پزشک و سلامترشد و تکامل کودکان اینگونه استکودکان و بارداری

غذای کودک تا یک سالگی

غذای کودک تا یک سالگی: وقتی کودک حدود شش ماهه شد، زمان شروع به دادن غذای معمولی است. خوب است که با وعده های بسیار کوچک شروع کنید، یک یا چند قاشق چایخوری. کودک باید غذا خوردن را تمرین کند تا به ذائقه های مختلف عادت کند و جویدن را بیاموزد. مجله خبری ضدایکس

دادن غذای خوب به کودکان کار سختی نیست. اما نکاتی وجود دارد که باید در مورد غذا در سال اول تولد کودک به خاطر داشته باشید:

  • در شش ماه اول، کودک از طریق شیر مادر یا جایگزین شیر مادر، که جایگزین شیر مادر نیز نامیده می شود، تغذیه کافی دریافت می کند.
  • کودکان از زمانی که حدود یک هفته هستند باید قطره D را مصرف کنند.
  • در چهار ماهگی، اگر کودک به غذایی که خانواده می خورد، علاقه نشان دهد، می تواند با نمونه های کوچک شروع کند.
  • در شش ماهگی کودک به تغذیه و انرژی بیشتری نیاز دارد. سپس وقت آن است که با قسمت های طعم دار شروع کنید که سپس بزرگ می شوند تا به قسمت های واقعی تبدیل شوند.
  • مراقب نمک باشید. هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان خوب است که از نمک خودداری کنند.
  • به راحتی می توانید چربی اضافی به غذا اضافه کنید، به عنوان مثال یک قاشق چای خوری روغن کلزا در هر وعده.
  • از خوردن غذاهای حاوی شکر مانند ماست طعم دار، نوشیدنی های شیرین، کیک و بستنی خودداری کنید.

غذای شش ماهه اول نوزاد

شیر مادر یا جایگزین شیر مادر برای شش ماه اول تغذیه کافی را برای کودک فراهم می کند. ادامه دادن شیر مادر در طول سال اول یا بیشتر خوب است. شیر مادر بهترین غذا برای کودکان کوچک است زیرا خطر ابتلا به عفونت و چاقی را کاهش می دهد. همچنین در صورتی که نمی توانید یا نمی خواهید به نوزاد فقط شیر مادر بدهید، می توان جایگزین شیر مادر داد.

از چهار ماهگی ابتدایی می توانید در صورت علاقه به کودک اجازه دهید مقداری از غذای شما را بچشد. می توانید با یک قاشق کوچک یا انگشت خود به اندازه یک پیمانه ادویه به کودک بدهید.

کودکان  در سال های اول به ویتامین D اضافی نیاز دارند  . توصیه این است که از زمانی که کودک یک هفته است، قطره D را شروع کنید.

وقتی کودک حدودا شش ماهه است، بخش هایی را بچشید

از شش ماهگی کودک باید با غذای معمولی شروع کند تا تغذیه و انرژی کافی داشته باشد. شیر مادر و جایگزین های شیر مادر همچنان غذای اصلی هستند، اما کودکان به آهن نیز نیاز دارند که اگر غذای معمولی مصرف نکنند، به سختی آهن را تامین می کنند.

بخش های طعم دهنده چیست؟

دادن وعده های  طعم  به معنای دادن وعده های کوچک برای عادت دادن کودک به بافت جدید، طعم های جدید و هنگام غذا خوردن است.

بهترین چیز برای معده کودکان خردسال غذای پخته است. به عنوان مثال، می توانید با سیب زمینی، برنج، سبزیجات، ازگیل، ذرت، هویج، گل کلم، گوشت، عدس، مرغ، تخم مرغ یا ماهی و فرنی بچه شروع کنید. همچنین می توانید میوه های تازه مانند موز له شده، سیب یا گلابی را نیز بدهید.

غذاهای مختلف را به ترتیبی که می خواهید بدهید. نکته مهم این است که غذا بافت نرمی داشته باشد تا کودک آن را در گلو نگذارد.

بگذارید کودک سعی کند خودش غذا بخورد

به راحتی اجازه دهید کودک سعی کند خودش را زود بخورد، حتی اگر آشفته شود و بیشتر آن به بیرون ختم شود. خوب است غذای نرم و تندی را در تکه های کوچک بدهید. به عنوان مثال، می توانید تکه های سیب زمینی آب پز یا مقداری سبزی را که کودک سعی کند خودش بخورد، برش دهید.

نکاتی که باید هنگام پختن غذا برای کودک خود در نظر داشته باشید

وعده های غذایی ناشتا به طور منظم دریافت انرژی و تغذیه کافی را برای کودکان آسان تر می کند، زیرا آنها به مقدار معینی نیاز دارند اما نمی توانند به همان اندازه غذا بخورند. همچنین باعث می شود کودک روال ها را تشخیص دهد که امنیت را فراهم می کند.

کودکان زیر دو سال ممکن است به چربی اضافی نیاز داشته باشند

کودکان خردسال نیاز زیادی به انرژی دارند اما غذای زیاد نمی خورند. بنابراین، در دو سال اول باید کمی چربی اضافی در غذاهای خانگی مصرف کنید. مصرف یک قاشق چای خوری چربی در هر وعده، دو تا سه بار در روز کافی است. این می تواند مارگارین مایع یا روغن، به عنوان مثال روغن کلزا باشد.

غلات کامل نیز برای کودکان مفید است

پاستا، برنج و نان سبوس دار حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیار بیشتری نسبت به انواع سفید این غذاها هستند. بنابراین، اگر کودک از همان ابتدا یاد بگیرد که محصولات غلات کامل را دوست داشته باشد، خوب است.

فرنی و ماست

فرنی و ماست غذاهای عالی برای صبحانه و میان وعده برای کودکان خردسال هستند. فرنی را ابتدا بدون شیر سرو کنید. می توانید از شش ماهگی شروع به دادن کود در قسمت های کوچک طعم کنید.

حریره و ماست بچه که به صورت آماده یا پودر می خرید، از جمله حاوی آهن اضافی است. برای کودکان زیر یک سال، با فرنی پودر غنی شده خوب است، زیرا ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به فرنی خانگی فراهم می کند. از جمله این که سرشار از آهن است که کودکان کوچک ممکن است در دریافت آن دچار مشکل شوند. در عین حال، اگر کودک گاهی فرنی خانگی هم بخورد، می تواند به طعم و بافت آن عادت کند.

شیر، لبنیات و نوشیدنی برای کودکان

از زمانی که کودک شش ماهه می شود، می توانید با شیر به عنوان طعم دهنده شروع کنید. همچنین می توانید شیر را در غذای کودک شروع کنید، به عنوان مثال برای تهیه سس، اما با مقدار بیشتری شیر، فیله و ماست صبر کنید تا کودک حدود یک ساله شود. کودکانی که مقادیر زیادی شیر دریافت می کنند، اغلب از سایر مواد غذایی که نیاز دارند، از جمله آهن کافی، کمتر می خورند.

اگر در رابطه با دریافت غذای معمولی به نوزاد شیر مادر یا جایگزین شیر مادر بدهید، کودک نیازی به نوشیدن هیچ چیز دیگری با غذا ندارد زیرا مایعات کافی را می خورد. هنگامی که کودک وعده های کمی بزرگتر می خورد و دیگر شیر مادر یا جایگزینی دریافت نمی کند، می توانید شروع به آب دادن به غذا کنید. کودک نباید نوشیدنی های شیرین مصرف کند.

غذای گیاهی برای کودکان

می توانید به کودک غذای به اصطلاح لاکتو-اوو-گیاهی بدهید که یک غذای گیاهی است که شامل لبنیات و تخم مرغ نیز می شود. اگر گوشت و ماهی حاوی پروتئین و آهن را حذف کنید، باید مطمئن شوید که فرزندتان غذاهای غنی از آن را دریافت کند. به عنوان مثال، می توانید محصولات لوبیا، عدس، نخود و سویا بدهید. کود و فرنی بچه تمام شده از جمله آهن غنی شده است و اگر کودک غذای گیاهی بخورد منبع تغذیه خوبی است. اداره ملی غذا توصیه هایی در مورد  غذای گیاهی برای کودکان دارد .

اگر تصمیم دارید به کودک خود غذای گیاهی بدهید، باید دانش تغذیه ای خوبی داشته باشید. برای مشاوره و راهنمایی در مورد غذاهای گیاهی و وگان کودک با BVC تماس بگیرید. اداره ملی غذا نیز توصیه هایی در مورد  غذاهای گیاهی برای کودکان دارد .

برای شروع دادن گلوتن

پروتئین  گلوتن به  عنوان مثال در فرنی، ماکارونی، ماکارونی و نان وجود دارد. غذاهایی که حاوی گلوتن هستند ابتدا باید به عنوان قسمت های طعم دهنده داده شوند، این امر در مورد کوفته نیز صدق می کند تا کودک به آرامی به آن عادت کند. اگر شیر مادر یا جایگزین هایی می دهید، بهتر است این کار را تا زمانی که شروع به دادن بخش های طعم دار حاوی گلوتن می کنید، ادامه دهید.

وقتی کودکان شروع به خوردن غذای معمولی می کنند، ممکن است مشکلات معده داشته باشند

هنگامی که کودکان شروع به خوردن غذای معمولی می کنند، تغییر مدفوع در طول یک دوره انتقالی رایج است، ممکن است سفت تر یا شل تر شود. برخی از کودکان بیشتر از بقیه مشکلات معده دارند. اگر کودک دچار اسهال یا یبوست شد با اورژانس یا متخصص اطفال تماس بگیرید.

غذاهایی که کودکان زیر یک سال باید از آن اجتناب کنند

کودکان می توانند بیشتر چیزهایی را بخورند که بزرگسالان می خورند، اما غذاهای زیر خوب است تا زمانی که کودک یک ساله شود به طور کامل یا جزئی از آنها اجتناب شود:

  • برای کودکان زیر یک سال مراقب نمک باشید . عدم مصرف نمک هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. بنابراین خوب است کودکان را به غذاهای شور عادت ندهید.
  • سیب زمینی سبز یا آسیب دیده.  می تواند باعث مشکلات معده کودک شود. علاوه بر این، همیشه باید سیب زمینی هایی که به نوزادان داده می شود، از جمله سیب زمینی تازه را پوست بگیرید.
  • غذای سفت سرخ شده و دودی. پوسته گوشت یا ماهی نان شده یا پوست مرغ کبابی را جدا کنید.
  • سبزیجات حاوی نیترات به عنوان مثال، اسفناج، کلم پیچ، آروگولا، برگ شاتوت و کرفس. آب چغندر نیز حاوی مقدار زیادی نیترات است و بنابراین نباید آن را به کودکان زیر یک سال بدهید.
  • عسل. ممکن است حاوی هاگ های یک باکتری باشد که می تواند سمی را در روده کودک ایجاد کند.
  • آجیل کامل، بادام، انگور و بادام زمینی. این غذاها ممکن است در گلو گیر کنند. اگر می خواهید بدهید باید له شود یا به صورت تکه های خیلی ریز.
  • برخی از ماهی ها حاوی سموم محیطی هستند . بنابراین، کودکان نباید بیش از دو تا سه بار در سال آنها را بخورند، برخی از ماهی ها بیش از یک بار در هفته.
  • مواد غذایی خام و نیمه خام. مثلاً مرغ یا گوشت چرخ کرده که کاملاً پخته یا سرخ نشده باشد.
  • شیر غیر پاستوریزه و پنیر خامه ای تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه . می تواند حاوی باکتری های خطرناکی باشد که باعث اسهال شدید می شوند. شیر غیر پاستوریزه ممکن است در مغازه ها فروخته نشود اما می توان آن را در مزارع تهیه کرد.
  • غذاهایی که شیرین هستند یا حاوی شکر افزوده هستند ، مانند فیله طعم دار، آب میوه، نوشابه، کیک و بستنی.
  • نوشیدنی های برنج و کیک های برنجی  می توانند حاوی آرسنیک نسبتا زیادی باشند.
  • اگر از چاه خود آب می‌گیرید، باید کیفیت آب را بررسی کنید تا حاوی باکتری‌های حاوی نیترات زیاد نباشد که می‌تواند باعث اسهال شود. برای اطلاع از نحوه انجام بازرسی با شهرداری تماس بگیرید.

از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه خودداری کنید

ترجیحاً در سال اول به کودک غذاهای شیرین ندهید. غذاهای بسیار شیرین خطر پوسیدگی دندان‌های کودک را افزایش می‌دهند و وقتی بزرگ‌تر می‌شوند به خوردن غذاهای شیرین ادامه می‌دهند و ممکن است اضافه وزن یا چاق شوند. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی شکر هستند عبارتند از خامه، نوشابه، آب میوه، شیرینی، بستنی، بیسکویت، کیک، فیله و ماست طعم‌دار، نوشیدنی‌های شیرین شده و غلات صبحانه.

اگر می خواهید چیزی شیرین به فرزندتان بدهید، می توانید به جای آن غذاهایی که به طور طبیعی شیرین هستند، مانند انواع توت ها یا میوه ها به او بدهید. به جای ماست طعم دار، می توانید توت یا میوه در ماست طبیعی داشته باشید.

تنوع برای جلوگیری از مواد مضر

غذاها ممکن است حاوی مواد مضر مانند مواد معدنی و فلزات سنگین در مقادیر مختلف باشند. بنابراین، هم بزرگسالان و هم کودکان باید غذاهای متنوع بخورند، انواع مختلف غذا را بخورند و بین برندهای مختلف متفاوت باشند. اگر همیشه یک محصول را می خورید و اتفاقاً حاوی مقدار زیادی ماده است، می توانید خطر مصرف مقادیر زیادی از آن را داشته باشید که در طولانی مدت مضر باشد.

اگر کودک به هر غذایی واکنش نشان دهد

اگر کودک به غذای خاصی واکنش نشان داد با اورژانس تماس بگیرید. شما نباید سعی کنید خودتان متوجه شوید که آیا کودک به چیزی بیش از حد حساس است یا خیر.

این واقعیت که کودک واکنش نشان می دهد لزوماً به معنای حساسیت او به چیزی نیست. کودکان خردسال ممکن است قرمز شوند یا بثورات اطراف دهان داشته باشند، در دم قرمز شوند یا مشکلات معده داشته باشند بدون این که به دلیل حساسیت یا حساسیت بیش از حد باشد.

شایع ترین آلرژی در کودکان خردسال، حساسیت به پروتئین های موجود در تخم مرغ و شیر است. این آلرژی معمولاً از بین می رود و بسیاری از کودکان می توانند تخم مرغ و شیر را در حدود 4 سالگی تحمل کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا