پزشک و سلامتزندگی و سلامتسلامت و روانکودکان و بارداری

استرس در کودکان

استرس در کودکان: استرس بخشی از زندگی است و کودکان معمولا برای دوره های کوتاه تری با استرس کنار می آیند. هنگامی که استرس دارد، برای کودک مهم است که استراحت کند و بهبود یابد. استرس بیش از حد می تواند باعث ناراحتی شود.

این متن برای شما به عنوان یک بزرگسال در نظر گرفته شده است. مجله خبری ضدایکس

استرس می تواند به دلایل مختلفی باشد

استرس یک واکنش طبیعی در بدن است که زمانی رخ می دهد که شما به یک تلاش فیزیکی یا ذهنی واکنش نشان دهید. اغلب همه چیز استرس زا می شود یا راه هایی برای مقابله با آن پیدا می کنید.

استرس می تواند در سنین مختلف چیزهای متفاوتی باشد و می تواند نحوه تأثیرگذاری بر کودکان و نحوه واکنش آنها را تغییر دهد. به عنوان مثال، استرس در نوزاد معمولاً به این دلیل است که او از نزدیکی و مراقبت کافی برخوردار نمی شود، در حالی که در کودکان در سنین نوجوانی بیشتر احساس استرس به دلیل تقاضا در مدرسه یا خواسته های به روش خاص است.

کودکان بیشتر در معرض استرس هستند

درست مانند بزرگسالان، کودکان در هر سنی ممکن است احساس استرس کنند. از آنجایی که کودکان نسبت به بزرگسالان فرصت کمتری برای کنترل وضعیت زندگی خود دارند، بیشتر تحت تأثیر احساسات افراد در محیط قرار می گیرند. به عنوان مثال، آنها نسبت به استرس بزرگترهای اطراف خود واکنش زیادی نشان می دهند. بنابراین کودکان از بسیاری جهات آسیب پذیرتر از بزرگسالان هستند. اگر کودکان از حمایت کافی از جانب بزرگسالان برخوردار نباشند، ممکن است در مواجهه با چیزهایی که استرس زا هستند مشکل بیشتری داشته باشند.

برای مثال، مشکلات مالی، طلاق ، جابجایی و تغییر مدرسه بر کودکان تأثیر می‌گذارد. تغییراتی که ممکن است مثبت به نظر برسند همچنین گاهی اوقات می توانند منجر به واکنش های استرس زا شوند.

بچه‌ها همیشه نمی‌دانند که واکنش‌های خودشان ناشی از چیست. آنها برای درک شدن و حتی گاهی اوقات برای درک خود به محیط اطراف خود وابسته هستند. بنابراین کودکان به بزرگسالانی در مجاورت خود نیاز دارند که بتوانند سیگنال ها را در زمانی که احساس خوبی ندارند تفسیر کنند.

علائم استرس در کودکان و نوجوانان

برای کودکانی که استرس دارند مشکلات جسمی رایج است. برای مثال می تواند یک یا چند مورد از این موارد باشد:

  • مشکلات معده، مانند درد معده ، مدفوع شل یا سفت،  اسهال یا یبوست .
  • سردرد .
  • عضلات منقبض، که درد می کند.

کودکان همچنین ممکن است یک یا چند مورد از این بیماری ها را داشته باشند:

  • بد بخواب.
  • احساسات قوی مانند عصبانی یا غمگین بودن را نشان دهید.
  • در مدرسه مشکل تمرکز دارند.

هر چه کودک کوچکتر باشد، کمتر خود را با کلمات بیان می کند. وقتی بچه ها بزرگتر می شوند و می توانند بهتر بیان کنند که چه مشکلاتی دارند، معمولاً می گویند که مشکل معده و سردرد دارند.

دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد که کودک دچار مشکلات جسمی می شود. بنابراین، ممکن است نیاز باشد که کودک توسط پزشک معاینه شود تا رد شود که علت آن چیز دیگری مانند بیماری است.

علل مختلف استرس در کودکان و نوجوانان

آنچه باعث استرس می شود در بین کودکان بسیار متفاوت است. در اینجا عواملی وجود دارد که بر احساس استرس کودکان تأثیر می گذارد.

نیاز به غذا، خواب و نزدیکی

برای اینکه کودکان احساس خوبی داشته باشند، نیاز به بزرگسالی وجود دارد که نیاز آنها به غذا، خواب و نزدیکی را درک کند. کوچکترین کودکان کاملاً به محیط اطراف خود و مراقبت های مورد نیاز خود وابسته هستند.

کودکان اغلب نیاز زیادی به نزدیک شدن به بزرگسالان دارند و زمانی برای معاشرت دارند.

نداشتن کنترل و دید کلی بر وجود خود

کودکی که برای هضم تأثیرات و پردازش آنچه تجربه می کند وقت ندارد، می تواند تحت استرس باشد. کودکان ممکن است از این که نمی دانند چه اتفاقی می افتد دچار استرس شوند. آنها ممکن است نگران چیزهایی در پیش دبستانی، مدرسه و خانه باشند. فقط فکر کردن به آن می تواند باعث استرس و اضطراب شود.

با بزرگتر شدن کودک، تقاضاها افزایش می یابد

دوران کودکی و نوجوانی دوره‌هایی از زندگی هستند که در آن‌ها، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، رشد زیادی پیدا می‌کنید. وقتی به عنوان یک فرد رشد می کنید و تغییر می کنید، گاهی اوقات زندگی پر استرس تر می شود.

زمانی که کودکان پیش دبستانی و مدرسه را شروع می کنند، نسبت به قبل با افراد و محیط های بیشتری ارتباط دارند و باید با آنها ارتباط برقرار کنند. وقتی بچه ها مدرسه را شروع می کنند، باید خودشان را از نظر زمان، اشیا و مکان ها مرتب نگه دارند. آنها اغلب دوستان جدیدی نیز پیدا می کنند و باید نقش خود را در گروه بزرگتر پیدا کنند. بعداً آنها تکالیف و تست هایی دارند و معمولاً احساس می کنند که باید عملکرد خوبی داشته باشند. کار کردن با نمرات خیلی بالا یا تمرین زیاد می تواند استرس زا باشد.

کودکانی که به پیش دبستانی می روند می توانند به عنوان مثال از این واقعیت که گروه های زیادی از کودکان وجود دارند تحت استرس قرار گیرند. پس از آن مهم است که دوره های آرامش و آرامش در پیش دبستانی و در خانه بعد از پیش دبستانی داشته باشید.

خواسته های پذیرفته شدن توسط اطرافیان نیز با افزایش سن افزایش می یابد و می تواند دلیلی برای استرس باشد. همچنین تلاش برای تحقق آرمان های موجود در جامعه می تواند استرس زا باشد.

کودکان می‌توانند و اغلب می‌خواهند مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرند. اما اگر تقاضاها از طرف مدرسه، والدین، دوستان و خودش خیلی زیاد یا نامشخص باشد، این خطر افزایش می‌یابد که کودک احساس بدی داشته باشد.

دوستان و معاشرت

اگر دوست نداشته باشید یا مورد آزار و اذیت قرار بگیرید استرس ایجاد می کند . این یکی از سخت ترین مشکلاتی است که یک جوان می تواند در معرض آن قرار گیرد.

اگر کودک نارساخوانی یا تغییرات عملکردی عصبی روانپزشکی دارد

اگر کودک در خواندن یا نوشتن مشکل دارد یا در شمارش مشکل دارد، ممکن است برای جلوگیری از استرس به حمایت و کمک بیشتری نیاز داشته باشد.

کودکانی که دارای تغییرات عملکردی عصب روانپزشکی هستند ممکن است مستعد استرس باشند یا ممکن است در موقعیت های استرس زا قرار بگیرند. برخی از نمونه های کاربردی تغییرات هستند ADHD ، سندرم آسپرگر و سندرم تورت . معمولاً کودک قبلاً با روانپزشکی کودک و نوجوان تماس دارد و سپس معمولاً کارهایی را که می توان برای استرس کودک انجام داد انجام می دهد.

من به عنوان یک بزرگسال چه کاری می توانم انجام دهم؟

به عنوان یک بزرگسال، می توانید به این موضوع فکر کنید و در مورد آن فکر کنید:

  • وضعیت کودک از نظر خواب ، غذا ، حرکت و استراحت. مهم است که بین اینها تعادل ایجاد شود.
  • چه الزاماتی را کودک احساس می کند و آیا آنها نسبت به سن معقول هستند یا خیر.
  • کودک به چه حمایت بزرگسالی دسترسی دارد.
  • اگر کودک در زندگی خود احساس امنیت کند. برای مثال، ممکن است او بداند که زندگی روزمره چگونه است، در خانه چگونه است و چه روتین هایی اعمال می شود، و انتظار دارد در طول روز، هفته و غیره چه اتفاقی بیفتد. کودکان مختلف ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشند که از قبل بدانند از آنها چه انتظاری می‌رود و مثلاً دیگران در خانواده چه کاری باید انجام دهند. می تواند خوب باشد که در این مورد با کودک صحبت کنید تا او بی جهت دچار اضطراب و استرس نشود.

نیاز به زمان با شما

کودکان به زمان با شما و اطرافیانشان نیاز دارند. در رشد خود، کودکان حداقل به اندازه بزرگسالان به زمان برای بازی، صحبت و فقط با هم بودن نیاز دارند.

تعادلی برای کودک پیدا کنید

درست مانند بزرگسالان، کودکان نیز به تعادل بین فعالیت و استراحت نیاز دارند. میزان فعالیت مناسب و میزان مسئولیتی که کودک می تواند در خانه به عهده بگیرد، از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. این مهم است که کودک از دوران پیش دبستانی یا مدرسه به اندازه کافی بهبود یابد.

از کودک بپرسید

مهم است که کودک یک بزرگسال داشته باشد تا با او صحبت کند تا مشکلات خیلی بزرگ نشود. این می تواند خودتان یا شخص دیگری باشید که کودک به او اطمینان دارد.

به وضعیت کودک و موقعیت خود فکر کنید. از کودک بپرسید که چه فکری می کند. این می تواند شامل مدرسه، دوستان، خانواده و اوقات فراغت باشد.

در اینجا چند نمونه از افکار و سوالاتی که باید به آنها پرداخته شود آورده شده است.

اوقات فراغت

آیا با فعالیت ها سرگرم کننده است؟ آیا آنها خیلی زیاد هستند؟ آیا آنها خیلی کم هستند؟ آیا تمرین کردن سرگرم کننده است؟ آیا زمان زیادی می برد؟

آیا مسئولیت در خانه زیاد است؟ با خونه و خواهر و برادر؟

مدرسه

در مدرسه چطور است؟ در درس ها؟ در زمان تعطیلات؟ چگونه با تکالیف کار می کند؟

دوستان

دوستان چطور؟ آیا کودک احساس تنهایی می کند؟ آیا نه گفتن به دوستان سخت است؟

بر اساس آنچه که به آن می رسید، ممکن است نیاز داشته باشید که چیزهایی را در زندگی خود تغییر دهید و به کودک کمک کنید تا روال خود را تغییر دهد. شما همچنین می توانید برای مثال از مدرسه حمایت و کمک دریافت کنید.

در بزرگسالی به استرس خود فکر کنید

کودک زمانی احساس می کند که شما یا یکی از نزدیکان او استرس دارید. می توانید با کودک صحبت کنید و از او بپرسید که چگونه فکر می کند.

اگر خودتان احساس استرس می کنید، به این فکر کنید که برای کاهش استرس خود چه کاری می توانید انجام دهید .

یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که کمتر کارهایی را انجام دهید که از با هم بودن زمان می برد، مانند تمیز کردن. شاید بتوانید با هم تمیز کنید. نکته دیگر این است که مطمئن شوید تعطیلات خاصی را بدون فعالیت های رزرو شده داشته باشید.

به دنبال کمک و حمایت باشید

در کودکانی که به مدرسه می روند، معمولاً استرس ناشی از اتفاقی است که در مدرسه یا با دوستان اتفاق افتاده است. اگر استرس زیادی در مورد تکالیف و تست ها وجود دارد، می توانید با معلم کلاس یا مربی همراه با کودک صحبت کنید تا راه حلی بیابید.

اگر فرزند شما احساس تنهایی یا بیرون بودن می کند، می توانید از معلم کلاس یا سلامت دانش آموز در مدرسه کمک بگیرید. اگر کودک به پیش دبستانی می رود، می توانید با مسئول فعالیت تماس بگیرید. اگر می‌دانید یا معتقدید که کودک مورد آزار و اذیت دانش‌آموزان یا کارکنان مدرسه قرار گرفته است، با معلم کلاس یا سلامت دانش‌آموز تماس بگیرید.

اگر نمی توانید متوجه شوید که چه چیزی باعث استرس کودک می شود، می توانید از چندین منبع کمک بگیرید. اگر کودک به پیش دبستانی می رود، می توانید با مسئول فعالیت تماس بگیرید. برای کودکانی که به مدرسه می روند، می توانید با سرویس بهداشتی دانش آموزی، به عنوان مثال با پرستار مدرسه یا مشاور مدرسه تماس بگیرید. همچنین می توانید از یک کلینیک جوانان یا یک مرکز بهداشتی کمک بگیرید.

بچه ها باید مشارکت داشته باشند

اگر قصد دارید به دنبال مراقبت از فرزند خود باشید، مهم است که به خاطر داشته باشید که کودکان باید در این امر مشارکت داشته باشند. اگر کودک آنقدر پیر است که متوجه می شود، باید قبل از تماس با معلمان یا سایر کارکنان مدرسه با او صحبت کنید. سپس کودک می تواند انتخاب کند که آیا می خواهد ملحق شود.

اگر کودک نیاز به مراقبت دارد

هیچ محدودیت سنی وجود ندارد که یک کودک بتواند در یک موقعیت مراقبتی شرکت کند و تصمیم بگیرد . حق تصمیم گیری کودک به بلوغ کودک مربوط می شود. هر چه کودک بزرگتر باشد، مشارکت او در مراقبت از او اهمیت بیشتری دارد. به منظور فعال بودن در مراقبت های بهداشتی و تصمیم گیری، مهم است که اطلاعاتی را که از کارکنان مراقبت های بهداشتی دریافت می کنید، درک کنید .

اگر متوجه نشدید سوال بپرسید. همچنین می توانید بخواهید که اطلاعات را چاپ کنید تا در آرامش و بی سر و صدا آن را بخوانید. اگر به ترجمه به زبان های دیگر نیاز دارید  ، ممکن است حق دریافت آن را داشته باشید. همچنین ممکن است در صورت بروز نقص شنوایی ، حق دریافت کمک مترجم را داشته باشید .

هر چه کودک بزرگتر باشد، مشارکت برای کودک اهمیت بیشتری پیدا می کند. در دوران نوجوانی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

اضطراب چیست؟

استرس به این معناست که بدن به یک تلاش فیزیکی یا ذهنی واکنش نشان می دهد. این می تواند چیزی سخت و طاقت فرسا باشد، اما همچنین چیزی است که احساس لذت می کند و خوب به نظر می رسد.

وقتی استرس داریم، مغز سیگنال‌هایی را در بدن ارسال می‌کند که باعث می‌شود قلب سریع‌تر شروع به تپیدن کند، تنفس سریع‌تر شده و ماهیچه‌ها منقبض شوند. آنچه در بدن اتفاق می افتد باید به انجام کارهای مورد نیاز کمک کند. اگر باید کاری را سریع انجام دهید این خوب است. این واکنش همچنین به این معنی است که وقتی تحت فشار هستید یا زمانی دارید می توانید کارهای بیشتری انجام دهید.

استرس چیزهای مختلفی است

به عنوان مثال، استرس می تواند احساسی باشد که اگر احساس می کنید کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و زمان بسیار کمی دارید. همچنین می تواند خواسته ها و توقعات بیش از حد از خود داشته باشد، به عنوان مثال زمانی برای اجرا در مدرسه، ملاقات با دوستان و انجام فعالیت های اوقات فراغت. برای مثال، صرف زمان زیاد برای بازی های رایانه ای یا استفاده از رسانه های اجتماعی نیز می تواند استرس ایجاد کند.

استرس همچنین می تواند به دلیل شرایط بیرونی مانند سر و صدا و سرما باشد. داشتن درد معمولا باعث استرس می شود.

حتی فشار، انتظارات یا ایده هایی در مورد چگونگی بودن یا کاری که باید انجام دهید می تواند استرس ایجاد کند. یا اینکه احساس کنید نمی توانید روی زندگی خود تأثیر بگذارید. درگیری در مدرسه یا خانه می تواند دلایل دیگری باشد.

استرس همچنین زمانی رخ می دهد که به نوعی احساس بدی داشته باشید. برای مثال، این می تواند از طریق قلدری ، خشونت، یا سوء استفاده جنسی باشد ، یا اگر می بینید که یکی از نزدیکان شما مورد خشونت  یا آزار جنسی قرار گرفته است . همچنین اگر یکی از نزدیکان شما به شدت بیمار باشد یا مشکلات اساسی داشته باشد استرس زا است. نمونه های دیگر استرس می تواند اجبار به فرار از کشور خود، از دست دادن ارتباط با عزیزان و داشتن آینده ای مبهم باشد.

گاهی اوقات ممکن است استرس داشته باشید بدون اینکه بدانید دلیل آن چیست.

واکنش های مختلف به استرس

افراد مختلف ممکن است یک موقعیت یا رویداد یکسان را به روش های مختلف تجربه کنند. و یک فرد ممکن است به طور متفاوتی در اثر رویدادهای مشابه در مناسبت های مختلف احساس استرس کند. این می تواند به احساس شما و آنچه قبلاً تجربه کرده اید بستگی داشته باشد.

اگر قبلاً استرس زیادی داشته اید، می توانید حساس تر و راحت تر تحت استرس قرار بگیرید.

پس از استرس، استراحت لازم است

اشکالی ندارد که مدتی استرس داشته باشید. اما پس از استرس، بدن نیاز به استراحت و ریکاوری دارد، از طریق استراحت یا انجام یک کار سرگرم کننده.

استرس می تواند مضر باشد اگر زمانی برای بهبودی نداشته باشید اما اغلب یا همیشه و برای مدت طولانی احساس استرس کنید.

استرس بر خواب تأثیر می گذارد

یک راه مهم برای جلوگیری از استرس این است که مطمئن شوید خواب شبانه خوبی دارید. خواب برای بهبودی مغز لازم است. در اینجا می توانید در مورد کودکان و خواب، و نحوه انجام آن مطالعه کنید .

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا