پزشک و سلامترشد و تکامل کودکانکودکان و بارداری

نکاتی برای افزایش اشتهای کودک

5/5 - (6 امتیاز)

نکاتی برای افزایش اشتهای کودک: اکثر بچه های کوچک دوره هایی دارند که خیلی کم غذا می خورند، یا اصلاً نمی خواهند غذا بخورند. نکات و ترفندهایی برای علاقه بیشتر کودکان به غذا وجود دارد.

همه بچه ها متفاوت هستند و اشتهایشان نیز متفاوت است. میزان غذایی که کودکان می خورند از روز به روز و وعده های غذایی به وعده دیگر متفاوت است. کودکان سالم معمولاً به مقداری که احساس می کنند نیاز دارند غذا می خورند. کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنید.

این متن عمدتاً در مورد کودکان بین یک تا ده سال است.

همه بچه ها متفاوت هستند

برای کودکان کم خوردن یا صرفاً تمایل به خوردن یک غذای خاص می تواند استرس زا و دشوار باشد. گاهی اوقات ممکن است شما را نگران کند. تا زمانی که کودک هوشیار و راضی باشد، معمولاً جای نگرانی نیست.

به موارد زیر دقت کنید

  • کودکان معمولاً در دراز مدت تغذیه کافی دریافت می کنند. با گذشت زمان، حتی کودکان نیز تمایل به خوردن مقادیر متنوع‌تر و بزرگ‌تری دارند.
  • بچه ها هر چه دوست دارند می خورند. اگر کودک از خوردن غذای خاصی در وعده غذایی امتناع کند، معمولاً چیز دیگری را می خورد که در دسترس است.
  • اگر بچه ها نخواهند ظرف چند روز غذا بخورند، خطری وجود ندارد، به شرط اینکه به اندازه کافی  آب بنوشند.
  • برخی از کودکان برای شروع غذا خوردن به زمان کمی نیاز دارند. برخی آهسته غذا می خورند، برخی تند غذا می خورند.
  • برای مثال می تواند مهم باشد که غذا چه طعمی د اشته باشد شور و تند نباشد و در کل با ذائقه ی کودک سازگار باشد.

مردد بودن در مورد امتحان طعم های جدید معمول است

بسیاری از کودکان تمایلی به خوردن یا مزه کردن غذاها و خوراکی هایی که قبلا نخورده اند را ندارند. معمولاً در سنین بالاتر از بین می رود.

کودک را تشویق کنید که جرات امتحان طعم های جدید را داشته باشد. اما اصرار نکنید و به کودک تحمیل نکنید و حتی سعی در متقاعد کردن کودک هم نداشته باشید باید خودش تصمیم بگیرد که مایل به امتحان کردن است یا خیر.

دو سال اول زندگی کودک

در دو سال اول، کودکان بیشتر در مورد غذای جدید کنجکاو هستند. همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، ممکن است به زمان بیشتر و فرصت های تست بیشتری نیاز داشته باشند. زمانی که کودکان بین دو تا شش سال سن دارند، شک و تردید نسبت به سلیقه های جدید بسیار رایج است.

نمی خواهند چیزهایی را بخورند که قبلاً از آنها لذت برده اند

کودکانی که قبلاً بیشتر غذا می‌خوردند، ممکن است در سن دو تا سه سالگی ناگهان از خوردن غذاهایی که قبلاً خورده‌اند خودداری کنند. در این سن، کودکان همچنین متوجه می شوند که اراده خود را دارند و می توانند آن را در انتخاب وعده های غذایی نشان دهند.

وقتی بچه ها تمایلی به خوردن غذا ندارند

به ندرت دلیل فیزیکی وجود دارد که کودک نمی خواهد غذا بخورد. اما کودکان اغلب در هنگام بیماری اشتهای کمتری دارند.

در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که چرا کودکان طبق معمول غذا نمی خورند:

  • کودک یک عفونت شایع مانند سرماخوردگی ، تب، گوش درد یا ناراحتی معده دارد .
  • کودک درد دهان دارد .
  • کودک دندان های جدید در می آورد .
  • کودک یبوست دارد .
  • کودک به ماده ی غذایی حساسیت دارد .

موارد دیگری که می تواند تأثیر بگذارد

اگر وعده های غذایی برای کودک ناخوشایند بوده باشد، ممکن است باعث شود که او تمایلی به خوردن نداشته باشد. برای مثال، ممکن است کودک احساس کرده باشد که مجبور است غذا بخورد.

گاهی اوقات کودکان به دلیل ایجاد تغییراتی در زندگی و یا به دلیل وجود اضطراب در خانواده غذا نمی خورند. کودکان می توانند ناامنی خود را با امتناع از غذا نشان دهند.

برخی از کودکان تنها با دیدن غذای زیاد اشتهای خود را از دست می دهند. بنابراین، از یک قسمت کوچکتر شروع کنید و سپس اگر کودک بیشتر می خواهد، از مقدار بیشتر استفاده کنید.

اگر بچه ها بتوانند خودشان برای غذا خوردن سفره را بچینند و در سرو غذا هم کمک کنند اغلب اشتهای بیشتری پیدا می کنند.می‌توانید به کودکان کوچک‌تر کمک کنید که مثلاً قاشق را در دست بگیرند.

غذا در زمان های منظم

غذا را در زمان های معین سرو کنید. وعده های غذایی خود را متناسب با خانواده خود ترتیب دهید.

کودک به صبحانه، ناهار و شام و یک تا سه میان وعده نیاز دارد. میان وعده ها باید به اندازه کافی سیر کننده باشند، به طوری که کودک درست در زمان غذای اصلی بعدی گرسنه باشد.

غذا خوردن تقریباً در ساعات یکسانی در روز برای کودک آسان‌تر می‌شود تا بداند چه انتظاری دارد. همچنین با عادت کردن کودک به خوردن در زمان‌های خاص، اشتها را بهتر می‌کند. همچنین قند خون کودک را یکنواخت تر می کند. این امر خطر نوسانات خلقی و خستگی کودک به دلیل گرسنگی را کاهش می دهد.

کودکان نمی توانند با وعده های غذایی طولانی کنار بیایند

انتظارات از وعده های غذایی را بر اساس سن کودک تنظیم کنید. کودکان خردسال نمی توانند برای وعده های غذایی طولانی بنشینند، ممکن است 15 دقیقه کافی باشد. طول وعده های غذایی خود را به مرور زمان افزایش دهید.

بچه ها مثل دیگران رفتار می کنند

همه کسانی که با کودک غذا می خورند بر نحوه رفتار و تفکر کودک تاثیر می گذارند. بسیاری از کودکان در دوران پیش دبستانی، در مهدکودک خانواده یا در مدرسه با دیدن سایر کودکان در حال غذا خوردن بهتر غذا می خورند. کودکان نیز اغلب با دیدن غذا خوردن بزرگسالان بهتر غذا می خورند.

دیدن غذا خوردن دیگران نیز می تواند باعث شود که بچه ها جرأت کنند غذاها و طعم های جدید را امتحان کنند.

با هم خرید کنید و آشپزی کنید

کودکان می توانند بر اساس سن خود و کارهایی که می توانند انجام دهند،در تهیه غذا شرکت کنند. برای مثال، بچه های کوچک تر می توانند با ملاقه در دست بنشینند و تماشا کنند. کودک کمی بزرگتر می تواند با گلدان و ظروف بازی کند. و کودکان کمی بزرگتر می تواند کمی بیشتر درگیر آشپزی باشد.

غذا معمولاً طعم بهتری دارد اگر کودک در پختن آن نقش داشته باشد.

اگر کودک را به خاطر غذا نخوردن آن طور که می خواهید تنبیه کنید، ممکن است غذا را چیزی بد بداند. کودکان با اجبار اشتهای بهتری پیدا نمی کنند و این خطر وجود دارد که شما در نهایت به جنگ قدرت بر سر غذا برسید که حل آن دشوار است.

مراقبت و درمان

در صورت وجود هر یک از این موارد به پزشک مراجعه کنید

کودک از خوردن غذای خاصی امتناع می ورزد یا به نظر می رسد احساس خوبی نسبت به غذای خاصی ندارد.

کودک به اندازه کافی غذا و نوشیدنی نمی خورد و متوجه می شوید که حالش خوب نیست یا بی حال می شود.

سوالاتی دارید یا نگران این هستید که کودک به اندازه کافی غذا نمی خورد.

چند نکته مهم

در اینجا چند نکته کوتاه برای افزایش اشتهای کودک آورده شده است:

  • خودتان غذا را بخورید و نشان دهید که فکر می کنید خوشمزه و خوب است. کودکان مانند بزرگسالان رفتار ها را تکرار می کنند.
  • با کودک غذا بخورید، او نباید تنها بنشیند و غذا بخورد.
  • غذا را به روشی که کودک دوست دارد سرو کنید. فرق می کند که بچه ها غذا را مخلوط بخواهند، غذا را جدا، خوشمزه یا ملایم تر.
  • کودک را تشویق کنید که خودش غذا بخورد. به کودکان کوچکتر اجازه دهید با احساس کردن، لمس کردن، بو کردن و چشیدن غذا را کشف کنند. غذاهای مناسب مانند پاستا، کوفته یا تکه های سیب زمینی، گوشت، نان و خیار را برای کودکان سرو کنید.
  • توجه کنید که آیا کودک «خوب» می خورد یا «بد». اگر کودک غذا نمی خورد از دست او عصبانی نشوید. همچنین اگر کودک غذا می خورد از او تعریف و تمجید نکنید.
  • در مورد غذای رها شده در بشقاب نظر ندهید.
  • اگر کودک علاقه ای به غذا خوردن و نشستن در ناهارخوری ندارد بعد از حدود یک ربع ساعت غذا را برای کودک تمام کنید.
  • میز را بچینید و غذا را به خوبی سرو کنید. به عنوان مثال، غذاهای رنگارنگ می توانند فریبنده تر باشند.
  • اگر کودک در شروع غذا خوردن کمی مشکل دارد، چند لقمه به او بدهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا