندن به خود و بیمار شدن. برخی از نمونه های دیگر ترس از تاریکی، رعد و برق یا حیوانات خاص است.

برخی از کودکان ممکن است از رفتن به مهمانی ها، ملاقات با افرادی که به خوبی نمی شناسند یا از انجام کارهای دیگری که فکر می کنند ترسناک هستند بترسند.

نگرانی های کودک را جدی بگیرید

نگرانی های کودک مانند سوالات و افکار در مورد مرگ را جدی بگیرید. اگر نمی دانید کودک چه چیزی را می فهمد، دانستن اینکه چه پاسخی بدهید و بگویید چه چیزی می تواند دشوار باشد. با پرسیدن از کودک در مورد اینکه او چه فکری می کند، ایده ای به دست می آورید که در چه سطحی از بلوغ صحبت کردن منطقی است. می‌توانید در این سؤال‌ها بگویید که چگونه فکر می‌کنید، روش‌های فکری بسیار دیگری وجود دارد و کودک حق دارد نظر خود را داشته باشد.

در این سن، خواب دیدن زیاد رایج است. اغلب کودکان گاهی اوقات کابوس می بینند . نگران بودن بخشی از رشد است و اضطراب اغلب در رویاها ظاهر می شود. با کودک در مورد آنچه فکر می کند و احساس می کند صحبت کنید. می تواند به کودک کمک کند تا راحت تر بخوابد. اگر حال کودک خوب است، لازم نیست نگران باشید.

صحبت کردن در مورد احساسات

در این سن، بسیاری از کودکان ممکن است شروع به ابراز خشم خود به جای عمل کنند. شما می توانید با تلاش برای بیان آنچه که کودک احساس می کند در کلمات به او کمک کنید. به عنوان مثال: “به نظر می رسد که شما اکنون غمگین هستید”. گاهی اوقات ممکن است کودک غمگین باشد حتی اگر مثلاً با عصبانیت واکنش نشان دهد. شما همچنین می توانید سعی کنید در مورد آن صحبت کنید. به عنوان مثال: “شما عصبانی به نظر می رسید، اما ممکن است احساس غمگینی کنید؟”.

در مورد احساسات کودک شوخی نکنید، وانمود نکنید که بی ارزش است. آنچه کودک تجربه می کند واقعی و مهم است و بخشی از تفکر و احساس کودک در مورد خودش است.

از کنایه استفاده نکنید

کودکان در این سن طنز را درک نمی کنند. اگر شما به عنوان یک بزرگسال یک چیز می گویید اما منظور دیگری دارید، معمولاً کودکان احساس سردرگمی و ناامنی می کنند.

بعد از مشاجره صحبت کنید

وقتی کودک پس از نزاع یا طغیان آرام شد ، می‌توانید بپرسید که هنگام دعوای شما چه احساسی داشت. شما همچنین می توانید بگویید چه احساسی برای شما به وجود آمده است . می تواند خوب باشد که کودک احساسات و تجربیات خود را با کلمات بیان کند. صحبت کردن می تواند باعث شود که رابطه ای امن داشته باشید.

نحوه رفتار کودک با دیگران – رشد اجتماعی

بازی با دوستان برای رشد اجتماعی کودکان مهم است. با بودن با دیگران، کودکان می توانند یاد بگیرند که توجه نشان دهند، تعارضات را حل کنند و بازی کنند.

شروع به مدرسه

شروع یا رفتن به مدرسه می تواند تفاوت زیادی با رفتن به پیش دبستانی، مهد کودک خانواده یا خانه نشینی داشته باشد. این به معنای انتظارات جدیدی است که کودک می‌تواند، از جمله موارد دیگر، زمان‌ها را متناسب کند، دستورالعمل‌ها را بفهمد و لباس‌ها و چیزهای خود را پیگیری کند.

تغییر می تواند فوق العاده، هیجان انگیز و دشوار باشد. اینکه کودک چگونه مدرسه را تجربه می کند، از جمله به شخصیت کودک و اینکه در چه سنی از رشد عقلی خود قرار دارد، بستگی دارد. البته چگونگی آن در مدرسه نیز مهم است.

بسیاری از کودکان احساس خوبی دارند و با کنار آمدن با موقعیت های جدید تقویت می شوند. برای دیگران، چالش های جدید ممکن است عالی باشند. شما با اجازه دادن به کودک برای واکنش‌های متفاوت و درک اینکه در حال گذر از یک تغییر بزرگ است، پشتیبان خوبی هستید.

کودک یاد می گیرد که همکاری کند

این واقعیت که کودکان درک می کنند که به دیگران وابسته هستند به این معنی است که آنها اغلب سعی می کنند بیشتر همکاری کنند، هم با کودکان و هم با بزرگسالان. کودکان همچنین در بحث کردن برای هدف خود بهتر می شوند. کودکان اغلب می توانند بسیار سرسخت باشند و بر اساس دانش جدید خود از نحوه کار و ارتباط همه چیز متقاعد شوند.

به حرف یکدیگر گوش دهید

وقتی کودک با دیگران صحبت می کند، بهتر می فهمد طرف مقابل چه فکر و چه احساسی دارد. برای داشتن رابطه ای که در آن به یکدیگر اعتماد و احترام بگذارید، مهم است که واقعاً به صحبت های کودک گوش دهید. کودک همچنین باید درک کند که گوش دادن به دیگران مهم است. به این فکر کنید که چگونه با یکدیگر صحبت می کنید و آیا معمولاً بدون وقفه گوش می دهید یا خیر.

توانایی کودک در سنین 6-7

در سنین 6-7 سالگی، معمولاً کودک این کارها را به خوبی انجام می دهد:

  • درک می کند و فکر می کند که همکاری با دیگران خوب است.
  • توانایی خود را با رقابت با دیگران می سنجد.
  • شروع به درک اینکه دیگران چگونه او را درک می کنند.
  • صبور بودن را تمرین می کند و منتظر نوبت خود می ایستد.
  • با دیگران بحث می کند و راه حلی می یابد.
  • دندان های شیری را از دست می دهد و دندان های دائمی جای آن را می گیرد .
  • گرسنه تر می شود و بیشتر غذا می خورد.
  • از تفاوت های جسمانی دختر و پسر آگاه است.
  • دوچرخه سواری بدون کمکی را تمرین می کند.
  • روی یک پا می پرد.
  • طناب زدن را یاد می گیرد.
  • پرتاب، لگد و دریافت توپ.
  • یادگیری شنا را شروع می کند.

سرگرمی کودک در این سن

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • انواع بازی ها را با هم انجام دهید.
  • به کودک اجازه دهید دنیای خود را برای مثال با حضور در طبیعت، گشت و گذار، بازدید از کتابخانه ها و موزه ها کشف کند.
  • یک باغ کوچک در بالکن درست کنید. در گلدان های کوچک می توانید ادویه ها و گل های مختلف بکارید.
  • اگر کودک در مورد روزها و زمان ها سوال کرد، یک سالنامه و یک ساعت به او بدهید.
  • اسم بازی بسازید، غزل بازی کنید و برای کودک معما بگویید.
  • بازی های قافیه ای انجام دهید، معمولا سرگرم کننده است و به رشد زبانی کودک نیز کمک می کند.
  • داستان های خنده دار بگویید و کتاب های خنده دار بخوانید.
  • چندین بازی ویدئویی و کامپیوتری خوب و آموزشی وجود دارد که کودکان می توانند از آنها استفاده کنند.
  • با هم کتاب بخوانید و کلمات جدید را امتحان کنید.
  • اجازه دهید کودک برخی از فعالیت های اوقات فراغت را امتحان کند.
  • بگذارید زمانی برای بازی و استراحت وجود داشته باشد.
  • اجازه دهید کودک با لگو هر چیزی را بسازد، لباس برای عروسک ها را برش دهد و بدوزد یا هر چیز دیگری که نیاز به دقت و تمرکز دارد.
  • پرش با قیچی و درست کردن کاردستی

زبان و ارتباطات

در سن 6 سالگی، یادگیری بسیاری از لغات جدید برای کودکان عادی است و آنها خوشحال می شوند که آنها را آزمایش کنند. برخی از کودکان به مطالعه علاقه مند می شوند. کودکان در این سن اغلب از قافیه ها، و داستان های خنده دار استقبال می کنند.

در حال حاضر راه های ارتباطی توسعه یافته است و کودکان موضوع گفتگو را به شیوه ای نرم تر تغییر می دهند.

کلمات زشت و زننده می توانند هیجان انگیز باشند

برای بسیاری از کودکان نیز آزمایش این که کلمات زشت و زننده می تواند تأثیر بگذارد هیجان انگیز است. اینها اغلب کلماتی هستند که از دوستان بزرگتر یاد می گیرند.

مهم است که شما الگوی خوبی باشید و از کلماتی که نمی خواهید فرزندتان استفاده کند استفاده نکنید. اگر کودک فحش می دهد یا کلمات زشتی می گوید عصبانی نشوید. در عوض، بپرسید که آیا کودک می‌فهمد چه می‌گوید یا نه، و در غیر این صورت معنی آن را توضیح دهید. همچنین به دیگران بگویید که در صورت استفاده از آن ممکن است غمگین یا عصبانی شوید.

معنی کلمات را آزمایش می کند

وقتی کودکان برای اولین بار کلمه ای را کشف می کنند، حدس می زنند که این کلمه چه معنایی دارد. سپس کودک معنی را در موقعیت های مختلف آزمایش می کند. اگر کودک متوجه شود که معنای کلمه چیز دیگری است، کودک تفسیر خود را از کلمه تغییر می دهد. می تواند خوب باشد که با کودک در مورد معنای کلمات مختلف صحبت کنید. هنگام صحبت کردن، از افکار کودک در مورد کلمه شروع کنید.

رسانه های مختلف

تصورات متفاوتی در مورد تأثیر صفحه نمایش های مختلف مانند رایانه، تلویزیون، تبلت و تلفن همراه بر کودکان وجود دارد. مهم است که زمان استفاده از نمایشگر را جایگزین زمانی که شما با هم هستید، یا زمانی که کودک مجاز به حرکت و بازی در فضای باز است را نگیرد. بسیاری از برنامه‌های ویدیویی، بازی‌های ویدیویی و بازی‌های رایانه‌ای که با سن و توانایی کودک تطبیق داده می‌شوند، می‌توانند سرگرم‌کننده و خوب به عنوان یادگیری باشند، اما نباید تنها راهی باشند که کودک چیزهایی را یاد می‌گیرد.

شما به عنوان یک والدین حدودی را در اطراف خود تعیین می کنید و به کودکان یاد می دهید که با رسانه های مختلف کار کنند. شما تصمیماتی می گیرید که فکر می کنید برای فرزندتان بهترین است. یک توصیه کلی این است که از افراط و تفریط اجتناب کنید. هرگز اجازه ندهید کودک به صفحه نمایش نزدیک شود، می تواند باعث ضعبف شدن چشم کودکان شود. دسترسی نامحدود کودکان به صفحه نمایش مضر است و با سایر فعالیت های مهم رقابت می کند.

به این فکر کنید که  فرزندتان به اندازه کافی بالغ است تا کارها را انجام دهد. ممکن است بین کودکان هم سن متفاوت باشد. آنچه کودک باید به دنبال آن باشد را در شخصیت او تطبیق دهید. با کودک تماشا کنید، در مورد آنچه می بینید و تجربه می کنید صحبت کنید. شما یا یک خواهر یا برادر بزرگتر ممکن است نیاز داشته باشید که با بازی آشنا شوید و در صورت نیاز به کودک کمک کنید.

به خاطر داشته باشید که کودکان می توانند از چیزهایی بترسند که شما فکر نمی کنید از آنها بترسند.

محدودیت زمانی که کودک چقدر می تواند از صفحه نمایش استفاده کند. استفاده بیش از حد از صفحه نمایش قبل از خواب اغلب منجر به خواب ضعیف‌تر می‌شود . می توانید زمان را به روشی واضح محدود کنید، مثلاً زنگ تفریح  را تنظیم کنید تا کودک بتواند بازی و لحظه فعلی را به پایان برساند. با گفتن “اکنون فقط پنج دقیقه باقی مانده است” به کودک کمک کنید تا کار را تمام کند. همچنین به کودک احساس نظم دست می دهد.

به کودکان اجازه ندهید برنامه های بزرگسالان را تماشا کنند. برنامه های خبری نیز می توانند حاوی خشونت باشند. صدای ناخوشایند پس زمینه را خاموش کنید.

دیگر توانایی های کودک

در این سن معمولاً کودک این کار را انجام می دهد:

  • بازی می کند و قوانین را رعایت می کند.
  • معنی گذشته، حال و آینده را درک می کند.
  • می تواند دعوا و بحث کند تا اراده خود را به پایان برساند.
  • شروع به علاقه مند شدن به خواندن و نوشتن می کند.
  • نام خود را می نویسد.
  • سوالاتی مانند: تا کجا؟ چقدر بزرگ؟ چه ارتفاعی؟ چه مدت؟ می پرسد و برایش معنا پیدا می کند.

بدن و نحوه حرکت کودک

کنترل حرکات کودکان تا 6 سالگی ممکن است دشوارتر از قبل باشد. کاری که کودک به‌خوبی انجام داده است می‌تواند ناگهان دوباره دشوار شود. به عنوان مثال، ریختن نوشیدنی از یک کوزه در یک لیوان می تواند بدون ریختن آن دشوار باشد. این بخشی طبیعی از رشد است و به دلیل بی توجهی کودک نیست.

کودکان نیاز زیادی به حرکت دارند

کودکان 6 ساله نمی خواهند یک جا بنشینند. اینکه بچه ها در این سن از نظر جسمی مضطرب هستند لزوماً به این معنی نیست که آنها از نظر ذهنی مضطرب هستند یا مشکلی از راه دیگر وجود دارد. برخی از کودکان بیش از دیگران به تحرک نیاز دارند.

برای بسیاری از کودکان ممکن است انجام حرکات کوچکتر و ظریفتر مانند دوختن و نخ زدن مهره ها آسان باشد. کودکان در این سن اغلب می توانند کفش های خود را ببندند و با قیچی طرح ها و شکل ها را برش دهند.

به بدن خود افتخار می کنند

بسیاری به بدن خود افتخار می کنند و از کارهایی که بدن می تواند انجام دهد لذت می برند. این را تایید و تشویق کنید.

بدن خود و دیگران را بررسی کنید

در این سن، بچه ها شروع به درک این موضوع می کنند که دختر و پسر با هم فرق دارند. آنها همچنین دارند متوجه می شوند که مثلاً می توانید یکدیگر را ببوسید که معمولاً در بازی ها ظاهر می شود.

همچنین معمول است که کودکان خود و دیگران را بررسی کنند.

نکاتی در مورد چیزهای سرگرم کننده

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چه چیزی در این سن می تواند سرگرم کننده باشد آورده شده است:

  • اجازه دهید کودک بچسبد، از درخت ها بالا برود و بدن را کشش و کشش دهد.
  • اجازه دهید کودک برخی از فعالیت های اوقات فراغت را امتحان کند.
  • بگذارید زمانی برای بازی و استراحت وجود داشته باشد.
  • اجازه دهید کودک با لگو بسازد، عروسک ها را برش دهد یا هر چیز دیگری که نیاز به دقت و دقت دارد.
  • دستمال بازی های مختلف انجام دهید.
  • هاپسکاچ.
  • پرش.
  • پنج گانه را در بازی برای کودک و دوستان سازماندهی کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا