پزشک و سلامترشد و تکامل کودکانکودکان و بارداری

تغذیه کودک تا یک سالگی

امتیاز به این مطلب

تغذیه کودک تا یک سالگی: وقتی کودک به شش ماهگی رسید، زمان شروع به دادن غذای معمولی است. خوب است که با وعده های بسیار کوچک شروع کنید، یک یا چند قاشق چایخوری. کودک باید غذا خوردن را تمرین کند تا به ذائقه های مختلف عادت کند و جویدن را بیاموزد. مجله خبری ضدایکس

دادن غذای خوب به کودکان کار سختی نیست. اما نکاتی وجود دارد که باید در مورد غذا در سال اول تولد کودک به خاطر داشته باشید:

  • در شش ماه اول، کودک از طریق شیر مادر یا جایگزین شیر مادر، که شر خشک نیز نامیده می شود، تغذیه کافی دریافت می کند.
  • کودکان از زمانی که حدود یک هفته سن دارند باید قطره ویتامین D را مصرف کنند.
  • در چهار ماهگی، اگر کودک به غذایی که خانواده می خورد، علاقه نشان دهد، می تواند با نمونه های کوچک شروع کند.
  • در شش ماهگی کودک به تغذیه و انرژی بیشتری نیاز دارد.
  • مراقب نمک باشید. هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان خوب است که از نمک خودداری کنند.
  • به راحتی می توانید چربی اضافی به غذا اضافه کنید، به عنوان مثال یک قاشق چای خوری روغن کلزا در هر وعده.
  • از خوردن غذاهای حاوی شکر مانند ماست طعم دار، نوشیدنی های شیرین، کیک و بستنی خودداری کنید.

غذای شش ماهه اول نوزاد

شیر مادر یا جایگزین شیر مادر برای شش ماه اول تغذیه کافی را برای کودک فراهم می کند. ادامه دادن شیر مادر در طول سال اول یا بیشتر خوب است. شیر مادر بهترین غذا برای کودکان کوچک است زیرا خطر ابتلا به عفونت و چاقی را کاهش می دهد. همچنین در صورتی که نمی توانید یا نمی خواهید به نوزاد فقط شیر مادر بدهید، می توان جایگزین شیر مادر داد.

از چهار ماهگی ابتدایی می توانید در صورت علاقه به کودک اجازه دهید مقداری از غذای شما را بچشد. می توانید با یک قاشق کوچک یا انگشت خود به اندازه یک پیمانه ادویه به کودک بدهید.

کودکان  در سال های اول به ویتامین D اضافی نیاز دارند  . توصیه این است که از زمانی که کودک یک هفته است، قطره ویتامین D را شروع کنید.

از شش ماهگی کودک باید با غذای معمولی شروع کند تا تغذیه و انرژی کافی داشته باشد. شیر مادر و جایگزین های شیر مادر همچنان غذای اصلی هستند، اما کودکان به آهن نیز نیاز دارند که اگر غذای معمولی مصرف نکنند، به سختی آهن را تامین می کنند.

بگذارید کودک سعی کند خودش غذا بخورد

به راحتی اجازه دهید کودک سعی کند خودش غذا بخورد، حتی اگر کلافه شود و  یا منجر به کثیف شدن لباس ها و دست و صورتش شود. خوب است غذاهای نرم برای نوزاد تهیه کنید و در هر وعده تکه های کوچک به او بدهید. به عنوان مثال، می توانید تکه های سیب زمینی آب پز یا مقداری سبزی را که کودک سعی کند خودش بخورد، برش دهید و در دسترس کودک قرار دهید.

نکاتی که باید هنگام پختن غذا برای کودک خود در نظر داشته باشید

وعده های غذایی ناشتا به طور منظم دریافت انرژی و تغذیه کافی را برای کودکان آسان تر می کند، زیرا آنها به مقدار معینی نیاز دارند اما نمی توانند به همان اندازه غذا بخورند.

کودکان زیر دو سال ممکن است به چربی اضافی نیاز داشته باشند

کودکان خردسال نیاز زیادی به انرژی دارند اما غذای زیاد نمی خورند. بنابراین، در دو سال اول باید کمی چربی اضافی در غذاهای خانگی مصرف کنید. مصرف یک قاشق چای خوری چربی در هر وعده، دو تا سه بار در روز کافی است. این می تواند مارگارین مایع یا روغن، به عنوان مثال روغن کلزا باشد.

غلات کامل نیز برای کودکان مفید است

پاستا، برنج و نان سبوس دار حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیار بیشتری نسبت به انواع سفید این غذاها هستند. بنابراین، اگر کودک از همان ابتدا یاد بگیرد که محصولات غلات کامل را دوست داشته باشد،خیلی بهتر است.

فرنی و ماست

فرنی و ماست غذاهای عالی برای صبحانه و میان وعده برای کودکان خردسال هستند. فرنی را ابتدا بدون شیر سرو کنید تا بعد از یک سالگی همراه با شیر سرو کنید.

حریره و ماست بچه که به صورت آماده یا پودر می خرید، حاوی آهن اضافی است. برای کودکان زیر یک سال، پودر فرنی غنی شده خوب است، زیرا ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به فرنی خانگی فراهم می کند. از جمله این که سرشار از آهن است که کودکان کوچک ممکن است در دریافت آن دچار مشکل شوند. در عین حال، اگر کودک گاهی فرنی خانگی هم بخورد، می تواند به طعم و بافت آن عادت کند.

شیر، لبنیات و نوشیدنی برای کودکان

از زمانی که کودک شش ماهه می شود، می توانید با شیر به عنوان طعم دهنده شروع کنید. همچنین می توانید شیر را در غذای کودک شروع کنید، به عنوان مثال برای تهیه سس، اما با مقدار بیشتری شیر، برای دادن ماست صبر کنید تا کودک حدود یک ساله شود.

اگر در رابطه با دریافت غذای معمولی به نوزاد شیر مادر یا جایگزین شیر مادر بدهید، کودک نیازی به نوشیدن هیچ چیز دیگری با غذا ندارد زیرا مایعات کافی را می خورد. هنگامی که کودک وعده های کمی بزرگتر می خورد و دیگر شیر مادر یا جایگزینی دریافت نمی کند، می توانید شروع به آب دادن به او هنگام غذا کنید. کودک نباید نوشیدنی های شیرین مصرف کند.مثل نوشابه دلستر و ….

 شروع گلوتن در تغذیه کودک

پروتئین  گلوتن به  عنوان مثال در فرنی، ماکارونی، و نان وجود دارد. غذاهایی که حاوی گلوتن هستند ابتدا باید به عنوان قسمت های طعم دهنده داده شوند، این امر در مورد همه ی موارد حاوی گلوتن صدق می کند تا کودک به آرامی به آن عادت کند. اگر شیر مادر یا جایگزین هایی می دهید، بهتر است این کار را تا زمانی که شروع به دادن بخش های طعم دار حاوی گلوتن می کنید، ادامه دهید.

وقتی کودکان شروع به خوردن غذای معمولی می کنند، ممکن است مشکلات معده داشته باشند

هنگامی که کودکان شروع به خوردن غذای معمولی می کنند، تغییر مدفوع در طول یک دوره رایج است، ممکن است سفت تر یا شل تر شود. برخی از کودکان بیشتر از بقیه مشکلات معده دارند. اگر کودک دچار اسهال یا یبوست شد به متخصص اطفال مراجعه کنید.

غذاهایی که کودکان زیر یک سال باید از آن اجتناب کنند

کودکان می توانند بیشتر چیزهایی را بخورند که بزرگسالان می خورند، اما غذاهای زیر خوب است تا زمانی که کودک یک ساله شود به طور کامل یا جزئی از آنها اجتناب شود:

  • برای کودکان زیر یک سال مراقب نمک باشید . عدم مصرف نمک هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. بنابراین خوب است کودکان را به غذاهای شور عادت ندهید.
  • سیب زمینی سبز یا آسیب دیده.  می تواند باعث مشکلات معده کودک شود. علاوه بر این، همیشه باید سیب زمینی هایی که به نوزادان داده می شود، از جمله سیب زمینی تازه را پوست بگیرید.
  • غذای سفت سرخ شده و دودی. 
  • سبزیجات حاوی نیترات به عنوان مثال، اسفناج، کلم پیچ، آروگولا، برگ شاتوت و کرفس. آب چغندر نیز حاوی مقدار زیادی نیترات است و بنابراین نباید آن را به کودکان زیر یک سال بدهید.
  • عسل. ممکن است حاوی هاگ های یک باکتری باشد که می تواند سمی را در روده کودک ایجاد کند.
  • آجیل کامل، بادام، انگور و بادام زمینی. این غذاها ممکن است در گلو گیر کنند. اگر می خواهید بدهید باید له شود یا به صورت تکه های خیلی ریز باشد.
  • برخی از ماهی ها حاوی سموم محیطی هستند . بنابراین، کودکان نباید بیش از دو تا سه بار در سال آنها را بخورند، برخی از ماهی ها بیش از یک بار در هفته.
  • مواد غذایی خام و نیمه خام. مثلاً مرغ یا گوشت چرخ کرده که کاملاً پخته یا سرخ نشده باشد.
  • شیر غیر پاستوریزه و پنیر خامه ای تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه . می تواند حاوی باکتری های خطرناکی باشد که باعث اسهال شدید می شوند. شیر غیر پاستوریزه ممکن است در مغازه ها فروخته نشود اما می توان آن را در مزارع تهیه کرد.
  • غذاهایی که شیرین هستند یا حاوی شکر افزوده هستند ، مانند آب طعم دار، آب میوه، نوشابه، کیک و بستنی.
  •  کیک های برنجی  می توانند حاوی آرسنیک نسبتا زیادی باشند.
  • اگر از شیر آب برای آب خوردن کودک استفاده می کنید، باید کیفیت آب را بررسی کنید تا حاوی باکتری‌های حاوی نیترات زیاد نباشد که می‌تواند باعث اسهال شود.

از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه خودداری کنید

ترجیحاً در سال اول به کودک غذاهای شیرین ندهید. غذاهای بسیار شیرین خطر پوسیدگی دندان‌های کودک را افزایش می‌دهند و وقتی بزرگ‌تر می‌شوند به خوردن غذاهای شیرین ادامه می‌دهند و ممکن است اضافه وزن پیدا کنند یا چاق شوند. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی شکر هستند عبارتند از خامه، نوشابه، آب میوه، شیرینی، بستنی، بیسکویت، کیک، و ماست طعم‌دار، نوشیدنی‌های شیرین شده و غلات صبحانه.

اگر می خواهید چیزی شیرین به فرزندتان بدهید، می توانید به جای آن غذاهایی که به طور طبیعی شیرین هستند، مانند انواع توت ها یا میوه ها را به او بدهید. به جای ماست طعم دار، می توانید توت یا میوه در ماست طبیعی داشته باشید.

تنوع برای جلوگیری از مواد مضر

غذاها ممکن است حاوی مواد مضر مانند مواد معدنی و فلزات سنگین در مقادیر مختلف باشند. بنابراین، هم بزرگسالان و هم کودکان باید غذاهای متنوع بخورند، انواع مختلف غذا را بخورند و بین برندهای مختلف متفاوت باشند. اگر همیشه یک محصول را می خورید و اتفاقاً حاوی مقدار زیادی ماده مضر است، می توانید خطر مصرف مقادیر زیادی از آن را داشته باشید که در طولانی مدت مضر باشد.

اگر کودک به غذایی واکنش نشان داد

اگر کودک به غذای خاصی واکنش نشان داد به پزشکمراجعه کنید. شما نباید سعی کنید خودتان متوجه شوید که آیا کودک به چیزی بیش از حد حساس است یا خیر.

این واقعیت که کودک واکنش نشان می دهد لزوماً به معنای حساسیت او به چیزی نیست. کودکان خردسال ممکن است قرمز شوند یا بثورات اطراف دهان داشته باشند، یا مشکلات معده داشته باشند بدون این که به دلیل حساسیت یا حساسیت بیش از حد باشد.

شایع ترین آلرژی در کودکان خردسال، حساسیت به پروتئین های موجود در تخم مرغ و شیر است. این آلرژی معمولاً از بین می رود و بسیاری از کودکان می توانند تخم مرغ و شیر را در حدود 4 سالگی تحمل کنند و به راحتی میل کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا