رشد و تکامل کودکان اینگونه استکودکان و بارداری

غذا و نوشیدنی عالی برای دندان کودکان

غذا و نوشیدنی عالی برای دندان کودکان: غذاهایی که برای بدن مفید هستند معمولا برای دندان ها نیز مفید هستند. مجله خبری ضدایکس

در اینجا شش نکته غذایی برای داشتن دندان های سالم در کودکان آورده شده است:

  • دو وعده غذایی اصلی و 2 تا 3 میان وعده در روز سرو کنید که باعث سیری کودک می شود.
  • از خوردن تنقلات، یعنی کمی غذا خوردن در طول روز خودداری کنید.
  • کودک را به نوشیدنی شیرین در شیشه شیر عادت ندهید یا اجازه ندهید کباب پز را به رختخواب بیاورد.
  • بین وعده های غذایی یا اگر کودک تشنه است به کودک آب بدهید.
  • از خوردن غذاهای حاوی شکر پرهیز کنید و روی فرنی شکر نکنید، مثلا سوهان.
  • مصرف شیرینی و نوشابه را به مناسبت محدود کنید.

شکر را نگه دارید

شکر معمولی غذایی است که به راحتی باعث ایجاد حفره در دندان ها می شود که اصطلاحاً پوسیدگی نامیده می شود. قندی که به غذا اضافه می شود به راحتی به پوشش های باکتریایی موجود روی دندان ها جذب می شود. در آنجا توسط باکتری ها تجزیه می شوند و اسید تشکیل می شود که به دندان ها آسیب می رساند.

ترش شدن آن از جمله به نوع شکر آن بستگی دارد. شکر نیشکر، انگور و شکر میوه، اسیدیته بالایی می دهند.

با نشاسته و فیبر، اسیدی نمی شود. استثناء غذاهای حاوی نشاسته است که به شدت گرم شده اند، مانند چیپس و چیزکیک. بعد مثل وقتی که نیشکر می خورید در دهان ترش می شود.

با وعده های غذایی منظم خوب است

هنگام تغییر به غذای معمولی، باید کودک خود را به خوردن پشت میز غذا عادت دهید. یک برنامه خوب سه هدف اصلی و دو تا سه میان وعده در روز است که کودک را سیر می کند. سپس دندان ها بدون غذا یا نوشیدنی در دهان زمان بهبودی دارند.

میان‌وعده‌ای که برای دندان‌ها مفید است می‌تواند شامل شیر، یک ساندویچ نان سبوس‌دار به همراه آب سرد و میوه‌های تازه باشد. چوب هویج و خیار، تکه‌های پنیر کم‌چرب، آووکادو، بادام و مغزها نمونه‌های دیگری از غذای خوب هستند.

شما باید از دادن نان، بیسکویت و کیک به کودکان هر روز خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که مثلاً مربا، مربا، ماست میوه، سوپ گل محمدی، خامه و بستنی حاوی مقدار زیادی قند هستند. حتی میوه های خشک و تازه می توانند حاوی مقدار زیادی قند باشند.

آب بهترین نوشیدنی

آب آشامیدنی منظم برای دندان ها بهترین است و بنابراین خوب است کودک را زودتر به نوشیدن آن عادت دهید. شیر یا آب برای وعده های غذایی مناسب است. نوشیدنی های قندی مانند آبمیوه و نوشابه برای دندان ها مضر هستند و باید بیشتر به مناسبت های جشن محدود شوند.

اگر آبی که کودک می نوشد از چاه خود او می آید، میزان فلوراید آن باید بررسی شود. اگر آب چاه حاوی فلوراید بیش از حد باشد، ممکن است کودک در سال های اول نیاز به نوشیدن آب دیگری داشته باشد.

از نوشیدنی های شیرین در بطری نوزاد خودداری کنید

نوشیدنی های شیرین، مانند آبمیوه، نوشابه یا سوپ گل رز، هرگز نباید از شیشه شیر نوشیده شود. این خطر وجود دارد که دندان های کودک تحت تأثیر قند موجود در نوشیدنی برای مدت طولانی تری نسبت به زمانی که کودک از لیوان بنوشد، وجود دارد. بنابراین خوب است که کودک نوشیدن از لیوان را یاد بگیرد. آب دادن به شیشه شیر برای دندان مشکلی ندارد.

اگر کودک قبل از خواب یا در طول شب چیزی غیر از آب تمیز بنوشد، خطر ایجاد سوراخ در دندان ها افزایش می یابد. این امر به ویژه در مورد کودکانی که به تازگی دندان درآورده اند صادق است زیرا دندان های شیری که به تازگی روییده اند نرم تر و حساس تر از دندان های بزرگتر هستند.

اگر کودکی دارید که شب غذا می خورد و نگران سلامت دندان کودک هستید، می توانید برای مشاوره و پشتیبانی با مرکز مراقبت از کودک، bvc یا مرکز مراقبت های دندانی تماس بگیرید.

شیر مادر به خودی خود باعث پوسیدگی نمی شود. اما اگر کودک با شیر مادر تغذیه شود و در عین حال غذای قندی بخورد، از قند شیر مادر اسید تشکیل می شود. بنابراین، مسواک زدن پس از رویش دندان برای کودکانی که پس از شش ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

اسیدها خطر سوختگی را افزایش می دهند

به عنوان مثال، نوشیدن نوشابه، آب گازدار طعم دار یا آبمیوه، اغلب خطر سوختگی دندان ها را افزایش می دهد. این نوشیدنی ها علاوه بر شکر حاوی اسیدهایی هستند که می توانند به دندان ها آسیب برسانند. حتی نوشیدنی های به اصطلاح سبک، بدون قند معمولی، می توانند باعث سوختگی شوند. این شیرین کننده نیست که به دندان ها آسیب می رساند، بلکه اسیدها هستند.

تقریباً همه نوشیدنی ها به جز آب ساده، آب معدنی، شیر و چای سیاه آنقدر اسیدی هستند که می توانند باعث سوختگی شوند. برخی از آب های معدنی ممکن است سطح فلوراید بالایی داشته باشند و برای کودکان زیر شش سال به دلیل شکل گیری دندان هایشان مناسب نیستند.

غذا و نوشیدنی عالی برای دندان کودکان

بیشتر کودکان به زودی متوجه می شوند که شیرینی وجود دارد. وقتی بچه ها ذائقه شیرینی را پیدا کردند، معرفی یک آب نبات در هفته می تواند عادت خوبی باشد. می تواند روز جمعه یا شنبه باشد که اوقات خوشی را با هم داشته باشید.

شیرینی، بستنی و سایر شیرینی ها اگر بلافاصله بعد از غذا به عنوان دسر مصرف شوند، کمترین آسیب را به دندان وارد می کنند.

بزاق دهان را بعد از غذا شستشو می دهد

بزاق اسیدهای تشکیل شده در دهان را خنثی می کند.

در بزرگسالان و کودکان بزرگتر، زبان، لب ها و گونه ها به گردش بزاق و انتقال غذا کمک می کند.

اما کودکان زیر سه سال این کار را نمی کنند. این بدان معنی است که غذا می تواند برای مدت طولانی در دهان باقی بماند. بنابراین کودک برای شستشوی آن به کمک نیاز دارد. بنابراین اجازه دهید کودک در پایان غذا آب یا شیر بنوشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا