پزشک و سلامترشد و تکامل کودکان اینگونه استکودکان و بارداری

نکاتی برای افزایش اشتهای کودک

نکاتی برای افزایش اشتهای کودک: اکثر بچه های کوچک دوره هایی دارند که خیلی کم غذا می خورند، فقط چند ظرف می خورند یا اصلاً نمی خواهند غذا بخورند. نکات و ترفندهایی برای علاقه بیشتر کودکان به غذا وجود دارد.

همه بچه ها متفاوت هستند و اشتهایشان متفاوت است. میزان غذایی که کودکان می خورند از روز به روز و وعده های غذایی به وعده دیگر متفاوت است. کودکان سالم معمولاً به مقداری که احساس می کنند نیاز دارند غذا می خورند. کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنید.

این متن عمدتاً در مورد کودکان بین یک تا ده سال است. مجله خبری ضدایکس

همه بچه ها متفاوت هستند

برای کودکان کم خوردن یا صرفاً تمایل به خوردن یک غذای خاص می تواند استرس زا و دشوار باشد. گاهی اوقات ممکن است شما را نگران کند. تا زمانی که کودک هوشیار و راضی باشد، معمولاً جای نگرانی نیست.

بهش فکر کن:

  • کودکان معمولاً در دراز مدت تغذیه کافی دریافت می کنند. به وعده های غذایی فردی نگاه نکنید. با گذشت زمان، حتی کودکان نیز تمایل به خوردن مقادیر متنوع‌تر و بزرگ‌تری دارند.
  • بچه ها هر چه دوست دارند می خورند. اگر کودک از خوردن غذای خاصی در وعده غذایی امتناع کند، معمولاً چیز دیگری را می خورد که در دسترس است.
  • اگر بچه ها نخواهند ظرف چند روز غذا بخورند، خطری وجود ندارد، به شرط اینکه به اندازه کافی بنوشند.
  • برخی از کودکان برای شروع غذا خوردن به زمان کمی نیاز دارند. برخی آهسته غذا می خورند، برخی تند غذا می خورند.
  • برای مثال می تواند مهم باشد که غذا چقدر خوشمزه یا تند باشد و چه قوامی دارد.

مردد بودن در مورد طعم های جدید معمول است

بسیاری از کودکان تمایلی به خوردن یا مزه چیزهایی که قبلا نخورده اند را ندارند. معمولاً از بین می رود.

کودک را تشویق کنید که جرات امتحان طعم های جدید را داشته باشد. اما زور نزنید و متقاعد نکنید.

اجازه دهید کودک یک غذای جدید، یک غذای جدید یا یک بافت جدید را چندین بار بچشد. سپس کودک با گذشت زمان شروع به تشخیص آن می کند و می تواند شروع به دوست داشتن آن کند.

همچنین می‌توانید مکث کنید و بعداً دوباره امتحان کنید.

دو سال اول

در دو سال اول، کودکان بیشتر در مورد غذای جدید کنجکاو هستند. همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، ممکن است به زمان بیشتر و فرصت های تست بیشتری نیاز داشته باشند. زمانی که کودکان بین دو تا شش سال سن دارند، شک و تردید نسبت به سلیقه های جدید بسیار رایج است.

نمی خواهند چیزهایی را بخورند که قبلاً از آنها لذت برده اند

کودکانی که قبلاً بیشتر غذا می‌خوردند، ممکن است در سن دو تا سه سالگی ناگهان از خوردن غذاهایی که قبلاً خورده‌اند خودداری کنند. در آن سن، کودکان همچنین متوجه می شوند که اراده خود را دارند و می توانند آن را در وعده های غذایی نشان دهند.

اگر کودک فقط می خواهد چند ظرف بخورد

اگر کودک می خواهد یک یا چند غذا بخورد، می توانید با آن شروع کنید و در نهایت به طعم ها و غذاهای دیگر بروید.

به عنوان مثال، اگر کودک از خوردن سبزیجات امتناع کند، به جای آن می تواند فیبر و ویتامین ها را از میوه ها دریافت کند. اگر کودک برنج نخورد بلغور بخورد. اگر کودک تمایلی به خوردن نان سبوس دار ندارد، در عوض می تواند فیبر را از فرنی یا نان سبک پر فیبر دریافت کند.

غذاهای خاص نپزید

در صورت عدم تمایل کودک به غذا، غذاهای خاص نپزید و غذاهای جدید را در همان غذا سرو نکنید. انجام این کار به راحتی می تواند به یک عادت بد تبدیل شود که برای کل خانواده سخت می شود.

وقتی بچه ها تمایلی به خوردن ندارند

به ندرت دلیل فیزیکی وجود دارد که کودک نمی خواهد غذا بخورد. اما کودکان اغلب در هنگام بیماری اشتهای کمتری دارند.

در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که چرا کودکان طبق معمول غذا نمی خورند:

  • کودک یک عفونت شایع مانند سرماخوردگی ، تب، گوش درد یا ناراحتی معده دارد .
  • کودک درد دهان دارد .
  • کودک دندان های جدید در می آورد .
  • کودک یبوست دارد .
  • کودک به هر غذایی حساسیت یا حساسیت دارد .

چیزهای دیگری که می تواند تأثیر بگذارد

اگر وعده های غذایی برای کودک ناخوشایند بوده یا بوده است، ممکن است باعث شود که او تمایلی به خوردن نداشته باشد. برای مثال، ممکن است کودک احساس کرده باشد که مجبور است غذا بخورد.

گاهی اوقات کودکان به دلیل ایجاد تغییراتی در زندگی و یا به دلیل وجود اضطراب در خانواده غذا نمی خورند. کودکان می توانند ناامنی خود را با امتناع از غذا نشان دهند. به عنوان مثال، کودکانی که خواهر و برادر دارند بدتر غذا می‌خورند یا می‌خواهند دوباره تغذیه شوند.

بچه ها وقتی سیر می شوند خودشان را احساس می کنند

کودکان باید بدانند که چه زمانی گرسنه و سیر هستند.

آنها را تکان ندهید و مجبور نکنید غذا بخورند. غذای متنوعی ارائه دهید، اما اجازه دهید کودک تصمیم بگیرد که چقدر می خواهد بخورد.

بخش های کوچکتر

برخی از کودکان تنها با دیدن غذای زیاد اشتهای خود را از دست می دهند. بنابراین، از یک قسمت کوچکتر شروع کنید و سپس اگر کودک بیشتر می خواهد، از یک قسمت کوچکتر شروع کنید. خوب است اگر کودک احساس کند که موفق به غذا خوردن شده است.

اگر بچه ها بتوانند خودشان غذا بچینند اغلب به خوردن علاقه بیشتری پیدا می کنند. همچنین می تواند باعث شود که در طول زمان یاد بگیرند که چقدر برای اندازه گیری نیاز است. می‌توانید به کودکان کوچک‌تر کمک کنید که مثلاً قاشق‌ها را در دست بگیرند.

غذا در زمان های منظم

غذا را در زمان های معین سرو کنید. وعده های غذایی خود را متناسب با خانواده خود ترتیب دهید.

کودک به صبحانه، ناهار و شام و یک تا سه میان وعده نیاز دارد. میان وعده ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند، به طوری که کودک درست در زمان غذای اصلی بعدی گرسنه باشد.

خوردن تقریباً در ساعات یکسانی در روز برای کودک آسان‌تر می‌شود تا بداند چه انتظاری دارد. همچنین با عادت کردن کودک به خوردن در زمان‌های خاص، اشتها را بهتر می‌کند. همچنین قند خون نوزاد را یکنواخت تر می کند. این امر خطر نوسانات خلقی و خستگی کودک به دلیل گرسنگی را کاهش می دهد.

میان وعده نخورید

چرت زدن بین وعده های غذایی می تواند باعث شود که کودک تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. نوشیدنی هایی مانند شیر و آب میوه نیز باعث سیری کودک می شود. بنابراین فقط در صورتی که کودک تشنه است بین وعده های غذایی آب بدهید.

فاصله زیادی بین وعده های غذایی نیست

کودک خسته، تحریک شده و حتی ممکن است احساس ناخوشایندی کمی بین وعده های غذایی داشته باشد. معمولا دو تا سه ساعت بین وعده های غذایی کافی است.

اگر کودک خیلی گرسنه است قبل از غذا چیزی کوچک به او بدهید. معمولا یک تکه سیب یا کمی شیر کافی است.

وعده غذایی زمان برای معاشرت می دهد

خوب است اگر کودک فکر کند که غذا و زمان غذا چیزی است که باید منتظر آن بود. این باعث می شود که کودک غذا بخورد و مشکلی در رابطه با غذا ایجاد نشود.

چیزهایی که معمولاً غذاها را خوب می کنند عبارتند از اینکه غذا خوب به نظر می رسد، با هم غذا می خورید و آرام است. تلویزیون را خاموش کنید و گوشی ها و تبلت ها را کنار بگذارید.

بهترین کاری را که می توانید انجام دهید

خوردن غذاهای آرام و دلپذیر که همه با اشتهای خوب غذا می خورند همیشه آسان نیست. این چیزی است که گاهی اوقات در اکثر خانواده های دارای فرزند اتفاق می افتد. شما باید بهترین کار را انجام دهید و فکر کنید که وعده غذایی بعدی بهتر خواهد بود.

گاهی اوقات لازم است که وعده های غذایی را با شرایط تطبیق دهید و برای غذا خوردن کودک کمی انعطاف پذیر باشید، مثلاً اگر بیمار است یا بیش از حد خسته است.

کودکان نمی توانند با وعده های غذایی طولانی کنار بیایند

انتظارات از وعده های غذایی را بر اساس سن کودک تنظیم کنید. کودکان خردسال نمی توانند برای وعده های غذایی طولانی بنشینند، ممکن است 15 دقیقه کافی باشد. طول وعده های غذایی خود را به مرور زمان افزایش دهید.

بچه ها مثل دیگران رفتار می کنند

همه کسانی که با کودک غذا می خورند بر نحوه رفتار و تفکر کودک تاثیر می گذارند. بسیاری از کودکان در دوران پیش دبستانی، در مهدکودک خانواده یا در مدرسه با دیدن سایر کودکان در حال غذا خوردن بهتر غذا می خورند. کودکان نیز اغلب با دیدن غذا خوردن بزرگسالان بهتر غذا می خورند.

دیدن غذا خوردن دیگران نیز می تواند باعث شود که بچه ها جرأت کنند غذاها و غذاهای جدید را امتحان کنند. اگر کودک بفهمد که شما غذا را دوست ندارید، مجبور کردن او به خوردن غذا دشوار است.

با هم خرید کنید و آشپزی کنید

کودکان می توانند بر اساس سن خود و کارهایی که می توانند انجام دهند، شرکت کنند. برای مثال، کوچکترین بچه ها می توانند با ملاقه در دست بنشینند و تماشا کنند. کودک کمی بزرگتر می تواند با گلدان و ظروف بازی کند. و حتی کودک بزرگتر می تواند کمی بیشتر درگیر آشپزی باشد.

غذا معمولاً طعم بهتری دارد اگر در پختن آن نقش داشته باشید.

کودک نیز می تواند حضور داشته باشد و سفره را بچیند. اگر در آشپزخانه و جایی که شما غذا می خورید خوب باشد، احتمال اینکه کودک غذا بخورد اغلب افزایش می یابد.

نکته دیگر برای افزایش علاقه فرزندتان به غذا این است که گاهی اوقات که وقت زیادی دارید با هم خرید کنید. مثلاً اگر کودک درگیر چیدن سبزیجات باشد، ممکن است برای خوردن آنها کنجکاوتر شود.

از غذا به عنوان آرامش، رشوه، پاداش یا تنبیه استفاده نکنید. قدردانی و توجه خود را بدون توجه به اینکه «خوب» یا «بد» خورده است نشان دهید. اگر کودک آنطور که می خواهید غذا نمی خورد، با او متفاوت رفتار نکنید. مثلا عصبانی یا ترش و ساکت نشوید.

این طبیعی است که غذا بخورد و در مورد یک دستاورد نیست. کودک باید ابتکار عمل خود را توسعه دهد تا بخواهد غذا بخورد.

اشتهای بیشتری نمی دهد

اگر کودک را به خاطر نخوردن آن طور که می خواهید تنبیه کنید، ممکن است غذا را چیزی سخت یا بد بداند. کودکان با اجبار اشتهای بهتری پیدا نمی کنند و این خطر وجود دارد که شما در نهایت به جنگ قدرت بر سر غذا برسید که حل آن دشوار است.

اگر بعد از آن کودک را برای گرفتن چیزی خوب ترغیب کنید، بهتر یا غذای خوشمزه تر نخواهد بود.

درعوض، اگر بقیه اعضای خانواده آن را دوست داشتند، به سرو غذا ادامه دهید. همانطور که هست، ممکن است کودک بخواهد تلاش کند و فکر کند که خوب است.

چه زمانی و کجا باید به دنبال مراقبت باشم؟

در صورت وجود هر یک از این موارد با مرکز مراقبت از کودک، BVC یا مرکز بهداشت تماس بگیرید:

  • کودک از خوردن غذای خاصی امتناع می ورزد یا به نظر می رسد احساس خوبی نسبت به غذای خاصی ندارد.
  • کودک به اندازه کافی غذا و نوشیدنی نمی خورد و متوجه می شوید که حالش خوب نیست یا بی حال می شود.
  • سوالاتی دارید یا نگران این هستید که کودک به اندازه کافی غذا نمی خورد.

شما می توانید با ورود به سیستم با بسیاری از پذیرش ها تماس بگیرید .

حمایت بستگی به نیاز کودک دارد

گاهی اوقات شما و کودک ممکن است نیاز به حمایت مراقبت داشته باشید. آنچه برای پشتیبانی نیاز دارید متفاوت است. برای مثال، این می تواند ملاقات با یک روانشناس یا یک متخصص تغذیه باشد. گاهی کودک نیاز به معاینه دارد، مثلاً او را وزن می کنند یا می سنجند.

می توانید در مورد وضعیت غذا مشاوره و پشتیبانی دریافت کنید. به عنوان مثال، اگر احساس می کنید که بر سر غذا دعوا شده یا نگران و نگران هستید که کودک برای مدت طولانی غذا نخورد، می تواند توصیه ای باشد.

اگر کودک بیماری یا حساسیت بیش از حد داشته باشد، برای آن درمان می شود.

لیست نکات

اگر زیبا و کمی سرگرم کننده به نظر برسد می تواند آسان تر باشد.

در اینجا چند نکته کوتاه برای افزایش اشتهای کودک آورده شده است:

  • خودتان را بخورید و نشان دهید که فکر می کنید خوب است. کودکان مانند بزرگسالان انجام می دهند.
  • با کودک غذا بخورید، او نباید تنها بنشیند و غذا بخورد.
  • غذا را به روشی که کودک دوست دارد سرو کنید. فرق می کند که بچه ها غذا را مخلوط بخواهند، غذا را جدا، خوشمزه یا ملایم تر.
  • کودک را تشویق کنید که خودش غذا بخورد. به کودکان کوچکتر اجازه دهید با احساس کردن، مالش دادن، بو کردن و چشیدن غذا را کشف کنند. غذاهای مناسب ترشی مانند پاستا، کوفته یا تکه های سیب زمینی، گوشت، نان و خیار سرو کنید.
  • توجه کنید که آیا کودک «خوب» می خورد یا «بد». اگر کودک غذا نمی خورد از دست او عصبانی نشوید. همچنین اگر کودک غذا می خورد از او تعریف و تمجید نکنید.
  • در مورد غذای رها شده در بشقاب نظر ندهید.
  • اگر کودک علاقه ای به غذا خوردن و نشستن در ناهارخوری ندارد بعد از حدود یک ربع ساعت غذا را برای کودک تمام کنید.
  • میز را بچینید و غذا را به خوبی سرو کنید. به عنوان مثال، غذاهای رنگارنگ می توانند فریبنده تر باشند.
  • اگر کودک در شروع غذا خوردن کمی مشکل دارد، چند لقمه به او بدهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا