پزشک و سلامت

غذا و آشپزی برای بیماری سلیاک

امتیاز به این مطلب

غذا و آشپزی برای بیماری سلیاک : بیماری سلیاک به این معنی است که پروتئین گلوتن موجود در گندم، جو  باعث التهاب روده کوچک شما می شود. برای اینکه روده بهبود یابد، باید فقط غذای بدون گلوتن مصرف کنید. سپس دانستن اینکه کدام غذاها حاوی گلوتن نیستند مهم می شود.

خوردن غذاهای بدون گلوتن فقط در صورت ابتلا به بیماری سلیاک مهم است.

بیماری سلیاک  عدم تحمل گلوتن نیز نامیده می شود. علائم رایج ناراحتی معده، خستگی و کاهش وزن است. شما همچنین می توانید از ابتلا به بیماری سلیاک افسرده شوید، اما علائم می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.

بیماری سلیاک از بین نمی رود، اما شما باید در تمام عمر خود غذای بدون گلوتن بخورید.

بسیاری از افراد با خوردن غذای حاوی گلوتن علائمی را تجربه می کنند، اما در معاینه هیچ آسیبی به مخاط روده کوچک وارد نمی شود. سپس ممکن است مواد دیگری در غذاهای حاوی گلوتن وجود داشته باشد که می تواند علائم را توضیح دهد، مانند کربوهیدرات های خاص. درمان همچنان مانند بیماری سلیاک است، یعنی اجتناب از غذاهای حاوی گلوتن. اما معمولاً به اندازه بیماری سلیاک مهم نیست که غذا کاملاً بدون گلوتن باشد.

مجله خبری ضد ایکس

چی بخورم؟

شما می توانید هر غذایی که گلوتن ندارد بخورید.

غلات زیادی وجود دارند که به طور طبیعی بدون گلوتن هستند. به جای گندم و جو می توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • برنج، آرد برنج و بلغور برنج
  •  بلغور جو دوسر،
  • ارزن و گندم سیاه، و بلغور، پولک و کنجاله ارزن و گندم سیاه
  •  دانه های ذرت،
  • کوینو
  • آرد تهیه شده از بادام، نارگیل، سویا یا لوبیا
  • آرد هسته میوه،مانند  آرد شاه بلوط،

ماکارونی بدون گلوتن، غلات بدون گلوتن و نان بدون گلوتن نیز وجود دارد. آنها معمولا از جو، برنج، ارزن، ذرت، گندم سیاه یا سایر غلات طبیعی بدون گلوتن تهیه می شوند. آنها همچنین ممکن است از دانه هایی ساخته شده باشند که محتوای گلوتن آن حذف شده است. یک مثال نشاسته گندم بدون گلوتن است.

در اینجا نمونه هایی از غذاهای دیگر که گلوتن ندارند آورده شده است:

  • شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی
  • تخم مرغ
  • گوشت و ماهی
  • سبزیجات، سبزیجات ریشه ای، میوه ها و انواع توت ها
  • حبوبات
  • سیب زمینی، از جمله آرد سیب زمینی و پوفیبر
  • ادویه های خالص، اما توجه داشته باشید که مخلوط ادویه ها ممکن است حاوی گلوتن باشند.

به اندازه کافی برنج و محصولات برنج بخورید

برنج و محصولات برنج حاوی گلوتن نیستند و می توانند جایگزین خوبی برای بیماری سلیاک باشند. اما برنج می تواند حاوی آرسنیک باشد و مقادیر بیش از حد برنج می تواند مضر باشد، به خصوص برای کودکان.

اداره ملی غذا توصیه می کند که کودکان نباید بیش از چهار بار در هفته برنج یا محصولات برنج بخورند. آنها به طور کامل توصیه می کنند از دادن کیک برنجی و نوشیدنی های مبتنی بر برنج به کودکان زیر شش سال خودداری کنید.

کودکانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، می‌توانند بر اساس ذرت یا سایر غلات بدون گلوتن، شور و فرنی دریافت کنند.

اگر رژیم غذایی متنوعی دارید، بزرگسالان می توانند چند بار در هفته برنج و محصولات تهیه شده از برنج بخورند.

مصرف فیبر و ویتامین ها را فراموش نکنید

میوه‌ها، انواع توت‌ها یا سبزیجات را هر روز و ترجیحاً همراه با سایر غذاهایی که دارای فیبر غذایی بالایی هستند، مصرف کنید. در غیر این صورت، دریافت ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر کافی در بدن شما می تواند دشوار باشد.

اگر نمونه‌ها نشان داده‌اند که شما دچار کمبود هستید، بهتر است مکمل‌هایی مانند آهن، اسید فولیک یا ویتامین B مصرف کنید.

خواندن فهرست مطالب مهم است

برای شما که قصد خوردن غذای بدون گلوتن را دارید بسیار مهم است که محتویات محصولات را به دقت مطالعه کنید. باید مشخص شود که آیا محصول حاوی گلوتن است یا خیر. محصولی که حاوی گلوتن است باید در فهرست محتویات برچسب اضافی داشته باشد. گندم، چاودار، جو یا گلوتن باید با حروف درشت یا بزرگ نوشته شود.

فهرست محتویات همچنین باید بیان کند که آیا یک ماده تشکیل دهنده در محصول به نوبه خود از یک ماده حاوی گلوتن ساخته شده است یا خیر. به عنوان مثال، اگر نشاسته از گندم ساخته شده باشد، می توان آن را از نشاسته گندم اصلاح کرد. از طرف دیگر، اگر فقط نشاسته است، می توانید مطمئن باشید که نشاسته از یک محصول بدون گلوتن می آید.

چه چیزی را نمی توانم بخورم؟

گلوتن را می توان در بسیاری از محصولات مختلف و در غذاهای آماده یا فرآوری شده، بیشتر به شکل آرد گندم یافت.

اگر فهرست محتویات محصول حاوی گندم، چاودار، جو یا گلوتن است، باید از خوردن غذاهای آماده یا فرآوری شده خودداری کنید. در اینجا نمونه هایی از این نوع غذاها آورده شده است:

  • غذاهای گوشت نان، غذاهای ماهی و غذاهای سبزیجات
  • شیرینی، شیرین بیان و تنقلات
  • رشته فرنگی
  • خمیر جگر
  • پودینگ خون
  • پیاز تفت داده شده
  • سوپ، سس و خورش
  • مخلوط ادویه ها

در اینجا برخی از غذاهای دیگر که اغلب حاوی گلوتن هستند آورده شده است:

  • پاستا
  • اکثر غلات و مخلوط موسلی
  • بلغور
  • دانه های کوسکوس
  • آرد گراهام
  • بلغور جو دوسر غنی شده با فیبر
  • پودرهای سوخاری.

به شیرینی ها توجه کنید

اغلب اوقات یافتن یا خواندن فهرست مطالب برای آب نبات های شل ممکن است دشوار باشد. سپس شیرینی های دیگری را که می دانید فاقد گلوتن هستند انتخاب کنید. شیرین بیان نمونه ای از آب نبات است که ممکن است حاوی آرد حاوی گلوتن باشد.

بسیاری از قوطی های آب نبات شل دارای فهرست محتویات هستند. اگر مطمئن نیستید که فهرست مطالب درست است با کارکنان فروشگاه صحبت کنید. گاهی اوقات تکه های آب نبات می توانند شبیه به هم باشند حتی اگر آنها از تولید کنندگان مختلف باشند و حاوی چیزهای مختلفی باشند. این خطر وجود دارد که آنها در یک شیشه مخلوط شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا